WiFi kortet försvann...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

WiFi kortet försvann...

Post by Static »

Härom dagen så stängde jag av min laptop (HP DV6000) precis som vanligt. Dagen efter då jag startade upp den igen så vägrade datorn att ansluta till mitt WLAN som alltså hade fungerat klockrent dagen innan.

Började titta i aktivitetsfältet, men hittade inte wifi-anslutningen där heller... Jag öppnade enhetshanteraren för att se om något hänt med wifi-kortet (ett Broadcom BC43xx) och det hade det, det fanns inte längre att uppbringa, en maskinvarusökning gav inget resultat det heller...

Tänkte då att det kanske var själva Windows det hängde på, så jag formaterade och installerade en färsk XP från scratch. Inte heller nu dök mitt wifi-kort upp från början (vilket det alltid gjort tidigare i xp), installerade lite andra enheter som behöver externa drivrutiner. Rätt som det var så ploppade wifi-kortet upp och det gick hur bra som helst att ansluta till mitt nätverk.

Detta varade till nästa reboot då kortet återigen var helt väck, endast mini-porten för wifi-kortet fanns kvar bland de "dolda" enheterna i enhetshanteraren.

HP's support inkallades och datorn åkte iväg på service, var borta i två veckor och återkom sedan helt oåtgärdad. Då jag skickade datorn var XP installationen fortfarande kvar, när den återkom fanns inget OS längre kvar (ntldr error) och meddelandet ifrån servicen löd: "Windows startar inte, startfiler saknas." och "Ominstallation täcks inte av garantin", men med serviceverkstans "referens hårddisk" hade allt "funkat som vanligt"

Vad tusan har hänt med mitt wifi-kort? Eller är det hårddisken som strular eller är det något annat som har ballat ur??? Har provat allt för att få kortet att fungera, nya drivare, nytt bios, formateringar och demontering av nämnda kort...

Tacksam för alla synpunkter...
//Static
r1pt0r
Posts: 2
Joined: 2007-01-03 15:33:17

Re: WiFi kortet försvann...

Post by r1pt0r »

[Vad tusan har hänt med mitt wifi-kort? Eller är det hårddisken som strular eller är det något annat som har ballat ur??? Har provat allt för att få kortet att fungera, nya drivare, nytt bios, formateringar och demontering av nämnda kort...

Tacksam för alla synpunkter...
//Static[/quote]


Har du provat att starta datorn i "felsäkertläge" ? om inte, prova det. gör en felsökning om möjligt!

// Micke
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Tack, det var ett bra tips även om det var bland det första jag provade.

Skickade iväg datorn på service igen, och denna gången skall de byta moderkortet och nätverkskortet, så förhoppningsvis sås kall det funka som det ska sen..

Tjing!
Post Reply