Nya budgeten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Big_Bird wrote:
Frege wrote:
Pinto wrote:Nyliberalism, vilket hån. Vaddå nyliberalism? någon får gärna förklara det för mig, för det låter som trams.
Hmpf, termen har funnits sen 1980-tal vill jag minnas. KLP är partiet som i dag kommer närmast en fulländad nyliberalism.
Vilket, för att göra en lätt detour, ju är ironiskt då "klassisk" och "ny" inte riktigt hänger ihop som begrepp ;)
Nej, men KLP använder ju inte heller termen nyliberal. Skulle vi göra det skulle alla svenskar instinktivt tro att vi har klor och huggtänder. Klassiskt Liberal låter trevligare och är faktiskt mer träffsäkert.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Nya budgeten

Post by fisk »

MooDHooDs wrote:Sommarjobben genom staten kräver 0 i CV, men man får något att skriva i CVt från jobbet.
Du tycks ha missat min tidigare poäng, så jag citerar mig själv igen, och fetmarkerar texten du inte förstår:
På tiden att ungdomar lär sig initiativförmåga själv, att ta för givet att staten sköter ditt liv är en lyx som för många tagit för given.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nem wrote:Men politiken skapas där idealen och verkligheten möts, och det är sällan i en av ytterligheterna.
Så sant, så sant.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Re: Nya budgeten

Post by Anzy »

fisk wrote:På tiden att ungdomar lär sig initiativförmåga själv, att ta för givet att staten sköter ditt liv är en lyx som för många tagit för given.

Dessa effektiviseringar både drabbar, och gagnar. Så ser jag det.
Visst, det är ungdomarna under 24år(tror det är där dom drar gränsen hos arbetsförmedlingen) som prioriteras och får hjälp in i arbetslivet iom detta. Det är dit de så kallade "nya arbetstillfällena" ska gå. Men vad händer med folket som nyligen eller för den delen sedan länge passerat det strecket? Arbetslösa eller blivande. Dessa människor hamnar lika förbannat utanför!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Nya budgeten

Post by nem »

Anzy wrote:Visst, det är ungdomarna under 24år(tror det är där dom drar gränsen hos arbetsförmedlingen) som prioriteras och får hjälp in i arbetslivet iom detta. Det är dit de så kallade "nya arbetstillfällena" ska gå. Men vad händer med folket som nyligen eller för den delen sedan länge passerat det strecket? Arbetslösa eller blivande. Dessa människor hamnar lika förbannat utanför!
Nu är det alltså inte bara statens plikt att försörja dig, utan den ska också skaffa dig ett jobb?

Det är ditt eget förbannade ansvar att ordna ett jobb till dig. Ingen annan är skyldig dig något.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Nya budgeten

Post by fisk »

Anzy wrote:Arbetslösa eller blivande. Dessa människor hamnar lika förbannat utanför!
Hamnar utanför? Menar du att de plötsligt blir oförmögna att söka jobb/utbildningar på egen hand?

Folk får sluta se sig själva som offer bara för att de behöver anstränga sig för att få jobb.

edit: Det är precis det här tankesättet som illustrerar hur många har tagit för givet att samhället kommer att låta dem lata sig. "Ja, staten ordnar det". Det är precis det här tankesättet som sossarna, och vänsterskrået har sått in i folks medvetanden.

Det är något sjukt med en sådan förlorarattityd imo. "Jag har ingen CV, så staten måste fixa det åt mig".

