Core 2 Quad är här

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Core 2 Quad är här

Post by Najze »

När Intel lanserade sin dubbelkärnade Core 2 Duo-processor så tog de platsen på prestandatronen från AMD. Sedan en tid tillbaka har det både dykt upp diverse information och smygtittar på deras nästkommande processor med arbetsnamnet Kentsfield och idag kan vi bekräfta att Intel har lanserat sitt nya flaggskepp Core 2 Quad som är en fyrkärnig processor för desktopmarknaden.

Den första fyrkärniga processorn ut på marknaden från Intel är Core 2 Quad Extreme QX6700. Utrustad med dubbla 4MB L2 cache och en FSB på 1066 MHz så opererar den nya processorn på en klockfrekvens på 2,66 GHz (gånger fyra). Som tidigare Extreme-processorer från Intel så kommer detta bli en dyrgrip. Processorn sägs få ett pris på 999 dollar, vilket normalt sedan hamnar kring 9000-10000 kr när de anländer till Sverige. Under början av nästa år kommer en lite långsammare modell, Core 2 Quad Q6600, med en klockfrekvens på 2,40 GHz (gånger fyra).

Det har dykt upp ett flertal recensioner på de två nämnda processorerna och vi har valt ut några av dessa:

Hexus | Anandtech | HardOCP | TechSpot | Digit-Life
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Sweet ;)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Intel ser ut att vilja behålla Prestandatronen ett tag framöver nu.

X-bit hade också en(om det inte räckte med 5 andra) artikel:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/di ... x6700.html
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Tycker den här bilden säger ungefär allt man behöver veta om deras quadcore
Image
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
blubb

Quad

Post by blubb »

Hade varit kul med en 'riktig' Quadcore istället för en dubbel dualcore. Och helst av allt dedikerat Cacheminne för varje kärna.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

crotale har skrivit en väldigt intresant artikel om (kentsfield) på nordichardware också :)

synd att dom ska dra så mycket ström i load,över 300w orginal och då kan man bara föreställa sig va dom drar överklockade.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Xerbee wrote:Tycker den här bilden säger ungefär allt man behöver veta om deras quadcore
[bild]
Är program speciellt optimerade för quadcore idag?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

elvenman wrote:
Xerbee wrote:Tycker den här bilden säger ungefär allt man behöver veta om deras quadcore
[bild]
Är program speciellt optimerade för quadcore idag?
Ingen aning, men jag vet att 3ds max är ganska bra på flera kärnor.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

det är bra nu för programutvecklingen går inte bara från singlecore till dualcore utan från single till multicore :)

fast har man 4 cores idag så är det sällan alla andvänds fullt :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Om man ska behöva stänga av en kärna i vissa spel så behöver man nu stänga av tre. CPU marknaden är långt före spelen idag och frågan är om nyttoprogrammen drar full nytta av en quad processor. What next? åtta kärnig CPU? Jag är inte helt glad åt utvecklingen :(
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Hunter wrote:Om man ska behöva stänga av en kärna i vissa spel så behöver man nu stänga av tre. CPU marknaden är långt före spelen idag och frågan är om nyttoprogrammen drar full nytta av en quad processor. What next? åtta kärnig CPU? Jag är inte helt glad åt utvecklingen :(
Jag tycker snarare att det är upp till spelföretagen att fixa patchar till deras spel så att singeltrådade spel inte ska störas av flera kärnor.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Hunter wrote:Om man ska behöva stänga av en kärna i vissa spel så behöver man nu stänga av tre. CPU marknaden är långt före spelen idag och frågan är om nyttoprogrammen drar full nytta av en quad processor. What next? åtta kärnig CPU? Jag är inte helt glad åt utvecklingen :(
Du har nog rätt. Vad har man för nytta av en dator om man inte kan spela spel på den?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Tråkigt att den drar så mycket ström. :(

Trist att den inte hade en FSB på 1333 MHz istället för 1066 MHz.

Hoppas att AMD snart kontrar och vi kan få se ett priskrig.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Hunter wrote:Om man ska behöva stänga av en kärna i vissa spel så behöver man nu stänga av tre. CPU marknaden är långt före spelen idag och frågan är om nyttoprogrammen drar full nytta av en quad processor. What next? åtta kärnig CPU? Jag är inte helt glad åt utvecklingen :(
Funderat på om en fyra eller åttakärnig CPU är gjord för spelande eller för multitasking/3D eller liknande? Väldigt få spel där du Måste 'stänga av' en kärna, finns verktyg/program så du kan göra mer eller mindre satta profiler så när du startar ett givet spel/program så körs det på det antal kärnor du anger. Är inget dåligt med utvecklingen i sig, men de program som inte är gjorda för multipla kärnor drar ju såklart ingen nytta av det.

