Problem med skola (Ännu en tråd tyvärr).

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Problem med skola (Ännu en tråd tyvärr).

Post by Mig med »

Hejsan. Jag har som enix också lite problem i skolan. Fast jag går i 9:an och ska börja gymnasium och allt.

Jag har varit skoltrött sen jag gick i 3:an och har sedan jag började 1:an hatat skolan. Jag har gjort det bästa utav situationen och gjort mitt bästa. Jag har i princip fuskat mig igenom hela mellanstadiet, vilket jag självklart ångrar och det har inte gett mig några problem utom att jag inte kan multiplikationstabellen, däremot kan jag potenser, vilket är mycket roligare. För övrigt så gillar jag inte matte, jag är duktigt (Enligt många) men jag gillar det inte. Jag har otroligt dålig självdiciplin och kan knappt gå upp på mornarna och har således börjat skolka. Jag har svårt att bara sitta ner och plugga och måste ha någon slags press på mig för att kunna skriva en uppsats eller recention eller liknande.

Jag har inga problem alls med att räkna läsa eller liknande. Utan tycker snarare att det är kul att läsa böcker och att slöläsa NO-bäcker på sidor som vi inte alls håller på med. Så svenska, engelska och alla "läs"-ämnen har jag inte problem med, utan det är mest att man ska göra en recention utav boken man läst det kan bli problem.

Iaf, jag tog upp detta med min moder då min mentor börjat märka att jag är borta väldigt mycket från skolan och att jag har börjat halka efter (Duh!? =P). Min moder kom med förslaget att jag kanske skulle ta ett sabbatsår mellan 9:an och gymnasiet och bara ta det lugnt och försöka arbeta upp mina betyg tills jag ska söka igen. Kompisar är det inget problem med då jag inte har några "efter-skolan"-kompisar förutom 486-moddare, som är ett år yngre än mig. Fördelen skulle väl bli att jag och Steven (486:an) skulle hamna i samma årskurs i gymnasiet då han tänkte välja samma linje och skola.

Så, vad tycker ni att jag borde göra? Jag tar emot alla förslag och idéer. :)

Peace out! //Sebastian
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Låter som att du har en plan där. Vantrivs på jobbet ett år så får du motivation till att gå tillbaka till skolan. Har du dessutom en genuin polare i klassen så är det ju guld värt.

Jag hade gått på det!
Parental Advisory - Explicit Content
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

spite wrote:Låter som att du har en plan där. Vantrivs på jobbet ett år så får du motivation till att gå tillbaka till skolan. Har du dessutom en genuin polare i klassen så är det ju guld värt.

Jag hade gått på det!
Jag tänkte inte jobba. :)

Jag är slö som fan, jag tänker åka omkring med min kickbike och störa alt och alla (Ironi till er som minns tråden). ;)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

markmc wrote:Jag tänkte inte jobba. :)

Jag är slö som fan, jag tänker åka omkring med min kickbike och störa alt och alla (Ironi till er som minns tråden). ;)
Om du tänker ta ett år där du inte jobbar eller inte går i skolan är det lätt att bli helt förslappad och få problem när du börjar skolan igen. Försök hitta på någon konstruktiv sysselsättning, annars är det inte hållbart.
In cars several processors are connected by a bus
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

übermensch wrote:Om du tänker ta ett år där du inte jobbar eller inte går i skolan är det lätt att bli helt förslappad och få problem när du börjar skolan igen. Försök hitta på någon konstruktiv sysselsättning, annars är det inte hållbart.
Hmm, okej. Jag tänkte ju försöka bättra på betygen, men det är ju knappast någon heltidssyssla. Att jobba skulle jag inte ha något emot, det har jag alltid älskat. :P

Har hjälp min moder när hon jobbade på B&W (När det fortfarande hette så, nu är hon airport security ist), och det tyckte jag var skitkul att jobba som lagerarbetare.

