Redigera "Öppna med..."

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Redigera "Öppna med..."

Post by widdde »

Var finns värdena för vilka program som finns med i "Öppna med.."-listan som man får upp om man högerklickar på en fil?
Var kan man redigera denna lista?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Har inte koll på just det, men annars kan du bara skapa valfri i C:\Documents and Settings\ditt username\SendTo och sen öppna filen genom skicka till-funktionen.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

elvenman wrote:Har inte koll på just det, men annars kan du bara skapa valfri i C:\Documents and Settings\ditt username\SendTo och sen öppna filen genom skicka till-funktionen.
Grejen är den att jag har en grej i listan som jag inte vill ska finnas med. Det är störande. Jag gjorde lite fel och skulle öppna en bild med en musikvideo :p
Så nu finns den där musikvideon med i listan, och den gör inte speciellt mycket nytta där :)
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Du gör som elvenman säger, för den listan är vad som gäller. Annars om programet öppnas varje gång, högerklicka på filen "öppna med" och markera det rätta alternativet sen klickar du i "öppna alltid denna filtyp med detta program" och sen är det löst?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag hittade var de fanns i registret någon gång, men det är bortglömt sen länge. Någonstans i registret är det iaf. =)

Jag har annars en annan lösning på det hela. Jag vill kunna högerklicka och öppna med ett annat program, och här är texten som jag skrev på ett annat förum om det:
Om man vill kunna välja att öppna bildfiler med till exempel PhotoShop, så kan man i regedit:

HKCR/*/shell/ (om någon utav nycklarna inte existerar så skapa den)

Skapa en ny nyckel som heter vad man nu vill att det ska stå när man högerklickar (t.ex. öppna med photoshop)

I den gör du en ny nyckel som heter command.

I det standarsträngvärdet som skapas redigerar du värdet till sökvägen på PhotoShop i citattecken följt av ett mellanrum och "%1", med citattecknena.

Det här blev lite flummigt skrivet, så jag kan tyvärr inte ansvara för någon sorts malfunction som kan uppstå, men jag ska se om jag kan fixa en screenshot nån gång.
Jag laddar upp en screenshot på hur inom kort.

EDIT: "Inom kort", jo tack. Det tog en halvtimme att ladda upp den... Vad är det för allvarligt fel när datorn inte fixar Opera, Xfire, Utforskaren, WinAmp och internet explorer samtidigt?

Aja, i alla fall så glömde jag att ta med effekten av registerredigeringen, och jag tänker inte ödsla trettio minuter till på att ladda upp en ny bild, så http://kr1sse.shivas.se/uppladdningar/OpenWith.PNG iaf, med hur man gör.

EDIT: Ursäkta temat, inloggad på min lillasyrras konto...
Last edited by kqr on 2006-11-05 18:39:05, edited 1 time in total.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Listan som finns under "Öppna med..." ligger som genvägar i mappen "C:\Documents and Settings\{namn}\SendTo". Inte i registret. Lägg till eller ta bort genvägar hur du vill.

[edit]
Fel fel fel! Jag var trött igår. Såklart är det skicka till och inget annat! Hur kunde jag få send to att betyda öppna med? :P


Registerhacket här ovan eliminerar ju dock besväret att öppna upp en undermeny... ::)

Vilket sexigt tema du har Kr1sse... ;D
Last edited by MadModder on 2006-11-04 9:20:26, edited 2 times in total.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

SendTo är Skicka till...-menyn, inte Öppna med. Öppna med-menyn fylls på automatiskt för given filtyp när man öppnar med olika program. Går att markera standardprogram där också.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Menar ni inte bara gamla vanliga:
1. Öppna vanligt utforskarfönster, eller liknande.
2. Tools / Folder Options och sedan flike File Types.

Där finns alla filändelser och en del "Open With"-saker man kan radera/redigera/lägga till.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Där finns bara en liten liten bråkdel.

Har hittat mina "öppna med"-inställningar. De finns i registret under:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\

Expandera valfri filändelse, och sen under OpenWithList finns det man lagt till själv.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MadModder wrote:Vilket sexigt tema du har Kr1sse... ;D
Ursäkta temat, inloggad på min lillasyrras konto...
Post Reply