Borat the movie [spoilers tillåtna]

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Borat the movie [spoilers tillåtna]

Post by staretsen »

Någon annan som har sett den? Det bästa var den djupa suck som gick igenom salongen när alla upptäckte att värdarna på Bed & Breakfastet de kom till bar kippor. Det och när de senare på natten hade bytt skepnad till kackerlackor och Borat och hans producent kastade dollarsedlar till dem för att de inte skulle mörda döda dem. Oförglömligt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Aja baja, staretsen. Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan. Fast det är sant. Den titeln hade blivit för mycket.

Nåväl, filmen i sig är helt oförglömlig. Vi fick tag i eftersläppbiljetter, 20 minuter innan avspark. Då spelade det ingen roll att man satt längst ut på kanten på rad 13, man garvade sönder stämbanden likt förbannat. Många scener att minnas och skratta åt, men inte bara när Borat själv agerar, utan även så många amerikanska responser. Som pastorns bekräftelse vid middagen efter Borats granskning av kvinnan brevid, då han berömmer hennes sexiga fysik; "That's an excellent observation." Eller Azamat Bagatovs Chaplin-slash-Diktatorn-look-alike.

Förresten, Borat hälsar:

Image

(Lade till en spoilervarning i trådens titel. Just in case.)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Frege wrote:Aja baja, staretsen. Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan. Fast det är sant. Den titeln hade blivit för mycket.
Haha, ja jag kom att fundera över om jag verkligen hade fått titeln rätt men jag nådde efter en stund samma slutsats som du.

Nu såg jag förresten att filmen fick en sexa i SvD. Det händer inte ofta. Jag trodde filmen skulle vara lite för burlesk för att gå hem hos kritikerna men än så länge har den fått rätt mycket på Rotten Tomatoes också.
Frege wrote:Som pastorns bekräftelse vid middagen efter Borats granskning av kvinnan brevid, då han berömmer hennes sexiga fysik; "That's an excellent observation." Eller Azamat Bagatovs Chaplin-slash-Diktatorn-look-alike.
Nu vet jag ju att de har klippt och så men bilförsäljarens rekommendationer (bl.a kring vilken hastighet man behöver köra i för att döda en zigenare med en Hummer, för dem som inte har sett den) fick mig att hålla så hårt i mina popcorn att bottnen gick sönder. Det gick inte att förbereda sig på det. Fast det där med judeägget osv. fick ändå en annan innebörd eftersom jag alltid brukar "diskutera" judefrågan med killen jag satt bredvid.
Frege wrote:Vi fick tag i eftersläppbiljetter, 20 minuter innan avspark. Då spelade det ingen roll att man satt längst ut på kanten på rad 13, man garvade sönder stämbanden likt förbannat.
Hehe, var det ni som fick kantplatserna till slut? Eller såg ni den på Astoria?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

staretsen wrote:Nu såg jag förresten att filmen fick en sexa i SvD. Det händer inte ofta. Jag trodde filmen skulle vara lite för burlesk för att gå hem hos kritikerna men än så länge har den fått rätt mycket på Rotten Tomatoes också.
Noterade detsamma. De flesta tidningar har hållt inne med toppbetyg och gett ut fyror hit och dit till denna film. Klent kan tyckas, eftersom dess enda syfte är att skratta åt genialisk humor.
staretsen wrote:
Frege wrote:Vi fick tag i eftersläppbiljetter, 20 minuter innan avspark. Då spelade det ingen roll att man satt längst ut på kanten på rad 13, man garvade sönder stämbanden likt förbannat.
Hehe, var det ni som fick kantplatserna till slut? Eller såg ni den på Astoria?
Yes, box. Om du såg en man med rock, mössa och en tilltuggbeställning till ett värde av 110 kronor, då var det mig du såg.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Frege wrote:Yes, box. Om du såg en man med rock, mössa och en tilltuggbeställning till ett värde av 110 kronor, då var det mig du såg.
Hmm. Jag har faktiskt ett svagt minne av att ha sett någon med rock, men dig hade jag nog känt igen. Det var inte jag som beställde biljetterna så jag vet inte exakt vilken visning de här kantplatserna han pratade om var, det kan ha varit någon annan än den vi var där på. Såg ni den 19 eller 21?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

staretsen wrote:Såg ni den 19 eller 21?
21. Det var bäst så. Det verkade för övrigt vara en hel drös med engelsmän och jänkare i publiken. Folk snackade (seriös) engelska med varandra om vartannat innan filmen började. Lite under filmens gång också, men mest innan. Och lite efter.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Frege wrote:21. Det var bäst så.
Haha, då var det nog just era platser vi valde bort i sista stund. Om ödet hade fallit sig annorlunda hade ni nog inte fått se den ikväll. Image
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

staretsen wrote:
Frege wrote:21. Det var bäst så.
Haha, då var det nog just era platser vi valde bort i sista stund. Om ödet hade fallit sig annorlunda hade ni nog inte fått se den ikväll. Image
Hur löste ni det då? De två platserna längst ut på rad två? :-/
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Frege wrote:Hur löste ni det då? De två platserna längst ut på rad två? :-/
Vi såg den 16.45 istället.
Life's a joke, yuk it up.
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

haha, va och såg filmen igår också, humor när det är som bäst! många icke politiskt korrekta utalande i filmen :) förresten, hur mycket av det som sägs och görs i filmen är "fejk"? vissa situationer känns riktigt äkta medan andra känns lite väl mycket :P
Moo
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