Det borde det väl inte vara så svårt att få jobb som? Lagerarbetare är ju inte så jättesvårt direkt, utom att man måste ha någon form utav muskler. Det har jag väl. :P
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag har känt mig som du, och jag gör det fortfarande. Andra terminen i åttan började jag känna mig riktigt, riktigt skoltrött. Jag skolkade fruktansvärt mycket, runt 4 månader. Efter några veckors skolk mådde jag dåligt för att jag inte gick till skolan, jag funderade på vad klasskamraterna tänkte om mig. Jag svarade inte när någon ringde eller skickade meddelanden på msn. Sen blev det sommar. Jag tog igen ganska mycket under några veckor i skolan. Jag pratade med lärarna och de andra eleverna som också var där om hur det låg till osv. Sen efter sommaren mådde jag jättebra. Så bra att jag inte ville bli skoltrött, så jag började fuska. Varenda inlämningsuppgift drog jag ner från nätet och gav till lärarna. Jag fick alltid MVG. Lärarna gav mig otroligt mycket beröm. Efter ett par månader kom misstankarna fram. Under höstlovet gick jag till skolan för att träffa en kompis. Då kom en lärare fram till mig och frågade vem som hade gjort mina uppgifter. Jag hittade på någon usel lögn. Jag började återigen skolka. Sen kom jag tillbaks till skolan några månader senare. Jag gick fram till en lärare och bad om ursäkt. Sen blev det faktiskt rätt bra.

Sen kom gymnasiet (-04). Jag kände mig rätt sugen på att börja plugga, få en ny chans, visa vem jag är, ja du fattar. Tre kompisar från klassen skulle också börja i samma program. En av de här kompisarna placerades i min klass. Vi gjorde precis allt förutom att gå i skolan. Det resulterades i att jag, tillsammans med min kompis, hoppade av.

Jag gjorde ett stort jävla misstag som fuskade och sen hoppade av gymnasiet. Du kommer ångra dig så otroligt när alla jämngamla tar studenten. Krafterna kommer tillbaka under sommaren. Så hoppa inte av.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Jag var precis som du, orkade knappt gå till skolan det var nära att jag skulle få gå sommarskola eller gå om 9an. Fan heller tänkte jag och gjorde upp med min mentor och lärarna att jag skulle jobba efter skolan dom här veckorna innan skolan var slut.

Vi satte upp mål som jag skulle slutföra och jag klarade mig med godkänt i alla kärnämnen plus några G i andra ämnen.

Just nu håller jag på att praktisera och har gjort det sedan sommarlovet efter 9an, kommer praktisera fram tills sommarlovet och sen kommer jag börja 1an på gymnasiet.

Jag står fortfarande skriven på en gymnasieskola och får studiebidrag (;D) men går däremot inte någonting i skolan men praktiserar däremot 6 timmar om dagen. För tillfället är jag riktigt trött på att jobba hela dagarna och längtar faktiskt till gymnasiet.

Hoppas du löser det här på ett bra sätt, det går!
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Har varit skoltrött sedan jag började ettan på gymnasiet. I tvåan började jag skita i skolan, eftersom jag var trött och sov rätt länge istället. Dessutom mådde jag rätt dåligt, och gör fortfarande egentligen. Så nu i början av trean började jag praktisera istället, liksom en paus från allting, så att man får göra något helt annat. Sedan när jag känner, eller om jag känner, kan jag gå tillbaks till skolan när jag vill.

Men det är ett råd, gör någonting annat ett tag istället för skolan, känns ganska bra för mig i alla fall. Så typ som din mors råd.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om du kan något annat språk flytande så gå ett år utomlands. Även om du inte gör det förrän tvåan eller trean så har du i alla fall något att jobba för under tiden.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

ett sabbatsår har ju i ditt fall både nackdelar å fördelar. Fördelarna känenr du nog till men nackdelen är nog den att du kommer bli lat, oengagerad och änu mera morgontrött. Jag hopade av gymnasiet efter 1½ år och söker fortfarande jobb (drygt ett år sen jag hoppade av) du kommer troligtvis att tycka det är tråkigt utan någon som hels inkomst. Och om du vänder dig till soc så kommer du sättas på olika aktiviteter med folk som du troligtvis inte kommer tricas med, den saken känner jag väl till.

Men enklaste sättet för dig vore nog att skriva in dig på IV med 5 dagar i veckan praktik. Eller om du har möjlighet skaffa ett mindre jobb. Då kan du ju börja den linjen som du och din polare vill gå sen och så får ni gå tillsamman å leva lyckligt i 3 år.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

stratesen: Njae, engelska och svenska kan jag. Hade lite tyska under första terminen i sjuan men hoppade av pga att det var jobbiga klasskamrater i den gruppen. Men åker man utomlands så lär man sig språket ganska snabbt. Låter som en kul idé faktiskt. :)

Stiiig: Mjo, iofs. Men jag har ju barnbidrag och jag ska gå gymnasiet (Inget alternativ enligt mig själv), men just nu är jag bara trött på detta och därför tänkte jag ta ett sabbatsår.

