Andrej wrote:Å andra sidan så är det omöjligt att göra ett exakt lika svårt prov varje år, det enklaste sättet att ta reda på hur svårt provet egentligen är är faktiskt att titta på medelresultatet (eller median, vad nu statistiker gör) och (förutsatt att det är tillräckligt många som gör det) framföra en statistisk lag om det hela som bestämer hur många poäng som ger vad för resultat. Jag behöver knappast måla upp scenarion för dig som belyser det negativa med att ha en konstant poäng/betyg ratio, det framgår av sig självt och du är ganska klipsk.
Jo, jag kan förstå att man tittar på medelvärdet och försöker hålla det ganska konstant genom att anpassa provets svårighetsgrad till det, men jag kan inte se steget från det till att
gradera efter vad de andra deltagarna fick. Egentligen ställer jag mig tveksam till att endast titta på medelvärdet då det blir svårt att avgöra vilka delar det är som egentligen är för lätta eller svåra; kanske är det bättre att ta från en bank med redan viktade och noggrannt kontrollerade frågor, vilket jag vet att man gör med till exempel
LNAT.
Andrej wrote:Jag har en känsla av att det hela är rätt så genomtänkt när det gäller högskoleprovet (med grundantagandet att tillräckligt många gör det årligen för att man ska ha en statistisk trovärdighet).
Det brukar ju vara så. Å andra sidan hade vi just ett relativt betygsystem i grundskolan ganska länge här, och idag är ju alla ganska överens om att det var dumt.
CSM101 wrote:angående gymnasiesystemet visste jaginte att de hade ändrat den, gick ut -01 så är et tag sen
Det är väldigt nytt, jag är inte ens säker på att det är implementerat än.
CSM101 wrote:glömde bort att skriva svaret efter att ha läst inlägget.
håller med andrej ovan, finns egentligen inte många andra sätt att direkt jämföra individers kunskaper, så länge man inte kör med enbart intervjuer.
men då måste man även ha något system som berättigar en för en intervju, samt att en intervju är tidskrävande och kostsam.
systemet är inte bra, men den är troligtvis mindre dålig jämfört med andra alternativ.
Jag håller inte riktigt med om det. I till exempel England räknar man aldrig om betygen till poäng. Istället skickar man in sina betyg, får göra intagningsprov, i vissa fall lämna in arbeten man har skrivit och till sist komma på en intervju där man håller en diskussion inom ämnet man har valt. Kriterierna borde vara vilka kurser man har läst och vilken relevans de har för ämnet man ska läsa, hur bra det gick där och till sist vad man kan utläsa av kandidatens studiepotential av det. Allt detta sammanväger man i det engelska systemet person för person. I Sverige kan två personer som båda har 19,5 skilja sig enormt i både fallenhet för ämnet och potential i allmänhet, men de har lika stor chans att ta sig in.
Det första kriteriet struntar man i helt i det svenska systemet, vilket kanske är den allra största nackdelen. Det stämmer att man till exempel måste ha läst Samhällskunskap A, Historia A och Svenska A och B för att kunna söka till juris kandidat, men det läser alla på gymnasiet så det är alltså inte där urvalet sker. Sedan är alla ämnen "lika mycket värda". Ett MVG i Specialidrott A 100p ger mer för det så kallade "meritvärdet" än ett MVG i Filosofi B 50p men det är tveksamt om det är av större reell nytta väl på universitetet. Därför ser jag ett system där man manuellt ser över vilka kurser man har läst, hur bra det har gått och sedan bjuder in till en intervju som överlägset det system vi har i Sverige i alla avseenden. Visst är både intervjuer och intagningsprov tidskrävande och kostsamma, men enligt min uppfattning är det att föredra framför en hop 20,0:are som man sedan måste lotta emellan.
Life's a joke, yuk it up.