Sen finns det program som faktiskt drar nytta av det... Alla snabba CPUer behöver ju nödvändigtvis inte vara gjorda för just Spelande.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

rokk wrote:Funderat på om en fyra eller åttakärnig CPU är gjord för spelande eller för multitasking/3D eller liknande? Väldigt få spel där du Måste 'stänga av' en kärna
Det är ju rätt illa att spel är så dåligt kodade att man måste det. Att man inte
alltid vinner på smp eller dual/quad-core är en sak, men att man måste ta bort
det tyder på relativt usel kodning.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

IcePic wrote:
rokk wrote:Funderat på om en fyra eller åttakärnig CPU är gjord för spelande eller för multitasking/3D eller liknande? Väldigt få spel där du Måste 'stänga av' en kärna
Det är ju rätt illa att spel är så dåligt kodade att man måste det. Att man inte
alltid vinner på smp eller dual/quad-core är en sak, men att man måste ta bort
det tyder på relativt usel kodning.
Jo, men de är få, har inte kört ett spel där jag behövt gjort det än faktiskt. Iaf inte efter att ha patchat spelet till den senaste versionen.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Vill tycka att det rör sig om en mängd program och spel som man behöver göra det på för att det ska fungera.

Möjligt att det fixats på senare tid (är väl bara VLC som jag kör på ena kärnan i dagsläget vad jag minns, inte säker på att det är en generell bugg dock) men när dualcore var nytt var det betydligt vanligare.

Vilket inte är någon ursäkt, är busenkelt att fixa och folk har haft dubbla processorer låååångt innan dualcore.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har då aldrig stött på någonting av det ni beskriver. Vad rör det sig om för program?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

tjoff wrote:Vill tycka att det rör sig om en mängd program och spel som man behöver göra det på för att det ska fungera.

Möjligt att det fixats på senare tid (är väl bara VLC som jag kör på ena kärnan i dagsläget vad jag minns, inte säker på att det är en generell bugg dock) men när dualcore var nytt var det betydligt vanligare.

Vilket inte är någon ursäkt, är busenkelt att fixa och folk har haft dubbla processorer låååångt innan dualcore.
Kört dualcore ett tag jag med, inte haft några egentliga problem. Varken med VLC eller spel. Kört Diablo 2, Starcraft, Rise of Nation, Mechwarrior IV, EVE-O, Tron 2.0, Morrowind, Oblivion, Fear, graw, R6: Raven Shield, Quake 3, GRAW, X3, X2, Battlefield 1942, Battlefield 2, Warhammer 40k, C&C Generals, CoD 2, Doom 3, NFSU, Half Life 1 och några till utan bekymmer, de flesta direkt från CD/DVD men en del testade uppdaterade.

Våre kul att höra vad för spel/program som krånglar för folk så man kan testa.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Läste en artikel om hur VALVe tänker göra med den nya Kentsfield serien, och hur den kommer att påverka nuvarande & framtida Source-spel. Tycker att det låter som dom har bra koll på läget och att man inte kommer att gå helt fel med en quad core i dagsläget.

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/11/ ... gin/1.html
tj0ff

Post by tj0ff »

Jag kommer dessvärre inte ihåg vilka spel (eller program) jag haft problem med mer än att det ligger i min felsökar-rutin att stänga av en kärna för program som strular och att det hjälpt många gånger.

Det enda spel jag kan på rak arm nämna är need for speed most wanted. Med två kärnor så flyter inte spelet så bra och tiden hackar, dvs. ibland går spelet fortare ibland långsammare. Men det kunde även flyta på ett tag.

VLC buggar bå både min stationära och bärbara (stationära har en opteron 170 och bärbara en core-duo) - men alla problem försvinner när man slår av ena kärnan för det progammet (programmet fungerar men kraschar rätt ofta med två kärnor).
Vet om andra som har samma problem men även folk som inte har några problem alls med dualcore och VLC (trodde det var något i min stationära men när samma problem dök upp på bärbara, som inte har några likheter alls (inte ens samma språk på windows) så börjar man bli lite fundersam.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Jag kan i alla fall nämna två spel demos och en fullversion som inte funkade. Kingkong demot laggade utav helvete med två kärnor, Call of Duty 2 demot låste sig animeringen på datorstyrda gubbarna tills man knuffade till dom och CoD 1 var lika dant. Nu finns AMD Dual-Core Optimizer från http://www.amd.com/us-en/Processors/Tec ... 18,00.html som fixar till en del spel. King kong demot funkar bra nu, men COD 2 demot kan fortfarande bli konstigheter som jag beskrivit och att ljudet hakar upp sig.

Spelen som jävlas mest är just FPS spel, strategispel och sånt funkar mycket bra. och dom är inte så jättemånga som tur är, men jag tror inte dom gamla spelen drar nån större nytta av den extra kärnan jag har i min AMD 4400+
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Locked