Svart skärm, fast man testat allt? Plz read this.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
m0js
Posts: 16
Joined: 2005-12-10 12:38:37
Location: Nödinge

Svart skärm, fast man testat allt? Plz read this.

Post by m0js »

Hejsan! Vi börjar med min setup
Moderkort: Asus p5n32
Processor: Core 2 duo e6400
Minnen pc5300 2* 1GB märke: okänt
Graffekort: Point of view Geforce 6800 gs
Hårdiskar: 1* 80gb Samsung spinpoint (med windows) 1*x 250gb western..

Jag hade alla grejer jag skrev nu fast en Celeron D först, men en dag skulle jag byta till en core 2 duo och byta fläkt på graffekortet, glad som jag var över att grejerna kommit satte jag i dem lungt och försitkgit. Men när jag tryckte på så blev det bara svart skärm. Jag testade annat graffekort, var rädd att jag gjorde sönder det när jag skruvade på fläktarna. Men blev ingen skillnad, jag behövde dator så jag fick kila till clasohlson och köpaett gigabyte s3, flyttade över allt till det -_- och allt gick igång! Så jag antog att asus moderkortet var sönder, men så en dag så tog ja fram det igen bara för att kolla så jag inte missade nått, denna gången testade jag även att cleara cmos. Jag satte bara i det nödvändigaste och allt gick igång! Jag hade bara grejerna på matboret, för att testa, men just då orkade jag itne ta ut och sätta i moderkort i chassit, rätt trångt ;P. Så jag la det moderkortet jag trott var trasig men visade sig fungera på hyllan ett tag.
Idag, nånn månad efter skulle jag sätta i moderkortet för jag hade tid över och ville kunna överklocka lite. Men nu är det samma visa igen, svart skärm men all el funkar alltså. Har clerat cmos flera gånger. Både genom att bara ta ut batterit och genom att ta ut batteri + flytta jumpern mitt kort har. Utan framsteg =/

Jag är slut på idéer.
Tack för att ni läste, hoppas någon där ute har vart med om liknande och kan ge mig ett litet fint svar :-/
Din termos i gryningen!
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Har varit med om att fläktar etc startat upp men ingenting på skärmen vid två tillfällen. Ena gången var det att vi satt minnet i slot 2, var tvunget att sitta i slot 1 då vi bara hade ett. Andra gången var det moderkortet som defekt. Funderar på om det inte kan vara moderkortet även om du fått igång det vid ett tillfälle. Du har inte provat det med någon polares komponenter för att se hur det beter sig då?
m0js
Posts: 16
Joined: 2005-12-10 12:38:37
Location: Nödinge

Post by m0js »

-update-

Tror att jag har fått något slags p5n32 utan stöd för Core2Duo :S bara för min celeron D och några andra..

http://support.asus.com.tw/cpusupport/cpusupport.aspx enligt denna sida så verkar fallet vara så.

Jag har p5n32-deluxe, verkar som man ska ha p5n32-E

Orka =/
Din termos i gryningen!
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Flasha in senaste bioset och hopppas på det bästa... Stöd för nya processorer brukar komma ganska snabbt med nya bios releaser... Så köper man en uppgradering av processorn bör man alltid tanka hem den senaste biosen innan man byter processorn.... Kanske du redan gjort det men då har du gjort vad du kan göra...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
m0js
Posts: 16
Joined: 2005-12-10 12:38:37
Location: Nödinge

Post by m0js »

Jo precis, men det är gjort, mailade också asus. Det stödjer inte core2duo
Din termos i gryningen!
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Känns ganska dåligt av Asus... Ska väl inte vara så stor skillnad på kortet än att de kunde gjort ett bios som stödjer processorn... Men blir till att hitta ett annat moderkort då...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
Post Reply