Nvidia släpper ny styrkrets

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Nvidia släpper ny styrkrets

Post by ficklampa »

Core 2-marknaden får snart ett rejält lyft när Nvidias 600-serie kommer ut på marknaden. Styrkretsen stöder bland annat FSB upp till 1333 MHz, två stycken 16x SLI-platser och två stycken gigabit-nätverkskort. Enligt specifikationer så kommer det att släppas tre versioner av chipset vilka är riktade åt tre olika segment; "mainstream gamers", "performance gamers" och "hardcore enthusiasts". Det som skiljer sig mellan dessa är framför allt FSB, PCI-Express-platserna, antalet SATA-portar, USB-portar och nätverkskort. Samtliga har ett High Definition-ljudkort integrerat. Chipset har även stöd för fysikberäkningar, där man sätter i ett tredje grafikkort som endast jobbar med att beräkna fysik; ungefär som ett AgeiA PhysX. Med stöd för tre grafikkort så kan man även använda upp till 6 skärmar om man så vill.

Läs mer hos Anandtech.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Wicked, gillar stödet för ett tredje grafikkort för fysikberäkningar.. borde man även kunna använda till annat.. t ex GPGPU :D

Nackdelen är väl att halva vitsen med att köpa intel i min bok är deras egna kretsar.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Fan vad löjligt med "performance gamer". Måste de hålla på gamingmarknadsföra chipsets nu också...

Flesta gamers vet väl ändå inte vad en nord/syd-brygga är för något.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hmm. Hoppas iMac:en får en uppgradering med denna styrkrets snart. Är det för mycket att hoppas på? Tror inte det, eller?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Anasazi

Post by Anasazi »

Moonsky wrote:Fan vad löjligt med "performance gamer". Måste de hålla på gamingmarknadsföra chipsets nu också...

Flesta gamers vet väl ändå inte vad en nord/syd-brygga är för något.
Med denna kommentar så utgår jag i från att du vaknade i dag eller vart tror. Du att den största delen av datoranvändare är Gamers så klart det är ju tack vare dom som dator industrin är som den är så det är inte så konstigt alls att dom marknadsför så som dom gör. Och med att inte gamers inte vad nord/syd-brygga är för nåt prata för dig själv det finns yngre personer än dig som vet mer än vad du gör så.

//oden
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Anasazi wrote:Med denna kommentar så utgår jag i från att du vaknade i dag eller vart tror. Du att den största delen av datoranvändare är Gamers så klart det är ju tack vare dom som dator industrin är som den är så det är inte så konstigt alls att dom marknadsför så som dom gör. Och med att inte gamers inte vad nord/syd-brygga är för nåt prata för dig själv det finns yngre personer än dig som vet mer än vad du gör så.

//oden
Flesta gamers kan inte ett schmack om datorer. De ända de gör är att särskriva och whina om att de inte får 100 fps i CS.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Moonsky wrote:
Anasazi wrote:Med denna kommentar så utgår jag i från att du vaknade i dag eller vart tror. Du att den största delen av datoranvändare är Gamers så klart det är ju tack vare dom som dator industrin är som den är så det är inte så konstigt alls att dom marknadsför så som dom gör. Och med att inte gamers inte vad nord/syd-brygga är för nåt prata för dig själv det finns yngre personer än dig som vet mer än vad du gör så.

//oden
Flesta gamers kan inte ett schmack om datorer. De ända de gör är att särskriva och whina om att de inte får 100 fps i CS.
Inte riktigt alla gamers är så. Jag och mina kollegor på jobbet lirar en hel del, och vi vet vad en syd/nord-brygga är. ;-)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Locked