Hur mycket pengar har inte slösats på sådana tankegångar?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jag säger inte att jag har problem med att söka arbeten eller CV..whatewer.
Det klarar jag galant. Grejen är den att jag trivs med mitt nuvarande arbete och önskar mer än gärna att det kunde bli året runt.
Men det finns faktiskt andra som kanske inte har förmågan och behöver hjälp.
Hur lätt är det tex för en 35-40-årig, som för första gången i sitt liv nybliven arbetslös?
De få "nya" arbeten som alliansen med sin budget eventuellt lyckas skaka fram kommer i stort sett vara prioriterad någon nyutexamenerad(om ens det?) tonåring som kanske inte ens har kompetensen.
Iof har man redan sett den tendensen i dagens samhälle.
Kostnad för anställning går före kompetens. Riktigt tragisk utveckling.
Iom detta så kommer det fortfarande vara lika tunnt på arbetsmarknaden.
Men det är klart, vill man ändra på statistiken så är ju inte det någon match för politikerna. Sätt de arbetslösa i någon åtgärd som tex 6 veckor "lär känna dig själv" kurs så "försvinner" de ju.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Fler arbeten, visst.. men till vilka löner? Det har det inte talats något om.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fenix wrote:Fler arbeten, visst.. men till vilka löner? Det har det inte talats något om.
Förhoppningsvis ska det skapas fler arbeten till lägre löner som folk nu blir beredda att ta när ersättningsnivåerna går ner.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Pinto wrote:Men jag blir bara smått upprörd över att det finns en massa pariter som kallar sig liberaler men i själva verket inte är det.
Välkommen till klubben.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

EZA wrote:trode moderaterna ville sänka spritskatten för att minka smugglingen men sen höjer dom tobakspriserna hmm jag förstår ingenting.....

men visst jag röker inte så det gör inte mig nått
Pengarna måste ju komma ifrån någonstans. Vaddå? trode du att dom bara skulle sänka skatterna?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Pinto wrote:
EZA wrote:trode moderaterna ville sänka spritskatten för att minka smugglingen men sen höjer dom tobakspriserna hmm jag förstår ingenting.....

men visst jag röker inte så det gör inte mig nått
Pengarna måste ju komma ifrån någonstans. Vaddå? trode du att dom bara skulle sänka skatterna?
Trodde det var därför folk röstade på alliansen, för att de upptäckt ett magiskt sätt att sänka skatterna utan att priser höjs eller tjänster försvinner.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Trodde det var därför folk röstade på alliansen, för att de upptäckt ett magiskt sätt att sänka skatterna utan att priser höjs eller tjänster försvinner.
Sådan magi finns faktiskt. Den kallas tillväxt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

nem wrote:
Fenix wrote:Fler arbeten, visst.. men till vilka löner? Det har det inte talats något om.
Förhoppningsvis ska det skapas fler arbeten till lägre löner som folk nu blir beredda att ta när ersättningsnivåerna går ner.
Ser du till att min hyra sänks? Likaså med maten och mitt busskort.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Varför ens bry sig om politik? Dom säger att dom ska sänka skatten på det och det men sen så slutar det med att dom höjs.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

St0ni3 wrote:Varför ens bry sig om politik? Dom säger att dom ska sänka skatten på det och det men sen så slutar det med att dom höjs.
För att vi lever i det. Om du inte bryr dig, hur ska du då kunna göra skillnad? inte för att man kanske kan göra en allt för stor förändring. Men om du lägger dig ner så har dom vunnit.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

St0ni3 wrote:Varför ens bry sig om politik? Dom säger att dom ska sänka skatten på det och det men sen så slutar det med att dom höjs.
Bry dig inte, men klaga heller inte på att du tycker att samhället är förjävligt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

egar wrote:Ser du till att min hyra sänks? Likaså med maten och mitt busskort.
Sist jag kollade hade jag inget ansvar för att försörja dig. Men det kanske har förändrats?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

nem wrote:Sist jag kollade hade jag inget ansvar för att försörja dig. Men det kanske har förändrats?
Jag tror att det han menade var, att även ifall dom jobben ersätts. Så kommer inte andra saker att bli billigare för det. Exempelvis hans busskort.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Pinto wrote:
nem wrote:Sist jag kollade hade jag inget ansvar för att försörja dig. Men det kanske har förändrats?
Jag tror att det han menade var, att även ifall dom jobben ersätts. Så kommer inte andra saker att bli billigare för det. Exempelvis hans busskort.
Jag förstod vad han menade. Just därför frågar jag honom om han tycker att det är någon annans ansvar att få ihop hans ekonomi.