Jag kommer ju självklart att bo hemma hos min moder så det är lugnt, sen får vi väl se vad som händer.

Btw, vem ska man prata med för att kunna ta ett sabbatsår btw?
Och jag vill ju plugga upp mig lite, men inte gå i skolan utan få uppgifter och sådant, vem ska man ta sånt med?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

markmc wrote:men inte gå i skolan utan få uppgifter och sådant, vem ska man ta sånt med?
Låna böcker på biblioteket alternativt köp.
Dyslexi
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

MooDHooDs wrote:Låna böcker på biblioteket alternativt köp.
Mjo, men man måste dessutom ha en lärare som kan ge en betyg och sånt ju.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

markmc wrote:stratesen: Njae, engelska och svenska kan jag. Hade lite tyska under första terminen i sjuan men hoppade av pga att det var jobbiga klasskamrater i den gruppen. Men åker man utomlands så lär man sig språket ganska snabbt. Låter som en kul idé faktiskt. :)

Stiiig: Mjo, iofs. Men jag har ju barnbidrag och jag ska gå gymnasiet (Inget alternativ enligt mig själv), men just nu är jag bara trött på detta och därför tänkte jag ta ett sabbatsår.

Jag kommer ju självklart att bo hemma hos min moder så det är lugnt, sen får vi väl se vad som händer.

Btw, vem ska man prata med för att kunna ta ett sabbatsår btw?
Och jag vill ju plugga upp mig lite, men inte gå i skolan utan få uppgifter och sådant, vem ska man ta sånt med?
Eller är det barnbidrag till 18?
Last edited by Raspberry on 2007-03-11 23:49:26, edited 1 time in total.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

markmc wrote: Stiiig: Mjo, iofs. Men jag har ju barnbidrag och jag ska gå gymnasiet (Inget alternativ enligt mig själv), men just nu är jag bara trött på detta och därför tänkte jag ta ett sabbatsår.
Du får väll inge barnbidrag när du fyller 16 ?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

robbobban wrote:
markmc wrote: Stiiig: Mjo, iofs. Men jag har ju barnbidrag och jag ska gå gymnasiet (Inget alternativ enligt mig själv), men just nu är jag bara trött på detta och därför tänkte jag ta ett sabbatsår.
Du får väll inge barnbidrag när du fyller 16 ?
Tänkte på det, så när du blir 16 så är det väl studiebidrag som gäller, och pluggar du inte på heltid så ser nog CSN till att du inte har några 1050 den 27 .
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Försäkringskassan wrote:Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal då barnet fyller 16 år, eller till och med den månad då rätten upphör av någon annan anledning (till exempel bosättning i ett annat land).

Barn som, när de fyllt 16 år, fortfarande går i grundskolan har rätt till förlängt barnbidrag.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

lillis wrote:
Försäkringskassan wrote:Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal då barnet fyller 16 år, eller till och med den månad då rätten upphör av någon annan anledning (till exempel bosättning i ett annat land).

Barn som, när de fyllt 16 år, fortfarande går i grundskolan har rätt till förlängt barnbidrag.
Alltså; pluggar du inte, får du inga pengar från farbror staten.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag får... :doors of deception:
Life's a joke, yuk it up.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

lillis wrote:
Försäkringskassan wrote:Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal då barnet fyller 16 år, eller till och med den månad då rätten upphör av någon annan anledning (till exempel bosättning i ett annat land).

Barn som, när de fyllt 16 år, fortfarande går i grundskolan har rätt till förlängt barnbidrag.
Ojdå, det är ju ett problem, jag har lite tur iaf, fyller år i november så jag har tills i höst iaf, sen blir det problemigt. Får börja lite efter jobb. :)
User avatar
larsan
Posts: 507
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

När jag var i din situation för 14 år sedan (;() så fanns det något som hette "individuellt program" vilket var lite det du efterfrågar. Man läste upp betygen i de ämnen man hade problem med, i organiserad form, alltså klassrum. Dock var det max sju elever/gång så rätt lugnt och bra handledning. Sedan övriga dagar hade man praktik.

Detta funkade perfekt för mig, då jag gick ut grundskolan med 2,6 i betyg på grund av att jag tillhörde det "coola" gänget som inte pluggade. Jag fick tillbaka min motivation till att gå i skolan och fick MVG i alla mina karaktärsämnen.

Summa summarum, kolla om det finns något liknande idag. Jag kan rekommendera det varmt.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
Post Reply