Ang. allt detta med piratkopiering.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Ang. allt detta med piratkopiering.

Post by Mig med »

Hejsan! Skulle vilja kolla lite saker om allt detta med piratkopiering. Det sägs ju att det inte är någon chans att man kan åka fast om man kör via µtorrent, är detta sant?

Och om man sätter upp en FTP med en massa piratkrafs som ligger packat i små winrar-filer (Aka. filnamn.r000, .r001 etc.) som ligger på 14,3 eller 47MB i olika mappar med just denna programvara, spel, film eller vad de nu kan tänkas vara, på servern och en Antipirat/polis skulle komma och ladda ner och försöka ta just denna person som delar ut detta, skulle dom kunna bevisa att man delar ut själva filen i sig? Eller gäller detta endast när man kör via torrent-protokollet och man bara skickar ut en fil?

Och slutligen, om man kollar på ovanstående fråga så ligger alla rar-filer i en mapp. Men om man endast har alla rar-filer utom 1, som såklart är den första (Vilken man behöver för att kunna packa upp skiten), som ligger separat utan åtkomst och delar ut resten av filerna, skulle man då kunna bevisa att man delar ut filen?

Nu är detta lite småflummigt formulerat, men hoppas att ni förstår. :)

//Sebastian
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den stora anledningen till att det är svårt att bli dömd för fildelning via Bittorrent (om man inte erkänner brottet själv) är att det protokollet har ganska obskyra källor, den centrala servern har inget skyddat material, man tankar små bitar lite här och där från andra klienter.
Bevisningen av vem som delade ut eller tankade vad blir krånglig. Till detta kommer att Bittorrent som standard inte för någon log, då logfilen skulle bli astronomisk.

FTP är ett simpelt protokoll med en enda källa och linjär överföring av filer, får man ned en fil får man det i en trevlig logfil och man vet att det är serverägaren och ingen annan som stått för filen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Är det någon stor risk att åka fast om man laddar ner, eller är det mest om man laddar upp?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det beror ju också på vad man laddar ner. Det är större risk att man åker fast om t.ex delar ut en Hollywood-film, till skillnad från en mindre känd film. Detsamma gäller för musik och spel.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

_JesteR_ wrote:Det beror ju också på vad man laddar ner. Det är större risk att man åker fast om t.ex delar ut en Hollywood-film, till skillnad från en mindre känd film. Detsamma gäller för musik och spel.
Såvitt jag vet är det endast folk som delat ut svenska filmer som åkt fast i sverige. Svenska filmer bör räknas som mindre känt.
Dyslexi
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

MooDHooDs wrote:
_JesteR_ wrote:Det beror ju också på vad man laddar ner. Det är större risk att man åker fast om t.ex delar ut en Hollywood-film, till skillnad från en mindre känd film. Detsamma gäller för musik och spel.
Såvitt jag vet är det endast folk som delat ut svenska filmer som åkt fast i sverige. Svenska filmer bör räknas som mindre känt.
Folk har åkt fast p.g.a. amerikanska filmer också, jag har för mig att det kan ha varit Spiderman eller liknande. Svenska filmer är kända inom Sverige. Laddar du ner Hipp Hipp Hora, så är det större risk att du åker fast, än om du laddar ner t.ex. en Rumänsk film.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det stämmer att det är lättare att åka dit för piratverksamhet med material där copyrighten ligger i samma land. Det är helt enkelt lättare att stämma någon för brott mot copyright inom ett lands lagstiftning då man slipper göra stämningar utomlands, bestämma huruvida brottet kan leda till dom då brottsoffret finns utomlands osv.

Denna diskussion gällde dock huruvida det är lätt att straffas för piratkopiering via Bittorrent, vilket mig veterligen bara hänt i kina än så länge.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Relaxx var ju nån tjänst som erbjöd anonymitet mot en liten summa pengar och då fildelning inte anses som ett grövre brott så får inte Pontén och gänget ut det utan att gå via polisen
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Fenix wrote:Relaxx var ju nån tjänst som erbjöd anonymitet mot en liten summa pengar och då fildelning inte anses som ett grövre brott så får inte Pontén och gänget ut det utan att gå via polisen
Relakks är faktiskt en ganska välfungerande darknet-tjänst. Vill man bara surfa anonymt så kan ju Dold.se vara ett alternativ.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ghlargh wrote:Den stora anledningen till att det är svårt att bli dömd för fildelning via Bittorrent (om man inte erkänner brottet själv) är att det protokollet har ganska obskyra källor, den centrala servern har inget skyddat material, man tankar små bitar lite här och där från andra klienter.
Bevisningen av vem som delade ut eller tankade vad blir krånglig. Till detta kommer att Bittorrent som standard inte för någon log, då logfilen skulle bli astronomisk.

