Tips om delar till ny dator?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Tips om delar till ny dator?

Post by Bodego »

Hej. Jag har funderat länge på att köpa en ny dator, helst en kraftfull sådan, inte minst framtidssäker. Visserligen är det svårt att säga hur länge en high-end dator håller sig på top, men man vill ju ändå försäkra sig om att den kommer att kunna köra nya spel i minst 2-3 år framåt.

Jag har länge bollat tanken om AMD och Intel fram & tillbaks. Det verkade som om socket AM2 skulle vara bästa valet i början, men nu så tycker jag att Intels Core 2 Duo serie är mera värd pengarna, särskilt E6600.

Jag har surfat runt på komplett och valt ut dom delarna jag tror ska uppfylla mina krav, därefter har jag sökt via pricerunner och prisjakt för att få det lägsta möjliga priserna inklusive frakt osv. Nu har gjort en lista på alla dessa delar, med pris + frakt och webbutik.

Jag skulle uppskatta om någon kunde titta på listan och ge mig tips om vilka delar som är bra, vilka som är dåliga, om det finns bättre grejor för ungefär samma pris, om det är en dum ide att beställa från så många olika webbutiker etc. ;)

Start-fråga: har aldrig överklockat nångång men jag vill gärna lära mig. Är ram-minnet overkill?

(Chassi och nätaggregat har båda ATX-mått)
PS: Om jag inte svarar under hela dagen är det för att jag jobbar kvällsskift. Peace out.

Har ändrat listan lite gran! Kanske ändrar den mer senare.
  • Chassi:
    Cooler Master Mystique 631...............................1099:- (Dustin Home)
  • Nätaggregat:
    Seasonic S12 500W............................................1203:- (SHG)
  • Moderkort:
    EVGA nForce 680i...............................2894:- (Komplett) Än så länge inte fast belutat.
  • Processor:
    Intel Core 2 Duo E6600......................................2995:- (Dustin Home)
  • CPU-Fläkt
    Scythe Infinity 1000......................................550.- (Dustin Home)
  • Ram:
    Corsair TWIN2X 6400 DDR2 CL5 2048MB.......2595:- (Dustin Home)
  • Grafikkort:
    ASUS Geforce 8800GTS 640MB.......................4395:- (Dustin Home)
  • Ljudkort:
    Creative SB Audigy 4.........................................550:- (Dustin Home)
  • Hårddisk:
    Seagate Barracuda 320GB 7200rpm 16MB..........935:- (Dustin Home)
  • DVD-Brännare:
    Samsung SH-S183A SATA................................444:- (Dustin Home)
  • Floppy:
    Sony diskettstation 3,5" 1,44MB.........................79:- (Komplett)
  • Bildskärm:
    LG L204WT Flatron..........................................3079:- (Siba)
  • Tangentbord:
    Labtec Ultra-Flat................................................134:- (InWarehouse)

    TOTALT: 22374:-
:o Hjälp!
Last edited by Bodego on 2006-11-24 19:31:23, edited 4 times in total.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Problemet som kan uppstå när man beställer från så många olika företag kan vara att om inte systemet startar och det är fel på någon komponent och man inte vet var felet ligger och måste reklamera så kan det bli kostsamt då de brukar vilja ha betalt för felsökning etc. Hände mig när jag beställt processor och moderkort från 2 olika ställen, hade tur så moderkortet som jag först skickade in var det som var trasigt annars hade jag fått betala dem och sedan skickat in processorn. Man får även betala frakten om sakerna man skickat in inte är trasiga. Blev lite rörigt men du förstår nog.
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

robin00 wrote:Problemet som kan uppstå när man beställer från så många olika företag kan vara att om inte systemet startar och det är fel på någon komponent och man inte vet var felet ligger och måste reklamera så kan det bli kostsamt då de brukar vilja ha betalt för felsökning etc. Hände mig när jag beställt processor och moderkort från 2 olika ställen, hade tur så moderkortet som jag först skickade in var det som var trasigt annars hade jag fått betala dem och sedan skickat in processorn. Man får även betala frakten om sakerna man skickat in inte är trasiga. Blev lite rörigt men du förstår nog.
Ja, precis. Den tanken slog mig många gånger, men det känns jobbigt att beställa allt från ett och samma ställe när man vet att vissa delar säljes för flera hundralappar mindre på nåt annat ställe.

Ett bra sätt är kanske om jag väljer att köpa alla de väsentligaste datorkomponenterna som cpu, ram, moderkort osv, från ett ställe, och dom externa delarna som tangentbord, chassi och bildskärm från de billigaste ställena. I detta fallet lär det inte vara så dumt, eftersom dom flesta delarna är från Dustin Home, förutom grafikkortet och processorn då.....fan.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Bodego wrote:
robin00 wrote:Problemet som kan uppstå när man beställer från så många olika företag kan vara att om inte systemet startar och det är fel på någon komponent och man inte vet var felet ligger och måste reklamera så kan det bli kostsamt då de brukar vilja ha betalt för felsökning etc. Hände mig när jag beställt processor och moderkort från 2 olika ställen, hade tur så moderkortet som jag först skickade in var det som var trasigt annars hade jag fått betala dem och sedan skickat in processorn. Man får även betala frakten om sakerna man skickat in inte är trasiga. Blev lite rörigt men du förstår nog.
Ja, precis. Den tanken slog mig många gånger, men det känns jobbigt att beställa allt från ett och samma ställe när man vet att vissa delar säljes för flera hundralappar mindre på nåt annat ställe.

