Directx 10 endast till Vista?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Directx 10 endast till Vista?

Post by Ijey »

Ursäktar om detta redan varit uppe men jag hittar iaf. inget när jag söker.
Kommer DirectX 10 bara gå att använda med Vista?
Efter att jag har läst om det nya operativsystemet känner jag att jag vill undvika det och undrar då lite om alternativen. Är osäker på spelkompabiliteten hos Os X och Linux (t.ex. Ubuntu), vad kan man spela och kommer man kunna spela nya spel som släpps efter att Vista kommit?

Tacksam för svar... :P
Tidigare calle909
User avatar
ante87
Posts: 178
Joined: 2005-08-11 22:57:39

Post by ante87 »

AMD Athlon 64 3500+@2.2 GHz|MSI K8T Neo 2|Corsair 2GB|Gainward Geforce 6800 Ultra GS|Samsung 250 GB
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Så Microsoft tycker att många borde byta OS nu då?
Vilken styggelse… :[
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

******

Så Vista är enda alternativet om man vill kunna spela de spel som kommer längre fram?

Hur är det i dagsläget då, funkar Linux att spela på?
Tidigare calle909
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ijey wrote:******

Så Vista är enda alternativet om man vill kunna spela de spel som kommer längre fram?

Hur är det i dagsläget då, funkar Linux att spela på?
Dom spelen som finns det det så är svaret ja. Det finns emuleringstjofräser som gör att man kan köra ett urval av populära Windowsspel. (Smått korkat nog fixar dom stöd, och halvt skryter med det, för Windowsversioner av spel som redan finns portade.)

Sök på internet om finns till andra plattformer än Windows, men bli inte förvånad då spel inte finns utan förvånad då det finns.

Vanligaste emuleringstjofräserna:
wine
Cedega, Föredetta WineX
CrossOver
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

nån som hört att det ska vara nått problem att köra opengl spel i vista
har för mig nån sa att det inte skulle vara nått opengl stöd
utan opengl skulle emuleras av direckt x med rejält stor prestanda förlust

det var nått med att det inte gick att köra open gl och directx på samma gång och vistas skins skulle använda dx hela tiden så därför skulle man inte kunna köra opengl spel om dom inte emulerades av direckt x
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

lord_vasagos wrote:nån som hört att det ska vara nått problem att köra opengl spel i vista
har för mig nån sa att det inte skulle vara nått opengl stöd
utan opengl skulle emuleras av direckt x med rejält stor prestanda förlust

det var nått med att det inte gick att köra open gl och directx på samma gång och vistas skins skulle använda dx hela tiden så därför skulle man inte kunna köra opengl spel om dom inte emulerades av direckt x
Vet inte, men jag har hört något liknande.
Vilket är jävligt illa. OpenGL är ett bra API med öppna standard med öppna specifikationer som funkar på flera olika platformar medans DirectX är stängd, och bara fungerar i Windows.
Typisky Microsoft, försöker fult och desperat att döda sina konkurrenter.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.
Post Reply