Vista släpps i November

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Vista släpps i November

Post by ficklampa »

Microsofts kommande operativsystem är nu satt att släppas för licensavtalskunder (företag) i november. Allmänheten får dock vänta tills 30:e januari, både som förinstallerad och separat produkt. Fyra versioner kommer att släppas; Home Basic, Home Premium, Business och Ultimate. Home Basic är riktade mot det enklaste datoranvändandet så som internetanvändning och e-mail. Lite mer avancerat användande så som spel och multimedia glider in hos Premium. Business riktar sig åt medelstora företag eller organisationer. Ultimate innehåller alla funktioner som de tidigare nämnda versionerna men innehåller även en krypteringsfunktion med ett eget krypterat filsystem. Home Premium och Ultimate är de två versioner som även inkluderar motsvarigheten till dagens Media Center Edition. Ett extra gränssnitt som förenklar navigationen vid mediasammanhang, till exempel när man tittar på tv eller film som ligger lokalt lagrad på hårddisken.

För mer information se Microsofts hemsida.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

På tok för tidigt, den senaste release-kandidaten var inte stabil nog.

Jag kommer inte att uppgradera till Vista förrän om 4-5 månader, då barnsjukdomarna försvunnit.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Aldrig Vista.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

fisk wrote:På tok för tidigt, den senaste release-kandidaten var inte stabil nog.

Jag kommer inte att uppgradera till Vista förrän om 4-5 månader, då barnsjukdomarna försvunnit.
Jag håller med.
Om jag ens uppgraderar till Vista, så blir det inte förrän några månader framöver. När man måste det.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Jag hoppar på tåget direkt tror jag, självklart med XP kvar i bakgrunden ifall det skiter sig. Men har aldrig varigt några större problem att installera något annat MS-OS på releasedagen.

Ltie osäkert hur det är med studentavtalen. Någon som går på LiTH och vet hur man får tillgång till MS mjukvara därigenom?

(går rykten om att man kanske får tillgång till dem redan i november, vore smidigt isf :))
Last edited by tjoff on 2006-11-12 13:01:56, edited 1 time in total.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tänker nog testa finalversionen som kom nu, på en dator som jag har ståendes för att utvärdera det. Är det ostabilt tar jag hem alla uppdateringar som redan finns, är det fortfarande ostabilt så skiter jag i det några månader framöver.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Har final-versionen liggandes på datorn, ska testa ut det snart och se ifall det lider av barnsjukdomar eller inte. Men jag tror jag inte går över till Vista ännu 24/7, ska bara testa det och inget annat. XP Pro kommer fortsätta vara mitt main OS ett tag till.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja vänta med vista i ett halvår till minst.

har 3 anledningar..1det kan va instabilt 2måste ha ny dator med minst 2gb ram. 3det måste finas en piratverision så ja slipper köpa skiten =)

det är inte heller helt omöjligt att det kommer en hackad verson til av dx10 till xp heller.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Är det någon som har koll på vad samtliga versioner kommer att kosta?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Cyberhof
Posts: 32
Joined: 2005-04-19 17:08:07
Location: Blekinge

Post by Cyberhof »

För mej hänger det mest på vilka spel som släpps och kräver vista...

Vista i sej självt struntar jag fullständigt i om jag hade fått bestämma hade jag fortfarande suttit kvar i DOS med 64bits stöd så slipper man windows helt...

På DOS tiden hade man ju även stöd för alla spel också det är det jag saknar...

Körde man samma spel genom windows blev det direkt slöare...

Men men det är nog mest jag som tycker så! :D
[Antec P180][OCZ GameXstream 700w][Athlon64FX 60@3,1Ghz][Scythe Ninja][DFI LANPARTY nF4 SLI-DR][2x1024 PC4000 Mushkin XP4000 Reddline@546 3-3-2-8-1T][1x80GB Seagate PATA, 2x300GB Seagate SATA 2x400GB Samsung SATA][Geforce 8800GTS][Samsung 204Ts 20" TFT]
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Cyberhof wrote:För mej hänger det mest på vilka spel som släpps och kräver vista...