Sen är jag inte säker på att priserna inte kan pressas om man sänker minimilönerna. Oavsett är det inte det som är huvudsaken. Problemet är snarare att det verkar anses som att det är rimligt att någon annan ska betala för en om man inte själv klarar av att skrapa ihop pengar. Lite som när ens föräldrar tar hand om en som barn ska staten ta hand om en när man väl blivit vuxen. Det är en sjuk inställning som kommer att bringa landet i fördärvet.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

nem wrote:
egar wrote:Ser du till att min hyra sänks? Likaså med maten och mitt busskort.
Sist jag kollade hade jag inget ansvar för att försörja dig. Men det kanske har förändrats?
Det jag menade var att jag undrade hur jag ska få råd med hyra, mat, betala mina studieskulder och att ta mig till jobbet ifall jag inte får ersättning nog för att klara av det. Ska jag ta ett till lågavlönat jobb?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

egar wrote:
nem wrote:
egar wrote:Ser du till att min hyra sänks? Likaså med maten och mitt busskort.
Sist jag kollade hade jag inget ansvar för att försörja dig. Men det kanske har förändrats?
Det jag menade var att jag undrade hur jag ska få råd med hyra, mat, betala mina studieskulder och att ta mig till jobbet ifall jag inte får ersättning nog för att klara av det. Ska jag ta ett till lågavlönat jobb?
Du har ingen rätt att göra av med mer pengar än du tjänar. Ifall du inte har råd att betala dina egna utgifter, vad får dig att tro att någon annan har möjlighet och lust att betala för dig utöver det han redan betalar för sig själv?

Jag har inte svaret på hur du ska klara din ekonomi. Det är bara och endast du som har det ansvaret. Får du inte det att gå ihop så får du se till att tjäna mer pengar eller göra av med mindre. Så enkelt är det. Att tro att någon annan hela tiden ska komma och täcka mellanskillnaden är absurt.

Sen tror jag att du har missuppfattat händelseutvecklingen lite, eller snarare mycket. Det finns inga empiriska belägg för att löner för en viss typ av arbete sjunker för att man sänker erättningsnivåerna för de arbetslösa. Det som händer är att incitamentet för dem som lever på bidrag att ta ett arbete ökar när skillnaden mellan lön och bidrag blir större. De kommer att konkurrera om en helt annan typ av arbeten än de som redan är besatta. Arbeten som det inte lönar sig att utföra idag, därför att man tvingas betala för höga löner. För att citera Pär Nuder:

- Genom att ta ner ersättningsnivån i a-kassan tvingas arbetslösa att ta jobb med lägre lön.

Han har bara inte fattat att det är den nya budgeten han propagerar för.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

nem wrote: - Genom att ta ner ersättningsnivån i a-kassan tvingas arbetslösa att ta jobb med lägre lön.


Men just det här med A-kassan förstår jag inte riktigt. A-kassan är något som man inte ens kan träda in i efter man har jobbat 6 månader på ett och samma jobb. Och den finns där som en säkerhet om man blir sparkad eller säger upp sig själv. Så man överlever mellan jobben. Så om man nu går på A-kassa så får man helt enkelt bara tillbaka pengarna som man själv har betlalat in. Jag vet inte ifall jag tycker att det är en dålig sak. Är det inte så också att beroende på vad man har haft för jobb, så får man olika mycket om man går på A-kassa? jag personligen betalar den idag, och har gjort det snart i tre år. Efter jag har pluggat och om jag inte har fått något jobb. Så ser jag det som en särkerhet att ja klarar mig, tills jag får jobb. Eftersom jag själv har betalat in till den kassan, så är det väl inte mer än rätt att jag får ta ifrån den? om jag nu skulle behöva det. Jag har inte behövt göra det än.

Alfa-kassa är väl en annan sak. Den kan man få så länge man har fylt 20år, och det är ca 4500kr. Och om du frågar mig nem, så skulle inte jag ta ett jobb som ger mig så lite pengar i månaden för 8timmars arbete. Det är helt enkelt för lite pengar. Exakt hur långa löner är det vi menar? inom levnadsstandarden?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

nem wrote:Du har ingen rätt att göra av med mer pengar än du tjänar. Ifall du inte har råd att betala dina egna utgifter, vad får dig att tro att någon annan har möjlighet och lust att betala för dig utöver det han redan betalar för sig själv?

