Logik!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Darkdanne
Posts: 6
Joined: 2007-01-11 19:02:14

Logik!

Post by Darkdanne »

Du har en 10-litersdunk och en 20-litersdunk + vatten.
Av detta så ska du få exakt 12 liter.
Hur gör du?

Enda redskapen som får användas för att mäta ut 12 liter är de båda dunkarna.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det finns nån liknande med timglas. Jag ska tänka lite.


EDIT: Orkar inte fortsätta men det har säkert med att 20/10=2 att göra.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror inte det går, som jag kan se det fungerar det inte om den ena behållaren bara är dubbelt så stor som den andra eftersom du redan har 20l genom att ta 2x10l.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Vi har gjort den där uppgiften i skolan och då gick det iaf. Så går gör det alltid, men frågan är hur, jag minns fan inte.

Juste, uppgiften finns på någon av Die Hard-filmerna också, kolla där.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

markmc wrote:Vi har gjort den där uppgiften i skolan och då gick det iaf. Så går gör det alltid, men frågan är hur, jag minns fan inte.

Juste, uppgiften finns på någon av Die Hard-filmerna också, kolla där.

Fast i Die Hard hade dom väl en på 3L och på 5L och skulle fylla en med 4L...?
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Trogdor wrote:Fast i Die Hard hade dom väl en på 3L och på 5L och skulle fylla en med 4L...?
replace /a L gallon

markmc: är du säker på att det var 10 och 20 liter ni hade?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:
Trogdor wrote:Fast i Die Hard hade dom väl en på 3L och på 5L och skulle fylla en med 4L...?
replace /a L gallon

markmc: är du säker på att det var 10 och 20 liter ni hade?
Du menar Darkdanne? :-X
Darkdanne
Posts: 6
Joined: 2007-01-11 19:02:14

Post by Darkdanne »

En som är 10 och en annan som är 20. Det är allt.

Kom på att om man lutar tian så får man ju 5 liter. Men jag vet inte vad man ska ha för nytta av det.
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Det är ju helt omöjligt med en som är 10L och som är 20L, fungerar inte om den större är dubbelt så stor som den mindre då det inte går att hälla över från dom två hinkarna i varandra för att skapa en mindre mängd vatten, det du kan gör är att ta 10l och hälla i 20L hinken, då har du 10L vatten där och 10L som går att fylla på, annars kan du ta 20L och hälla över i 10L och har då 10L i varje men det leder ingenstans.

EDIT: Det där med att luta 10an så du får 5L är väl inte riktigt enligt spelets regler då det är ruggit svårt att få den exakt.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
Darkdanne
Posts: 6
Joined: 2007-01-11 19:02:14

Post by Darkdanne »

Yoggin wrote:Det där med att luta 10an så du får 5L är väl inte riktigt enligt spelets regler då det är ruggit svårt att få den exakt.
Inte direkt. Bara att ta från kant till kant.

Och det du menar med omöjligt. Vad baserar du det på? Jag har hört om folk som har klarat problemet. Det finns säkert någon klurig förklaring någonstans :)
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Darkdanne wrote:Inte direkt. Bara att ta från kant till kant.
Beroende på vilken vinkel du lutar hinken i kommer det att rymmas olika mängder vatten.

Grejen med sånna här "problem" är att man genom att hälla över vatten fram och tillbaka i två hinkar skapar mindre mängder än en full hink och därigenom kan skapa en viss summa vatten. Du du har en hink som är 10L och en som är 20L så kan du inte göra detta då du bara häller 10L fram och tillbaka mellan 2 hinkar.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

hur mycket vatten fick man ha?

jag skulle hälla i 10 liter först sen ta lite till vatten i 20l dunken o hoppas på att det typ blir 12 liter.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Jag tror inte heller dom där måtten stämmer. Kolla över igen och kom tillbaka ;)
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Post by DimpZ »

Gebba wrote:hur mycket vatten fick man ha?

jag skulle hälla i 10 liter först sen ta lite till vatten i 20l dunken o hoppas på att det typ blir 12 liter.
Så kan du ju inte tänka, lösningen ska väl bli matematiskt korrekt tror jag :)
Darkdanne
Posts: 6
Joined: 2007-01-11 19:02:14

Post by Darkdanne »

Det är rärr uppgifter. Annars skulle det vara en barnlek.

Jo, Yoggin, Om du du döper ena över hörnet till 1 och följder sedan i medsols och döper hörnen allteftersom. När hörn 1 och 3 är pararella så har du en halv hink.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Darkdanne wrote:Det är rärr uppgifter. Annars skulle det vara en barnlek.

Jo, Yoggin, Om du du döper ena över hörnet till 1 och följder sedan i medsols och döper hörnen allteftersom. När hörn 1 och 3 är pararella så har du en halv hink.
Problem: det är en dunk, de är inte alltid symmetriska. Du kan inte räkna med att dunken är symmetrisk då det inte anges i texten.

Sedan hjälper inte en halv dunk då du bara får en till halv enhet, 5l.

Du måste ha en ojämnhet att arbeta med, som i exemplet Die Hard där de har 5 gallon och 3 gallon och ska få 4 gallon, den är enkel. (fyll 5g-dunken, häll över 3g i 3g-dunken, du har nu 2g i 5g-dunken, häll över dessa i 3g-dunken. Nu har du 1g luft i 3g-dunken. Fyll 5g-dunken och häll över exakt 1g i 3g-dunken och så har du 4g i 5g-dunken)

Du måste ha en sådan ojämnhet för att kunna arbeta med talen, i detta fallet går det att dela ned till förhållandet 10/6/5 där det övre värdet bara är dubbla det undre, det fungerar helt enkelt inte.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Ghlargh wrote:Problem: det är en dunk, de är inte alltid symmetriska. Du kan inte räkna med att dunken är symmetrisk då det inte anges i texten.

Sedan hjälper inte en halv dunk då du bara får en till halv enhet, 5l.

Du måste ha en ojämnhet att arbeta med, som i exemplet Die Hard där de har 5 gallon och 3 gallon och ska få 4 gallon, den är enkel. (fyll 5g-dunken, häll över 3g i 3g-dunken, du har nu 2g i 5g-dunken, häll över dessa i 3g-dunken. Nu har du 1g luft i 3g-dunken. Fyll 5g-dunken och häll över exakt 1g i 3g-dunken och så har du 4g i 5g-dunken)

Du måste ha en sådan ojämnhet för att kunna arbeta med talen, i detta fallet går det att dela ned till förhållandet 10/6/5 där det övre värdet bara är dubbla det undre, det fungerar helt enkelt inte.
Precis min åsikt, klart det går att räkna ut hur man ska fylla en 20L dunk för att den bara ska innehålla 12L men det är ju inte så problemet ska lösas.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Logik!

Post by XitArS »

Darkdanne wrote:Du har en 10-litersdunk och en 20-litersdunk + vatten.
Av detta så ska du få exakt 12 liter.
Hur gör du?

Enda redskapen som får användas för att mäta ut 12 liter är de båda dunkarna.
Om det ENDA redskap man får använda (utom händer, hjärnan osv :D) är dunkarna + vatten så går det inte att lösa.
Säker på att det var en 10-litare och en 20-litare som skulle bli 12 liter och inte en 12-litare som skulle bli 10?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Jag funderar. Om man vinklar en dunk så att man precis ser botten så är den fylld till hälften.
Om man tar halva 10 liter i tjugo liter så har den 5 liter. De fem litrarna häller man ut och häller i i tio litrarn. Sedan fyller du tjugo liter och häller i tio litarn tills den är full. Du har då 15 liter i 20 litarn och en full tio liter. Töm tio litarn. Fyll tio litarn - då har du fem liter kvar. Häll över halva tio-litarn i tjugo litarn. Sedan tömmer du tio litarn och fyller den till hälften. Då har du fem i varje. Hmm... Och så vidare i alla oändlighet.

Om man istället fyller tjugo-litarn - sänker ner tio-litarn så att Tio liter vatten rinner ut. (Arkimedes princip ?)
Det känns också som om detta kommer leda till en död ände. Finns det någon som helst markering på bägarna eller ser de ut på något vis?
wham bam thank-you ye -ma'am
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Som sagt tidigare är det där bara en fulmetod och nästan lika ful som att ögna hälften av 20l-dunken och lägga på 1/5 med ögonmått.
Darkdanne
Posts: 6
Joined: 2007-01-11 19:02:14

Post by Darkdanne »

Ghlargh wrote:
Darkdanne wrote:Det är rärr uppgifter. Annars skulle det vara en barnlek.

Jo, Yoggin, Om du du döper ena över hörnet till 1 och följder sedan i medsols och döper hörnen allteftersom. När hörn 1 och 3 är pararella så har du en halv hink.
Problem: det är en dunk, de är inte alltid symmetriska. Du kan inte räkna med att dunken är symmetrisk då det inte anges i texten.

Sedan hjälper inte en halv dunk då du bara får en till halv enhet, 5l.

Du måste ha en ojämnhet att arbeta med, som i exemplet Die Hard där de har 5 gallon och 3 gallon och ska få 4 gallon, den är enkel. (fyll 5g-dunken, häll över 3g i 3g-dunken, du har nu 2g i 5g-dunken, häll över dessa i 3g-dunken. Nu har du 1g luft i 3g-dunken. Fyll 5g-dunken och häll över exakt 1g i 3g-dunken och så har du 4g i 5g-dunken)

Du måste ha en sådan ojämnhet för att kunna arbeta med talen, i detta fallet går det att dela ned till förhållandet 10/6/5 där det övre värdet bara är dubbla det undre, det fungerar helt enkelt inte.

Ni får sluta komma med sånt här. Vore det så enkelt så hade vilken människa som helst kommit på det. Det ska vara en kompliserad gåta som jag inte vet svaret till. Vi har just dessa mått och inget mer. Lev med det:P
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Man fyller upp 20 liters dunken till 3/5. Voila! 12l.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jo, det är ju den enda lösningen.

Jag tror helt enkelt att Darkdanne vill få oss att bry oss om ett s.k. "olösligt" problem.
Darkdanne
Posts: 6
Joined: 2007-01-11 19:02:14

Post by Darkdanne »

Gå inte på mig nu. Jag tog problemet från ett annat forum och där nån sa att den hade klarat uppgiften tidigare.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Darkdanne wrote:Gå inte på mig nu. Jag tog problemet från ett annat forum och där nån sa att den hade klarat uppgiften tidigare.
Hur kan du vara så jävla säker på att det stämmer då? Det var ju en säker källa. Var det hamsterpajs forum eller?

Be han ta berätta svaret så kan du komma tillbaka.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
Post Reply