Vista i sej självt struntar jag fullständigt i om jag hade fått bestämma hade jag fortfarande suttit kvar i DOS med 64bits stöd så slipper man windows helt...

På DOS tiden hade man ju även stöd för alla spel också det är det jag saknar...

Körde man samma spel genom windows blev det direkt slöare...

Men men det är nog mest jag som tycker så! :D
Det finns en DOS-remake som klarar nya program. Jag kommer dock inte ihåg vad den heter.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Just nu så saknas bra drivrutiner för Vista.

Och i och med att DirectX10 är integrerat i operativsystemet, och att det enbart -emulerar- DX9, så är prestandan i alla spel som inte är specifikt anpassade för Vista sämre.

Det, plus den här jädra DRM/Aktiveringsskiten gör att Vista känns avlägset i beslutsfattandet.

Vill man slippa sju månader av migrän och magbesvär, så gör man bäst i att vänta.
Aotearoa - tino rangatiratanga
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Längtar till Leopard.
deviator
Posts: 59
Joined: 2004-12-09 2:39:43

Post by deviator »

Jag testade fedora 6... Linux börjar bli riktigt riktigt moget nu. Med fedora6 följer det med en fönsterhanterare som heter compiz som använder dit grafikkort till att accelererar all grafik på skrivbordet. Jag vet inte om ni har tänkt på att cpu:n alltid går till 100% när man flyttar bara ett fönster tex. Med compiz/beryl går cpu:n knappt upp när man drar runt grafiken. Jag tror dock det finns ngt liknande i vistas gränssnitt aero eller vad det heter. Otroligt att det skulle dröja ända till 2006/2007 innan man började använda grafikkortet till att axa fönsterna,

Jo just det, jag önksade speltillverkarna gjorde versioner för linux också. Man skulle få så mycket kräm över till spelet eftersom oset är snålt. Plus att man slapp bry sig alls om kommande MS versioner av windows
AMD64 3000+ Winchester | A8N-SLI Deluxe | 1024MiB Corsair RAM | Leadtek PX6600 GT
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

deviator wrote:Jag testade fedora 6... Linux börjar bli riktigt riktigt moget nu. Med fedora6 följer det med en fönsterhanterare som heter compiz som använder dit grafikkort till att accelererar all grafik på skrivbordet. Jag vet inte om ni har tänkt på att cpu:n alltid går till 100% när man flyttar bara ett fönster tex. Med compiz/beryl går cpu:n knappt upp när man drar runt grafiken. Jag tror dock det finns ngt liknande i vistas gränssnitt aero eller vad det heter. Otroligt att det skulle dröja ända till 2006/2007 innan man började använda grafikkortet till att axa fönsterna,

Jo just det, jag önksade speltillverkarna gjorde versioner för linux också. Man skulle få så mycket kräm över till spelet eftersom oset är snålt. Plus att man slapp bry sig alls om kommande MS versioner av windows
Om man flyttar ett fönster så går inte processoranvändningen till 100%.
Om du nu har rätt grafikkortsdrivrutiner installerade, vilket förstås skvallrar om att även XP redan nu utnyttjar grafikkortet (eller, du kanske pratade om linux där också?).
Även om de nyare fönsterhanterarna använder grafikkortet mycket mer, lite sugen på att se hur resultatet är i ett belastat system. Var länge sen jag testade betan och då hade jag inga vettiga drivrutiner.
fisk wrote:Just nu så saknas bra drivrutiner för Vista.

Och i och med att DirectX10 är integrerat i operativsystemet, och att det enbart -emulerar- DX9, så är prestandan i alla spel som inte är specifikt anpassade för Vista sämre.

Det, plus den här jädra DRM/Aktiveringsskiten gör att Vista känns avlägset i beslutsfattandet.

