Liten färglaser?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
ohrstrom
Posts: 23
Joined: 2006-06-05 17:46:11
Location: Stockholm

Liten färglaser?

Post by ohrstrom »

Jag funderar på att köpa en ny skrivare och har kollat runt lite.
Är inte så insatt i laserskrivar-världen så jag blev rätt förvånad när jag såg att den skrivare jag tänkte köpa endast kunde skriva ut i svart-vitt. Många av skrivarna står det inte om de klarar färgutskrifter eller inte så jag behöver lite råd.
Ska bara ha skrivaren hemma så jag klarar mig gott med den billigare prisklassen. Vill dock kunna skriva ut i färg.
Finns det några små och smidiga färglaserskrivare som inte kostar skjortan?

/Tommy
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Färglaser blir dyrare än en vanlig laser, eller bläcktråle med färg. Tror inte du hittar någon liten och nätt färglaser, speciellt inte billigt(beror väl iofs på vad "billigt" är). Runt tusenlappen för en vanlig laserskrivare får man ge, men det är mer än det dubbla för färg.


Står det inte så är laserskrivare svartvit, det anses fortfarande vara en finess utöver det vanliga. Att bläcktråleskrivare inte anges som färg/svartvit beror nog på att det inte görs några nya svartvita bläckstråleskrivare(OK, det kanske görs, men jag har inte sett någon på länge)
In cars several processors are connected by a bus
ohrstrom
Posts: 23
Joined: 2006-06-05 17:46:11
Location: Stockholm

Post by ohrstrom »

Ah där ser man.
Man kanske ska köpa en svart-vit laserskrivare då och skriva ut på jobbet om man behöver färg. =)
I och för sig kanske man ska köpa en ny bläckstråleskrivare istället. Nackdelen är ju att patronerna kostar lika mycket som en halv skrivare och tar slut relativt snabbt.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ohrstrom wrote:Nackdelen är ju att patronerna kostar lika mycket som en halv skrivare och tar slut relativt snabbt.
Beror på vilken skrivare du köper.
Jag har själv en Canon med fem olika färgpatroner och byter ut bara vissa färger då och då.
Den sämsta skrivaren jag haft var en Lexmark...med en patron som kostade mer en själv skrivaren.
Det bästa vore att ha en bläckstrålerskrivare för foto och en laser för att skriva ut text.
ohrstrom
Posts: 23
Joined: 2006-06-05 17:46:11
Location: Stockholm

Post by ohrstrom »

Det bästa vore att ha en bläckstrålerskrivare för foto och en laser för att skriva ut text.
Ja, jag har funderat lite i de banorna också. I nuläget har jag en HPSC500 (allt-i-ett-skrivare) och den börjar snart sjunga på sista versen, plus att patronerna är dyra. Den funkar dock okej, så en laser för textutskrifter vore nog ingen dum idé.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Färglaserskrivarna har sjunkit en del i pris de senaste åren.

Finns väl skrivare idag som inte kostar skjortan, och färgpatronerna kostar mellan 500-1000:-/st (sen har du väl lite trummor och dyl som kostar en del) men per sida blir det juh eg, inte så mycket (med tanke på kvalliteten och att de inte torkar ihop som en del bläcksprutor kan göra).

Vi har flertalet OKI och HP färglaserskrivare på jobbet, mycket trevligt :D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

elvenman wrote:Färglaserskrivarna har sjunkit en del i pris de senaste åren.
Jo, var ju inte många år sedan en sådan kostade 20-30 000 kr.
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Negativt med färglasrar är att det ofta är bullriga så kolla noga på ljudnivån.

Sen så är de ofta stora och tunga, har du plats?

Roterande toners ska man passa sig för eller hur är det...?
driftwood
Posts: 4
Joined: 2004-12-07 13:44:59
Location: Stockholm

Färglaser

Post by driftwood »

Jag fortsätter med mina frågor och funderingar i denna tråd istället för att skapa en ny om färglaserskrivare.


Kommer nog köra min framtida färglaser med "tonerrefillers". Jag menar på EBAY finns massor av tonerrefillers (med chip för att nolla tonern). Då kommer man ner ganska ordentligt i utskriftskostnader. Dock så får man väl inte vara född med tummen mitt i handen om man ska hålla på med sånt.

Nu till min fråga.

Jag funderar på minst2400 DPI. Vilka laserfärgskrivare tycker ni jag ska titta närmare på då? Ge ett par exempel.

Samsung 650N (Billigast 4200SEK på datorbutiken.com) ligger som etta i mitt val just nu iaf. Andra förslag med motivering är väldigt välkommna.

Toner-kostnad inte så viktigt i kalkylen då jag överväger att ge mig på toner-refill idén när det väl blir dags för påfyllnad.

Tror jag behöver 2400 DPI för att bli nöjd om jag ibland ska få ut lite bilder och så.

Låt höra era funderingar och tips!
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Väldigt så tyst på den här tråden. Jag har tröttnat på min Epson bläckstråleskrivare, eftersom den under fem år har kostat mig flera tusenlappar i bläckpatroner. Då jag använder den oregelbundet torkar det i munstycket varför mycket bläck har ödslats på att rengöra munstyckena.

Jag hade tänkt lägga ner 2-3000 för att få en färglaser, men jag vet inte om de är tillräckligt bra i utskriftskvalitet, jämfört med bläck och dyrare laser. Att det går långsamt stör mig inte.

Har hittat tre:
HP Laserjet 1600. Extrapris just nu på PC-city. endast 600x600

Canon LBP5000, endast 600x600

Samsung CLP-300. Líten, ny teknik, 2400x600, men sägs ha sämre utskriftkvalitet. Har inte hittat många tester av den.

Alltså, vad säger man på detta, normalt, välinformerade forum???
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Jaha, då får jag väl svara själv.
Bläcket tog slut så det blev att köpa något av det som finns idag.
Xerox och Samsung tycks använda samma maskin. Phaser 6110 respektive CLP-300.
Phaser är just nu på kampanj för ca 2200, men det visade sig att Xerox inte har blivit färdiga att få drivrutinen certifierad av MS för Vista, så det blev att inhandla en CLP-300 istället, drygt 2600.

I tester av tidningar har man påpekat att utskriftskvaliteten inte är den allra bästa. Det är nog så. Men det är inte heller rättvist att jämföra med en maskin som kostar 10-20000:-.

Jag vill säga så här. Utskriftskvaliteten är klart jämförbar, eller kanske lite bättre, än min gamla bläckstråleskrivare som kostade runt 1000:-.

Nu hoppas jag min färglaser inte mår illa av att det inte skrivs ut på den varje dag. Inte ens varje vecka. Ibland kan det gå en månad mellan utskrifterna, därav mina höga bläckkostnader. Det mesta bläcket har gått åt vid rensning av munstyckena.

PS
Såg just att den gått ner till 2000:-. Dvs långnäsa.
DS
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Har funderat ett tag på en HP Color Laserjet 2700 när jag plötsligt ser att de plötsligt hoppat en tusenlapp uppåt i pris i alla förutom någon enstaka butik. Som ny modell så kanske handlarna fick felaktiga prisuppgifter först och till skillnad från andra skrivare så följer det med rejält med toner från början. Skulle beställt en sån direkt om jag hade pengarna.
Post Reply