FTP är ett simpelt protokoll med en enda källa och linjär överföring av filer, får man ned en fil får man det i en trevlig logfil och man vet att det är serverägaren och ingen annan som stått för filen.
Ah, okej. Så det är väldigt stor chans att man åker fast om man har en ftp med piratkopierat material som man sedan låtar annat folk ladda ner?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

markmc wrote:Ah, okej. Så det är väldigt stor chans att man åker fast om man har en ftp med piratkopierat material som man sedan låtar annat folk ladda ner?
Om man kör okrypterad FTP-server, finns det risk att åka dit.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

markmc wrote:
Ghlargh wrote:Den stora anledningen till att det är svårt att bli dömd för fildelning via Bittorrent (om man inte erkänner brottet själv) är att det protokollet har ganska obskyra källor, den centrala servern har inget skyddat material, man tankar små bitar lite här och där från andra klienter.
Bevisningen av vem som delade ut eller tankade vad blir krånglig. Till detta kommer att Bittorrent som standard inte för någon log, då logfilen skulle bli astronomisk.

FTP är ett simpelt protokoll med en enda källa och linjär överföring av filer, får man ned en fil får man det i en trevlig logfil och man vet att det är serverägaren och ingen annan som stått för filen.
Ah, okej. Så det är väldigt stor chans att man åker fast om man har en ftp med piratkopierat material som man sedan låtar annat folk ladda ner?
Delar du ut den till rätt folk så är risken jävligt liten.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Krypterad vs. okrypterad har nog mindre betydelse i sammanhanget, men det gäller isf att se till att fel personer får tag på loginuppgifter.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Ghlargh wrote:Krypterad vs. okrypterad har nog mindre betydelse i sammanhanget, men det gäller isf att se till att fel personer får tag på loginuppgifter.
E väl inte så svårt att se till att fel får tag på dom, skicka kedjebrev med nycklar till olagliga filer?

Att hindra dem är dessvärre svårare...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Men om man t.e.x har en FTP-server och bara har gett x,y,z och u tillgång till servern som har var sitt specifikt lösenord.
Om polisen får tag i uppgifterna till någon inloggning, får dom då logga in på ftp-servern och tanka hem en film och kan jag då bli dömd för det?

Har inte så bra koll på lagen nämligen men hört att i vissa fall måste polisen ha fått tillstånd för det hela?
Eller finns det någon virtuell husrannsakningsorder för sådana hära scenarion?
Och måste dem inte i det ögonblicket dom går in på servern kontakta innehavaren personligen?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

xianze wrote:Men om man t.e.x har en FTP-server och bara har gett x,y,z och u tillgång till servern som har var sitt specifikt lösenord.
Om polisen får tag i uppgifterna till någon inloggning, får dom då logga in på ftp-servern och tanka hem en film och kan jag då bli dömd för det?

Har inte så bra koll på lagen nämligen men hört att i vissa fall måste polisen ha fått tillstånd för det hela?
Eller finns det någon virtuell husrannsakningsorder för sådana hära scenarion?
Och måste dem inte i det ögonblicket dom går in på servern kontakta innehavaren personligen?
Låter ju konstigt att du ska få betala för ett brott som polisen begår ;D
Ärlig talat så tycker jag du låter lite väl nojig.
Hur stor är risken att polisen skulle jaga dig pga en ftp server?
Det är precis samma sak vid försäljning av hembränt...det finns alltid en risk att åka fast om du säljer till fel personer, att nätverket blir för stort.
Och åker du fast så kan inte straffet jämföras med andra kända filderafall i Sverige eftersom du har delat ut i en mycket begränsat omfattning
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Njae, nojig är jag inte, jag bara undrar av ren nyfikenhet vad som gäller ;)
Risken är väl närmast obefintlig, men det jag mest undrade över var vad polisen etc. har rätt att göra enligt lag...?!? =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Spelar det nån roll om polisen följer lagen när du inte följer lagen? ;)
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

redhat wrote:Relakks är faktiskt en ganska välfungerande darknet-tjänst. Vill man bara surfa anonymt så kan ju Dold.se vara ett alternativ.
i sammarbete med barnporr.se?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

ulflaban wrote:Spelar det nån roll om polisen följer lagen när du inte följer lagen? ;)
Ehh.. jag ville bara vara helt teoretisk.. tillhandahåller ingen ftp-server öht så tja.. och hur vet du att jag inte följer lagen?!?
men jag får väl kontakta polisen själv och fråga.....................
Någon borde väl veta tycker man.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

lyckegard wrote:
redhat wrote:Relakks är faktiskt en ganska välfungerande darknet-tjänst. Vill man bara surfa anonymt så kan ju Dold.se vara ett alternativ.
i sammarbete med barnporr.se?
Ska vi ha övervakningskameror i allas hem oxå, så att vi ser att de inte spelar in barnporr?
Eller lyssna av alla telefoner av samma anledning?

Det finns både för- och nackdelar med allmän frihet.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Post Reply