Vill man slippa sju månader av migrän och magbesvär, så gör man bäst i att vänta.
Säker på att DX10 emulerar DX9?
Prestandan i Vista har enligt de tester jag sett visat lovande resultat. Största skillnaderna ligger som du säger i drivrutinerna och det har ju inget alls med DX att göra. Vissa saker får ju sig en hyffsad boost även med beta-OS och beta-drivrutiner.

DRM/Aktiveringsskiten?
Aktiveringen är ju inte värre än i XP och lär inte bli bättre med tiden.
Licensavtalet verkar visserligen suga men det ändrar sig nog inte heller särskilt snabbt...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

tjoff wrote:Säker på att DX10 emulerar DX9?
Ja.
Prestandan i Vista har enligt de tester jag sett visat lovande resultat. Största skillnaderna ligger som du säger i drivrutinerna och det har ju inget alls med DX att göra. Vissa saker får ju sig en hyffsad boost även med beta-OS och beta-drivrutiner.
Jämfört med Windows XP, är det fortfarande en prestandaförlust.
DRM/Aktiveringsskiten?
Aktiveringen är ju inte värre än i XP och lär inte bli bättre med tiden.
Licensavtalet verkar visserligen suga men det ändrar sig nog inte heller särskilt snabbt...
Jo, den är värre.

Jag orkar inte tjafsa om det, du kommer att upptäcka det.


Jag tror dock att det mesta av de nuvarande problemen attributeras till dåliga drivrutiner, och barnsjukdomar som kunnat åtgärdats i ytterligare en release-kandidat.

Men Microsoft följer hellre marknaden. Och jag anklagar dem inte för det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Heya
Posts: 1
Joined: 2006-11-13 12:58:47

Post by Heya »

fisk wrote:
tjoff wrote:Säker på att DX10 emulerar DX9?
Ja.
Ehmm.. Nej!

Vista kör Directx 9.0l för allt som inte använder dx10..
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35140
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Varför är det döda pixlar lite var stans på sidan?
Dyslexi
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

MooDHooDs wrote:Varför är det döda pixlar lite var stans på sidan?
Därför att din skärm har pixelfel. Min går det galant med.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

MooDHooDs wrote:Varför är det döda pixlar lite var stans på sidan?
huh?
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Licenssystemet verkar vara lite vassare än det för XP. Vi har fått en del information om det redan, vi behöver bl.a. ha en licens-server som håller koll på alla datorer. Den servern skickar i sin tur information till MS två gånger om året. Nu inventerar vi själva och skickar in ett papper varje år.

Jag kommer att installera det på min arbetsstation på jobbet direkt när det kommer, det gäller att hänga med. Hemma väntar jag nog lite med det.
Someone

Post by Someone »

Gebba wrote:ja vänta med vista i ett halvår till minst.

har 3 anledningar..1det kan va instabilt 2måste ha ny dator med minst 2gb ram. 3det måste finas en piratverision så ja slipper köpa skiten =)

det är inte heller helt omöjligt att det kommer en hackad verson til av dx10 till xp heller.


När det gäller piratversionen så finns den redan
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Someone wrote:
Gebba wrote:ja vänta med vista i ett halvår till minst.

har 3 anledningar..1det kan va instabilt 2måste ha ny dator med minst 2gb ram. 3det måste finas en piratverision så ja slipper köpa skiten =)

det är inte heller helt omöjligt att det kommer en hackad verson til av dx10 till xp heller.


När det gäller piratversionen så finns den redan
Ja men, det finns ingen fungerande activation till dessa. Så undvik dom.
If you like it, buy it ;) ;) ::)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

enix wrote:Ja men, det finns ingen fungerande activation till dessa. Så undvik dom.
If you like it, buy it ;) ;) ::)
Visst finns det en activation ;)

EDIT: Jag tänker givetvist köpa den, om jag bestämmer mig för att skaffa skitet.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Anteaeg wrote:
MooDHooDs wrote:Varför är det döda pixlar lite var stans på sidan?
Därför att din skärm har pixelfel. Min går det galant med.
så här ser det ut för mig.
http://img523.imageshack.us/img523/738/vistapd3.jpg
Dyslexi
Locked