Ett bra sätt är kanske om jag väljer att köpa alla de väsentligaste datorkomponenterna som cpu, ram, moderkort osv, från ett ställe, och dom externa delarna som tangentbord, chassi och bildskärm från de billigaste ställena. I detta fallet lär det inte vara så dumt, eftersom dom flesta delarna är från Dustin Home, förutom grafikkortet och processorn då.....fan.
Ja, det låter vettigt att göra så. Grafikkortet är ju lättare att felsöka genom att sätta in det i annan dator än moderkort och processor så köper du processor och moderkort och ramminne från samma ställe borde det vara lungt.
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Då var man hemma igen. Fan, vad segt det är att jobba sent skift på en fredag. *suck*

Jag är tacksam för den hjälp jag har fått hittils. Fler tips är välkomna, särskilt om någon har något att påpeka om själva systemet i sig. Vill gärna vara helt säker på att jag köper ordentliga grejor, som t.ex nätaggregatet - är lite osäker på den biten faktiskt.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Nätagget kanske du bör byta mot Seasonic S12 som jag sett många rekommendera.

Men jag skulle köpt allt från samma ställe även om det skiljer flera hundralappar, det är lugnt värt det för att det ska bli så enkelt som möjligt.

Och så får man allt samtidigt också :)

Dustinhome är bra och seriös butik.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

ulflaban wrote:Nätagget kanske du bör byta mot Seasonic S12 som jag sett många rekommendera.

Men jag skulle köpt allt från samma ställe även om det skiljer flera hundralappar, det är lugnt värt det för att det ska bli så enkelt som möjligt.

Och så får man allt samtidigt också :)

Dustinhome är bra och seriös butik.
Seasonic S12 verkar vara ett bra aggregat, tyst, stabilt och framför allt kraftfullt. Det hela är ju inte så konstigt med tanke på priset, 1.349 för 500W. :o

Dock vet jag inte om 500Watt är tillräckligt för ett Geforce 8800GTS. Jag läste lite snabbt i en recension från AnandTech att ett GTX drar 8% mer ström än ett Radeon 1950XTX. Vad det betyder i siffror exakt vet jag inte. Men hur som helst så rekommenderas ett 450W aggregat minimum, så det blir antingen 500 eller 600Watt för min del. Det här blir nog dyrare än jag förväntat mig. :/

I samband med att detta kommer att bli dyrare, så kommer vi till moderkortet. Jag börjar känna att jag hellre vill ha ett som är optimerat för nVIDIA och inte ATI Crossfire, därmed vet jag inte om P5W DH Delux är rätt för mig. Är inte intresserad av SLI heller, men däremot vill jag ha ett som är Quad Core förberett. Evgas nForce 680i ska tydiligen ha stöd för fyra kärnor, men så har det ju SLI lik förbannat. Jaja, det verkar som om de flesta nya moderkorten i dag har stöd för dubbla grafikkort ändå så...meh.

Ush, snacka om belutsångest. Är fortfarande öppen för förslag.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Bodego wrote:Seasonic S12 verkar vara ett bra aggregat, tyst, stabilt och framför allt kraftfullt. Det hela är ju inte så konstigt med tanke på priset, 1.349 för 500W. :o

Dock vet jag inte om 500Watt är tillräckligt för ett Geforce 8800GTS. Jag läste lite snabbt i en recension från AnandTech att ett GTX drar 8% mer ström än ett Radeon 1950XTX. Vad det betyder i siffror exakt vet jag inte. Men hur som helst så rekommenderas ett 450W aggregat minimum, så det blir antingen 500 eller 600Watt för min del. Det här blir nog dyrare än jag förväntat mig. :/

I samband med att detta kommer att bli dyrare, så kommer vi till moderkortet. Jag börjar känna att jag hellre vill ha ett som är optimerat för nVIDIA och inte ATI Crossfire, därmed vet jag inte om P5W DH Delux är rätt för mig. Är inte intresserad av SLI heller, men däremot vill jag ha ett som är Quad Core förberett. Evgas nForce 680i ska tydiligen ha stöd för fyra kärnor, men så har det ju SLI lik förbannat. Jaja, det verkar som om de flesta nya moderkorten i dag har stöd för dubbla grafikkort ändå så...meh.

Ush, snacka om belutsångest. Är fortfarande öppen för förslag.

Du driver med lätthet ett High-end system med en 500W S12 modul. Fast huruvida ett sånt kommer klara av 2x8800-kort och en Kentsfield vet jag inte. Men det borde inte vara några större bekymmer. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Anteaeg wrote:Du driver med lätthet ett High-end system med en 500W S12 modul. Fast huruvida ett sånt kommer klara av 2x8800-kort och en Kentsfield vet jag inte. Men det borde inte vara några större bekymmer. :)
Låter bra, tack. Har aldrig förstått mig på folk som bara måste ha två grafikkort, så SLI är definitvt ingenting för mig. Med ett 8800GTS och en E6600 så lär jag antagligen ligga mer eller mindre på den säkra sidan med S12 500W.

Förresten, tror du att nForce 680i eller 650i blir bra för mig, bortsett från att det har SLI? Moderkortet verkar ju faktiskt vara riktigt bra rent allmänt ändå. Eller kan jag nöja mig med P5W delux trots att det har stöd för crossfire? Kanske ett annat kort kan rekommenderas?

Edit: Tror nog att jag ska skaffa ett EVGA nForce 680i eller 650i istället, med tanke på alla funktioner som blir tillgängliga med Vista.
Post Reply