åhfan, har den redan haft premiär
Dyslexi
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Han är så jävla ful! ;D Lika så dom omkring ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Filmen kändes inte så äkta. Mycket manus och andra förberedelser som inte framkommer i de hysteriskt roliga trailerna.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Den var rolig, fast det var verkligen inte den roligaste filmen jag sett. Tycker bara den där scenen när de var hemma hos judarna var tragiskt tråkig, speciellt det där med gråsuggorna...
Det som var roligast var klart när barnen sparkade på jude-ägget och när han pratar med snubben på rodeon om vad de gör med homosexuella och han säger vad han vill göra med dem.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Hipshot wrote:Tycker bara den där scenen när de var hemma hos judarna var tragiskt tråkig, speciellt det där med gråsuggorna...
Det håller jag fullständigt med om.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Longstock wrote:Filmen kändes inte så äkta. Mycket manus och andra förberedelser som inte framkommer i de hysteriskt roliga trailerna.
Generellt sett fungerar regeln om ett namn med en yrkestitel dök upp hos en person var denne autentisk, därtill tillkom ett par andra fall. De som jag spontant kan komma att tänka på som var fiktiva är husbilen (eller var det en -vagn?) och dess karaktärer, judefamiljen, tv-studion samt Kazakhstan – som inte alls utspelade sig i Kazakhstan, utan i Rumänien. Vidare var manuset uppbyggt på ungefär samma sätt som serierna, när det gällde att hitta personer att göra narr av.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

den här filmen var bra :) lite dålig kvalite på den ja såg men den va rolig ändå.

det bästa var ju när han frångade om gud gillade hans granne ;D
det var absolut inte den bästa filmen jag sett men den var jävligt rolig :D
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Tyckte det var rätt kul scener, men kass sett som en film. Hade nog gjort sig bättre som ett gäng lösa sketcher.

Ibland kändes det som den var extra överdriven bara för att bli politiskt korrekt, lite tråkigt men tvunget antar jag.

En hel del skrattande, men inte något jag lägger på minnet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Skrattade en hel del faktiskt och oftast var det inte åt skämten/grimaserna etc. utan åt situationen/personers utseende med mera. Bl.a. var den extremt utdragna nakenbrottnings-scnenen hysteriskt rolig. Men som många redan nämnt kändes det emellanåt för överdrivet och iscensatt (tillskillnad från de vanliga kortfilmerna med borat).
Stay OpenMinded: OMP design studio
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag säger som Snigel, en del scener var väldigt kul men jag har svårt att förstå den fullkomligt stormande åskådarreaktionen. Det skrattades i ett, bara Borat visade sig så började de femtonåriga flickorna på samma rad som jag fnittra hysteriskt... vilket blev en smula jobbigt faktiskts.

Borat, bäst på DvD.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Det skrattades i ett, bara Borat visade sig så började de femtonåriga flickorna på samma rad som jag fnittra hysteriskt... vilket blev en smula jobbigt faktiskts.

Borat, bäst på DvD.
Det kan jag absolut hålla med om. En fullsatt biosalong på premiärdagen var ingen höjdare. Det blev överröstat och, som du skrev, en smula jobbigt faktiskts.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Frege wrote:En fullsatt biosalong på premiärdagen var ingen höjdare.
Varför går du på premiärdagen om du inte gillar fullsatta biosalonger?
Sen förstår jag inte hur det kan ha någon inverkan på filmen.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Frege wrote:En fullsatt biosalong på premiärdagen var ingen höjdare.
Varför går du på premiärdagen om du inte gillar fullsatta biosalonger?
Sen förstår jag inte hur det kan ha någon inverkan på filmen.
Det beror antingen på att du inte störs av att inte höra dialogen i filmen eller för att du själv är en sån som fnittrar ohejdat och applåderar åt film.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Nej, heller hur, det är förbjudet att visa känslor i biografer.

edit: sätt även upp kameror i rigoletto
Dyslexi
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

MooDHooDs wrote:Nej, heller hur, det är förbjudet att visa känslor i biografer.
Nej absolut inte. Men det finns gränser.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply