Hög temp efter överklockning

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Hög temp efter överklockning

Post by helgonet »

Hej

Överklocka min dator igår, för att testa lite hur högt den kunde gå. När jag återgick till default igen så låg cpu tempen fortfarande kvar på 51 grader. Innan överklockningen så har tempen alltid legat på 41 grader, borde inte tempen gå ned till 41 efter att jag ställt tillbaks allt till default?? Detta har hänt en gång tidigare då fick jag öppna burken och lägga på ny kylpasta för att få ned tempen, ska man behöva göra det igen!!! :-/
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Re: Hög temp efter överklockning

Post by ficklampa »

helgonet wrote:Hej

Överklocka min dator igår, för att testa lite hur högt den kunde gå. När jag återgick till default igen så låg cpu tempen fortfarande kvar på 51 grader. Innan överklockningen så har tempen alltid legat på 41 grader, borde inte tempen gå ned till 41 efter att jag ställt tillbaks allt till default?? Detta har hänt en gång tidigare då fick jag öppna burken och lägga på ny kylpasta för att få ned tempen, ska man behöva göra det igen!!! :-/
Kan vara din sensor på moderkortet som buggar lite bara. Inget att direkt oroa sig för, så länge du håller dig under 60-70 grader.

Testa med att kontrollera temperaturen i BIOS istället, då det kan vara mjukvaran i Windows som mäter fel.

Har du låtit systemet vila mellan dina tester? Om du bara ändrat ner till default igen utan att låta datorn varit avstängd är det inte så konstigt att systemet fortfarande ligger på 51°c.

Har du några chassifläktar? (förutom nätdelen)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Re: Hög temp efter överklockning

Post by helgonet »

ficklampa wrote:
helgonet wrote:Hej

Överklocka min dator igår, för att testa lite hur högt den kunde gå. När jag återgick till default igen så låg cpu tempen fortfarande kvar på 51 grader. Innan överklockningen så har tempen alltid legat på 41 grader, borde inte tempen gå ned till 41 efter att jag ställt tillbaks allt till default?? Detta har hänt en gång tidigare då fick jag öppna burken och lägga på ny kylpasta för att få ned tempen, ska man behöva göra det igen!!! :-/
Kan vara din sensor på moderkortet som buggar lite bara. Inget att direkt oroa sig för, så länge du håller dig under 60-70 grader.

Testa med att kontrollera temperaturen i BIOS istället, då det kan vara mjukvaran i Windows som mäter fel.

Har du låtit systemet vila mellan dina tester? Om du bara ändrat ner till default igen utan att låta datorn varit avstängd är det inte så konstigt att systemet fortfarande ligger på 51°c.

Har du några chassifläktar? (förutom nätdelen)

Jarå har en stor rymlig låda med bra genomflöde och 4 fläktar inkl nätagg. Går jag in i bios så visar den samma temp som i windows och datorn har varit avstängd, alltså den är avstängd varje natt. Så finns det nåt fel så är det inte där men jag bryr mig inte orkar inte plocka isär datorn en gång till, den får ligga på 52 grader det är ju fortfarande inom toleransen s a s. Skulle det bli kris då får jag väl öppna lådan. Fast det ska inte behöva vara så här. Det logiska är ju självklart att tempen lägger sig på sitt ursprungliga värde när man återställer alla värden som dem var innan överklockningen. :o
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Re: Hög temp efter överklockning

Post by ficklampa »

helgonet wrote:Jarå har en stor rymlig låda med bra genomflöde och 4 fläktar inkl nätagg. Går jag in i bios så visar den samma temp som i windows och datorn har varit avstängd, alltså den är avstängd varje natt. Så finns det nåt fel så är det inte där men jag bryr mig inte orkar inte plocka isär datorn en gång till, den får ligga på 52 grader det är ju fortfarande inom toleransen s a s. Skulle det bli kris då får jag väl öppna lådan. Fast det ska inte behöva vara så här. Det logiska är ju självklart att tempen lägger sig på sitt ursprungliga värde när man återställer alla värden som dem var innan överklockningen. :o
Alright, hehe datorer är ju lite speciella... ;)
Kolla så vcore är tillbaka på default också... Annars så känn på kylaren med handen om den "känns" som 52°c eller inte. :)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Re: Hög temp efter överklockning

Post by helgonet »

ficklampa wrote:
helgonet wrote:Jarå har en stor rymlig låda med bra genomflöde och 4 fläktar inkl nätagg. Går jag in i bios så visar den samma temp som i windows och datorn har varit avstängd, alltså den är avstängd varje natt. Så finns det nåt fel så är det inte där men jag bryr mig inte orkar inte plocka isär datorn en gång till, den får ligga på 52 grader det är ju fortfarande inom toleransen s a s. Skulle det bli kris då får jag väl öppna lådan. Fast det ska inte behöva vara så här. Det logiska är ju självklart att tempen lägger sig på sitt ursprungliga värde när man återställer alla värden som dem var innan överklockningen. :o
Alright, hehe datorer är ju lite speciella... ;)
Kolla så vcore är tillbaka på default också... Annars så känn på kylaren med handen om den "känns" som 52°c eller inte. :)
Vcore rörde jag aldrig....kanske att tempgivaren hängt sig??? Har ju hört att dessa kort (Abit AV8) haft lite problem med just tempen (visat för hög temp bl a).
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Re: Hög temp efter överklockning

Post by ficklampa »

helgonet wrote:Vcore rörde jag aldrig....kanske att tempgivaren hängt sig??? Har ju hört att dessa kort (Abit AV8) haft lite problem med just tempen (visat för hög temp bl a).

Hm, finns ju en möjlighet, Abit har alltid haft problem med inkorrekta temperaturer om jag inte minns heeelt galet just nu. :)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag har haft 2 st av8 kan och säga att dom forfarande har problem med temps ;D men det blir bättre om man uppdaterar bios på dom
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

lord_vasagos wrote:jag har haft 2 st av8 kan och säga att dom forfarande har problem med temps ;D men det blir bättre om man uppdaterar bios på dom
Sitter med det senaste bioset.. men det stämmer det är vad jag hört också. Så det är kanske däri problemet ligger men i vilket fall som helst så fungerar datorn felfritt så det är väl bara och köra på. Verkar inte som om tempen överstiger 54 grader ens när jag spelar spel. Så länge datorn inte krånglar så är det väl inget att bry sig om.. ::)
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
Post Reply