glasögon.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag bara vet att glasögon kan vara riktigt dyrt (beror väl på vem man frågar också). Linser har jag inte en aning om.
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Post by gQ »

Ett par enkelslipade glasögon inklusive glas kostar ungefär mellan 1000 och 4000 svenska kronor.
Prisskillnaden här ligger såklart i märket och material på bågarna, glas etc. Vid köp av glasen rekomenderar jag att man ytbehandlar glaset med antireflex. Detta kostar 6-700 men är väl värt det.
Utöver detta tillkommer en synundersökning som brukar ligga runt 400 kronor.

En linsundersökning kostar ungefär 900 kronor. Många optiker inkluderar ett par månadslinser eller en låda med 30 dagslinser i detta pris.
Efter detta tillkommer en avgift på ungefär 500kr 1-2 gånger om året då optikern undersöker så att ögonen är friska.

Linser köps med fördel på Internet, http://www.lensway.com använder jag. Där kostar 6 månadslinser 400kr exkl. frakt.
tänk på att om du har olika synfel behöver du två boxar (som då visserligen räcker dubbelt så lång tid)

Jag rekomenderar varmt att du skaffar ett par glasögon innan linser. Då du ska inte använda linser då du är sjuk använder vissa mediciner och dylikt

Många lågprismärken har etablerats på sistonde där ett par glasögon inte kostar en förmögenhet. Är du sedan inte nöjd med glasögon eller vill kunna avnäda linser som komplement eller helt gör då en linsunderskning.

/Martin
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Är närsynt. 1,25 på höger och 1,5 på vänster. (1,0 är normalt) 1,5 är precis så man inte får köra bil utan glasögon. Skrämmande att folk får se så suddigt och ändå köra :P Skaffade glasögon i åttan. Kan inte minnas att jag hade ont i huvet. Men jag ansträngde mig inte så värst i skolan iaf. så varför anstränga sig för att se på tavlan ;D

Köp inte läsglasögon på Åhléns eller ÖB för att ha som ordinarie glasögon. Man kan förvärra situationen.

Och sen bör man undersöka sina ögon hos en optiker gällande lämplighet för att ha kontaktlinser. Man ska ha tillräckligt flöde av tårvätska och sånt för att inte öka risken för infektion mm. Många har pajat sina ögon pga köp av linser via nätet, och inte haft kontakt med optiker.
Har man t.ex linserna i för länge börjar blodkärl växa in i hornhinnan för att förse den med syre. Blodkärl i hornhinnan är INTE bra för synen...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

men...för helskotta...uppsök en optiker man...istället för att lyssna på massa kärringråd ;D
Du behöver en synundersökning.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

tack alla för hjälpen :) skall åka till hälsovårdaren i skolan imorgon.. får se vd hon säger :)
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

var till hälso vårdaren idag.. hade lite närsynthet, men hon rekomenderade optiker p.g.a mina rejäl problem från tidigare.. har redan svårt att konsentrera mig påtimmarna för min rygg värker.. och tar ca 2 ggr 1000mg värkmecidin per dag..

men vid optikern hade jag vanlig båda ögonen.. men dom skicka mig endå till en ögonläkare..

vad gör såna? vilka tester gör dom? kan dom hitta nått annat?

altså problemen ökar bara ögonen, ryggen etc, fyfan mitt huvud orkar knappt med mera med all värk och alla problem ;( tur att min flickvänn är brevid mig och stöder mig.. men någon som kan svara på dessa frågor?
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
Post Reply