Problem med nätaggs fläkten..

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Problem med nätaggs fläkten..

Post by The Unknown One »

Jag har fått problem med en av fläktarna i mitt Hiper 580W, det är den bakre fläkten som blåser utåt jag fått problem med..

Det är nämligen så att den snurrar typ 2-3 varv när man startar datorn, sen stannar den, och det låter som att den tar emot i något, nått som hänger in i fläkten typ..
Detta är mycket frustrerande, eftersom jag nu inte kan spela, göra renderingar eller andra krävande saker då datorn krashar pga övervärmning :/

Jag har tidigare haft ett liknande problem då det lät mycket högt ifrån fläkten, som om den slog emot något när den snurrade.. Men eftersom det slutade efter 1-2 sekunder och fläkten snurrade på struntade jag i det..

Vad kan jag göra??

Mycket tacksam för svar :P
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
User avatar
larsan
Posts: 507
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Har du garanti är det bara att lämna in det.

Har du inte, ta isär agget och kolla fläkten ordentligt.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Ingen garanti kvar, tyvärr :/

Öppnade och kollade nyss, det är så att fläkten har åkt innåt i nätagget så att säga, detta gör att den slår mot allting där inne, och då stannar fläkten :/
Någon ide på hur jag kan få den att stå lite mer utåt??

Tillägas ska att detta är kanske 1mm, högst, som behövs mer utåt...
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Skruva i skruvarna lite till? Om inte det går, lägg något mellan själv agget och fläkten, så fläkten inte ligger emot så bra. :)

Eller så skruvar du fast ett fläktgaller på den sidan.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Du menar att "propellern" har skjutits ut medan fläktramen sitter som vanligt eller?

Antagligen byta fläkten.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Sitter fläkten på utsidan eller insidan av nätagget? Sitter den på insidan kan du ju flytta den till utsidan för att få mer utrymme, se bara till så den blåser åt samma håll.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply