Fördelning av bredbandshastighet med router

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
NISSE
Posts: 16
Joined: 2007-01-10 18:23:51

Fördelning av bredbandshastighet med router

Post by NISSE »

Har idag installerat en router Netgear trådlös 802.11g...108Mbps, och då jag jag anslutit min dator med ethernetkabel och dom andra 2 datorerna med trådlöst PCI nätverkskort 108Mbps....skaffade 24mbit/s telia för ca 1 månad sedan..efter div support med telia så stod det klart att jag kommer bara upp till 14Mbit/s...nu när vi har anslutit allt så ser det ut som datorerna fördelar detta 1/3....ca 4,7Mbit/s per dator....men skall det inte vara så att när dom andra 2 datorer inte används så borde jag komma upp till 14Mbit/s...men fördelningen verkar vara lika även då...

Finns det några inställningar att göra....eller skall detta skötas automatiskt ??
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Hade problem med min router config... Körde ett test med en smc (mod äldre) kom upp i 5.17 mbit. Körde med Zyxel routern 15 mbit... Under förutsättning att de andra inte surfar... Hittade även en spec på min Belkin router där det ströps från 15 till runt 5-8 mbit om du hade Firewall och alla skydd... Så mitt tips är kolla specen på din router, testa att stänga av brandvägg och alla övriga routertjänster o testa igen. Fortfarande lågt, kör utan router till 1 dator och mät vad du får ut... Finns det ingen strypning får du nog välja annan router. Kanske ändra i nätverksinställningar för nätverkskortets prestanda, cpu > throughput.
Trådlöst tappar ju lite speed med, fast kanske inte ner till 5 mbit.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
Post Reply