Hur/var köper du dator?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

För att döma av ditt förra inlägg verkar du lida av svår beslutsångest när det gäller allt.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

ulflaban wrote:För att döma av ditt förra inlägg verkar du lida av svår beslutsångest när det gäller allt.
Jo, det stämmer en del. ;)
Mycket av valen gällande datorkomponenter är ganska svåra. Det enda någorlunda klara är att Intel Core 2 Duo nog är ett ganska bra val och nog ett bättre väl än vad AMD har att erbjuda för tillfället.
Jag vet någorlunda vad jag vill ha, en Intel Core 2 Duo, 2 gb RAM, 250 eller mer gb SATA2 hårddisk med 16 mb cache och 19" eller större TFT.

Men jag finner val ofta lite svåra. Man vill ju ha "most bang for the buck" eller nåt. Man vill ju välja bra komponenter. För om man gör kloka val så kan de göra stor skillnad på datorn än om man gör dåliga val.
En gång så köpte jag ett av datorpaketen från JME Data. Det gick på 18000 kr utan skärm, ganska mycket pengar. Den hade MX budget grafikkort. RAM minnet var Samsung PC133 på 256 mb och kostade 4000 kr.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Hur många år sen var det? Låter som skojare.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Kommer faktiskt inte ihåg, men det var ett bra tag sedan.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Re: Hur/var köper du dator?

Post by robbobban »

Moonsky wrote: Köper du datorn i delar och bygger ihop den själv?
jajjamen
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: Hur/var köper du dator?

Post by Mig med »

Moonsky wrote:Köper du dator i en affär eller på Internet?
Både och.
Moonsky wrote:Köper du ett komplett färdigbyggd datorpaket som är färdigmonterat?
Nepp
Moonsky wrote:Väljer du ett komplett datorpaket, väljer att "konfigurera det själv" och sedan köper den färdigmonterad?
Se ovan.
Moonsky wrote:Väljer du "Bygg själv" funktionen på site?
Naj.
Moonsky wrote:Köper du datorn i delar och bygger ihop den själv?
Jao.
Moonsky wrote:Massor av text om val av bygge av dator.
Därför man är datornörd! Man har lärt sig sådant ;)

Ang. olika märken, man tar det man gillar och som passar ens behov. Jag gillar MSI och tar därför och kollar lite mer på MSI moderkort, men kanske gillar Sapphire som grafikkortstillverkare så därför kollar jag mest på sådant. Och jag tar hellre ett snabbt 512mb ram än ett 256mb ram ;)
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Bygger ihop datorn själv och uppgraderar efter hand om det behövs
Webhallen och Komplett.se + V-Data (lokal affär), om V-Data är för dyr så brukar jag skicka efter dom flesta prylarna från huvudsakligen komplett.se

Att bygga själv är ju en av tjusningen med datorer och man får ju det man vill ha.

Mitt nästa inköp blir ett bZerk 500W nätaggregat från webhallen, har fått bra kritik i flera tester och billigare än del andra med samma watt. Hittade ett Colorsit 420W i en dator som skulle slängas, men den orkade inte driva min AMD 64 dator plus att kablarna glappade så jag ska kasta skiten
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Märkte att på Komplett så är dator-i-delar billigare som paket än om man manuellt gör ett likadant paket med samma komponenter...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Moonsky wrote:Märkte att på Komplett så är dator-i-delar billigare som paket än om man manuellt gör ett likadant paket med samma komponenter...
Yes, inte alltid man vill ha delarna de valt dock. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Min allra första egna dator köpte jag så gott som komplett förutom grafikkortet (~8 år sedan) som jag köpte separat och satte i själv (Vodoo 3).

Sedan dess har jag alltid köpt allting på nätet i lösa delar och byggt själv. Jag uppgraderar alltid någon komponent i snitt var 3-4 månad. Kanske var 10-11 månad uppgraderar jag de viktigare komponenterna i datorn (moderkort, processor och minne). Ibland behåller jag bara dessa delar i några månader, för att sedan sälja och köpa något bättre. Grafikkort byter jag nog i snitt en gång varje år. Så man lägger ju en hel del pengar på datorn. Min pärm med kvitton från datordels-köp är nästan full. Vet inte om man ska se det som tragiskt eller imponerande ;)
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Najze wrote:Min allra första egna dator köpte jag så gott som komplett förutom grafikkortet (~8 år sedan) som jag köpte separat och satte i själv (Vodoo 3).

Sedan dess har jag alltid köpt allting på nätet i lösa delar och byggt själv. Jag uppgraderar alltid någon komponent i snitt var 3-4 månad. Kanske var 10-11 månad uppgraderar jag de viktigare komponenterna i datorn (moderkort, processor och minne). Ibland behåller jag bara dessa delar i några månader, för att sedan sälja och köpa något bättre. Grafikkort byter jag nog i snitt en gång varje år. Så man lägger ju en hel del pengar på datorn. Min pärm med kvitton från datordels-köp är nästan full. Vet inte om man ska se det som tragiskt eller imponerande ;)
Det gäller att ha ett bra betalt jobb om man ska byta så ofta som du gör, själv tar det 2-4 månader att få ihop pengar till en enda pryl till datorn jag vill ha (ok, kanske inte de billigaste sakerna då). Inte kul att vara arbetslös, har nästan lust att ta vicket skitjobb som helst för att kunna uppgradera min dator. Tyvärr har det hänt flera gånger att saker och ting hinner försvinna från marknaden innan jag hinner få ihop pengar, det gäller att prioritera rätt. En webkamera som skulle vara riktigt bra Philips Toucam Pro II går inte att få tag på längre (kanske), den ville jag i alla fall ha :(
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Hunter wrote:Det gäller att ha ett bra betalt jobb om man ska byta så ofta som du gör..
Jo precis, jag är student utan något jobb vid sidan om så jag har gott om pengar *ironi* ;)

Gäller att prioritera, och jag säljer ju nästan alltid mina gamla delar när jag uppgraderar. Blir ju alltid att lägga mellan, men behöver inte bli så fasligt dyrt när man byter så ofta som jag gör, för då får jag ofta ganska bra betalt för mina gamla delar.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

rokk wrote:
Moonsky wrote:Märkte att på Komplett så är dator-i-delar billigare som paket än om man manuellt gör ett likadant paket med samma komponenter...
Yes, inte alltid man vill ha delarna de valt dock. :)
Stämmer väl. Vill ha SATA brännare inte PATA brännare. Men eftersom dator-i-delar paketet är billigare som paket, så blir det dyrare än vad man skulle vilja att byta nåt så simpelt även om den komponenten man byter till kostar lika mycket som den man bytte ut.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Plockar ihop delar själv på tex. komplett som jag vet passar bra ihop (som mjag fått hjälp med av folket härifrån).
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Köper i lösa delar och plockar ihop den.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

När jag väl köper är det oftast lösa delar och efter att ha tittat runt och jämfört i fler veckor. Det blir nästan alltid en eller flera nätbutiker i slutändan eftersom det i 90 % av fallen blir billigare.
Parental Advisory - Explicit Content
Post Reply