Slag mot huvudet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Slag mot huvudet

Post by kqr »

Jag vet inte var den här tråden passar, men jag tror däremot att någon här borde veta.

Om man får ett ganska ordentligt slag mot huvudet, där den som har slagit bar kampsportshandskar, så att det efteråt knappt känns i käken mer än att man är lite snurrig i huvudet, då undrar jag vad som händer ifall det senare visar sig att man inte kan komma ihåg varken vilken dag, månad eller datum det är, eller inte heller minns knappt något från och med att man fick smällen till och med ungefär tjugo minuter efter?

Saken var den att en kompis till mig har länge velat smälla till mig bara för den känslan det ger att slå till någon på käften (vi är för övrigt jättebra kompisar och har inget emot den andra). Igår fredag tänkte jag låta honom göra det då jag ändå hade med mig mina ju-jutsuhandskar till skolan eftersom en kompis till mig och jag skulle till dojon och köra lite på skoj, för med dem så borde det inte vara värre än att det gör lite ont tänkte jag. Sen fick han smälla till mig, och det var inte så mycket med det, jag gick och satte mig och höll mig för huvudet som om jag hade helt vanlig huvudvärk. Sen när jag skulle gå hem från skolan så minns jag inget. Nästa sak jag minns är att jag satt med den kompisen som slog till mig och en annan på en tegelmur i närheten av skolan, och den kompisen som slog till mig frågade om jag visste vilken dag det var. Jag hade inte en aning och gissade på att det var antingen tisdag eller fredag eftersom det hade varit b-språk samma dag (det mindes jag). Varje gång jag fick veta att det var fredag så blev jag lika förvånad. Även blev jag också väldigt förvånad när den andra kompisen berättade att vi skulle till dojon, och att det var jag som hade bestämt det, för det verkade som en väldigt slumpmässigt vald dag (men det var det ju inte, och precis innan jag fick slaget så väntade jag ju på kompisen för att vi skulle dit). Den som slog till mig tyckte att jag borde söka upp ngåon då, men jag tänkte vänta lite till och se hur det blev. Den kompisen gick också efter en liten stund eftersom den behövde möta en kompis, men den skulle ringa sen igen för att kolla hur läget var. Då frågade jag en annan kompis om jag kunde hänga med den ett tag för att jag inte ville komma hem helt mentalt frånvarande, och det var ok, så jag gick runt lite med den. Sen kände jag mig tillräckligt bra för att åka hem, men var fortfarande lite mosig i hjärnan då. Nu idag så var jag helt bra igen tror jag, och kollade också igenom lite saker som jag skrev igår, och de var till hälften oförståeliga.

Nu undrar jag också vad det var som gjorde att det blev som det blev. En av mina kompisar uttryckte bara möjligheten till en lätt hjärnskakning, och en annan drog parallellen till hårddiskar som kopplar ur sig som stötskydd. Vad kan det ha varit som hände? Jag är väldigt nyfiken.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Kan väl vara så lätt som en tillfällig minneslucka?


Annars måste jag säga att det inte var någon särskilt intelligent idé. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Jag hart nog aldrig varit med om något så korkat. Men en hjärnskakning är nog inte helt otänkbart att du har dragit på dig.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Heh, har ju hört att ett likadant slag till kan ordna upp saker å ting....LOL :D ;) ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Kan väl vara så lätt som en tillfällig minneslucka?
Möjligtvis, men jag tror att det var värre än så.
Annars måste jag säga att det inte var någon särskilt intelligent idé. ;)
Njaaeh, det var det nog inte. Men jag trodde inte det skulle vara så illa då, jag trodde bara att det skullle göra lite ont men inget mer.
Jag hart nog aldrig varit med om något så korkat.
Jag har sett värre saker, tro mig.
Heh, har ju hört att ett likadant slag till kan ordna upp saker å ting....LOL
Lolz. Jag tror jag ska undvika det igen i alla fall, men om du någon gång gör ett vetenskapligt test som visar positiva resultat angående det så kan jag väl tänka mig att fördjupa mig lite i det.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

kr1sse wrote:Lolz. Jag tror jag ska undvika det igen i alla fall, men om du någon gång gör ett vetenskapligt test som visar positiva resultat angående det så kan jag väl tänka mig att fördjupa mig lite i det.
Hehe, lovar att du kmr vara den första jag kontaktar vid upptäckt av positiva forskningsresultat i ämnet! LOL :D ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Åh, vad snällt, vi kanske skulle bilda en forskningsgrupp inom området? Vi kanske till och med för råd med ett testlabb och testpersoner! O_o
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

kr1sse wrote:Åh, vad snällt, vi kanske skulle bilda en forskningsgrupp inom området? Vi kanske till och med för råd med ett testlabb och testpersoner! O_o
Ja. Du är ju halvvägs, så du kan ju vara försökskanin. Vem som helst kan ju slå. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

kr1sse wrote:Åh, vad snällt, vi kanske skulle bilda en forskningsgrupp inom området? Vi kanske till och med för råd med ett testlabb och testpersoner! O_o
Hehe, vi söker startbidrag och trycker upp affischer!
Trodde aldrig att forskning kunde va SÅ kul
LOL, count me in! 8) ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Joo, jag börjar (inte) göra affischer.

Anteaeg wrote:
kr1sse wrote:Åh, vad snällt, vi kanske skulle bilda en forskningsgrupp inom området? Vi kanske till och med för råd med ett testlabb och testpersoner! O_o
Ja. Du är ju halvvägs, så du kan ju vara försökskanin. Vem som helst kan ju slå. ;)
Nejtack, jag har agerat referensobjekt redan.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

du måste va en riktig kompis som ställer upp för nått sånt :)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Du bör nog gå till doktorn, kanske är det inget farligt, men man vet ju inte säkert, det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra och gå kolla upp det med doktorn.

Kommer du inte ihåg grejer, då är det ju något som inte står rätt till, så det kan ju faktiskt vara farligt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

njaaa, nu kommer jag ju ihag det mesta, men jag vantar lite for att se om jag saknar nagot annat. hittills harjag inte markt nagot de senaste 24 timmarna.

bra kompis? snarare dum. tanker inte gora om det dar...

(skrev pa psp:t, jobbigt..)
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Du kan nog utesluta hjärnskakning om du inget annat än minneslucka haft.
Har själv haft hjärnskakning. Föll från ett hustak med huvudet före i marken.
Mådde väldigt illa, kräktes och hade en dunkande huvudvärk 1 dygn.

Men hade jag vart du så skulle jag nog uppsökt doktor iaf. Du kan ju tex fått en inre blödning från slaget. Inte att leka med direkt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Aa, jag tror nog också jag utesluter hjärnskakning, då det också brukar resultera i medvetslöshet, och det var inget som hände mig.


Inre blödning? Borde inte det lämna fler spår?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

kr1sse wrote: Inre blödning?
Även kallat blåmärken.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

=P

Några såna har jag inte i alla fall. Förutom på armen som kom dit för ett tag sen.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Commotio cerebri - Kortvarig medvetslöshet och/eller minneslucka som följd av skalltrauma.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Longstock wrote:
kr1sse wrote: Inre blödning?
Även kallat blåmärken.
förlåt? blåmärken är väl när blodkärlen vidgar sig för att på lättare sätt få fram söta små medicinmän?
Dyslexi
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

MooDHooDs wrote:förlåt? blåmärken är väl när blodkärlen vidgar sig för att på lättare sätt få fram söta små medicinmän?
Hematom - en utgjutning av blod i huden som följd av brustna kapillärer.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Blåmärken = utvidgade blodkärl? Det var det lustigaste jag hört idag ;D
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

ok, förlåt, blandade ihop med ett annat ord jag ej kommer ihåg vad det heter
Dyslexi
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Longstock wrote:
kr1sse wrote: Inre blödning?
Även kallat blåmärken.
Blåmärken innuti skallen?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ghlargh wrote:Blåmärken innuti skallen?
Vi konstaterade väl just att hematom är en blödning?
http://catalog.nucleusinc.com/enlargeex ... p?ID=11098

Är dock tveksam att det är fallet för trådskaparen, skulle snarare gå på Comotio cerebri som kom upp tidigare.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ghlargh wrote:
Longstock wrote:
kr1sse wrote: Inre blödning?
Även kallat blåmärken.
Blåmärken innuti skallen?
Det vet vi inte föränn vi kollar efter ;)
Post Reply