Jag har inte svaret på hur du ska klara din ekonomi. Det är bara och endast du som har det ansvaret. Får du inte det att gå ihop så får du se till att tjäna mer pengar eller göra av med mindre. Så enkelt är det. Att tro att någon annan hela tiden ska komma och täcka mellanskillnaden är absurt.
Jag vet mycket väl att jag inte kan göra av med mer pengar än vad jag tjänar (så dum är jag inte) men som det är nu så tjänar jag inte så mycket pengar eftersom jag är student. Förhoppningsvis får jag jobb nu när jag tar examen i vinter. Men hur det blir med det är ovisst. Jag har försökt att slänga ut så många trådar som möjligt och hoppas att någon nappar.

Som det är nu så lever jag på mitt de pengar jag får från CSN och de pengar jag sparat från sommarjobbet samt de få kronor jag får när jag vikarierar. Jag betalar min hyra (som är ganska låg ~3400kr), min mat och busskort för att ta mig till skolan och min praktikplats. Jag har inte haft råd att köpa någon större mängd nya kläder (några t-shirts och shorts blev det dock i somras) eller något liknande. Ofta brukar jag ha några hundra kronor över när månaden är slut, men skulle något oförväntad avgift uppkomma så blir det kärvt. Jag känner t.ex. att det nog snart är dags att besöka tandläkaren men som min ekonomi ser ut så skulle det göra ett stort hål i budgeten.

Vad jag menar är att det hela tiden blir dyrare att leva (och jag lever inte i någon direkt lyx) samtidigt som löneutvecklingen inte hänger med.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Pinto wrote:Men just det här med A-kassan förstår jag inte riktigt. A-kassan är något som man inte ens kan träda in i efter man har jobbat 6 månader på ett och samma jobb. Och den finns där som en säkerhet om man blir sparkad eller säger upp sig själv. Så man överlever mellan jobben. Så om man nu går på A-kassa så får man helt enkelt bara tillbaka pengarna som man själv har betlalat in. Jag vet inte ifall jag tycker att det är en dålig sak. Är det inte så också att beroende på vad man har haft för jobb, så får man olika mycket om man går på A-kassa? jag personligen betalar den idag, och har gjort det snart i tre år. Efter jag har pluggat och om jag inte har fått något jobb. Så ser jag det som en särkerhet att ja klarar mig, tills jag får jobb. Eftersom jag själv har betalat in till den kassan, så är det väl inte mer än rätt att jag får ta ifrån den? om jag nu skulle behöva det. Jag har inte behövt göra det än.

Alfa-kassa är väl en annan sak. Den kan man få så länge man har fylt 20år, och det är ca 4500kr. Och om du frågar mig nem, så skulle inte jag ta ett jobb som ger mig så lite pengar i månaden för 8timmars arbete. Det är helt enkelt för lite pengar. Exakt hur långa löner är det vi menar? inom levnadsstandarden?
Det är tyvärr inte riktigt så enkelt att man får tillbaka de pengar man betalat in. Efter att ha haft ett jobb i ett år kan man sen gå utan under väldigt lång tid utan att åstadkomma någonting. Dessa personer måste börja arbeta, och de kommer de inte att göra om de får för mycket pengar från A-kassan. Jag var själv berättigad till A-kassa efter att jag jobbat ett år, men när jag gick tillbaks till att studera så hade jag inte råd att betala avgiften och gick därför ur. Hade jag inte gått ur så hade jag kunnat låta bli att jobba på somrarna och inkasserat A-kassa istället för lön från något sommarjobb. Bekvämt för mig men dåligt för Sverige och dess skattebetalare.

Egentligen tror jag att den privata marknaden hade kunnat sköta den funktionen du beskriver alldeles utmärkt. Precis som man köper en sjukförsäkring skulle man kunna köpa en arbetslöshetsförsäkring. Ett sådant system skulle fungera med avseende på att mängden pengar som kommer in måste vara lika med det som går ut. Då kan man på allvar säga att snittindividen bara får ut de pengar de en gång betalt in. Som med hemförsäkringar och en mängd andra riskspridningsprodukter.

Alfa-kassan tror jag inte hindrar någon från att ta ett jobb. Som du säger är den nivån för låg för att man ska kunna leva på den.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply