Frågor ang. Resa i Sommar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

tagluff kan vara riktigt bra.
User avatar
Clayman
Posts: 64
Joined: 2005-02-13 19:55:52
Location: Tjockhult

Post by Clayman »

PRAG är helt fantastiskt. Skönt att känna sig rik och ha råd att käka/dricka utan att behöva kolla priser först. Gillar man inte öl kanske magins skimmer över staden falnar något ;)
Går att hitta billiga resor, men hotell brukar vara smådyrt. Om ni inte nöjer er med typ vandrarhem förstås.
http://www.cheapest-hostels.com/

Mycket att se, suveränt mysig stad och "utflyktsmål" inom rimliga avstånd.
t.ex: http://www.praginfo.com/vardattse/kostnice.htm
Tjeckerna är rätt kassa på engelska bara, så det kan bli lite förvirrat ibland.
Men det brukar lösa sig... Tyska och ryska funkar bättre, vilket har sina förklaringar.

Brno är Tjeckiens motsvarighet till Göteborg i Sverige...alltså rikets andra största stad, och det sägs vara lika fint där, men att allt är ännu billigare.
Har inte varit där, men vill gärna dit.
Krakowi Polen är oxå ett resmål jag vill besöka. Har hört mycket om att stan är fin och att det är billiga priser osv.

Malta vart jag lite besviken på för allt kändes så skitigt, slitet och turistfixat liksom. Men med lite perspektiv på den resan skulle jag absolut kunna tänka mig att åka dit igen. Skönt att engelska funkar så lätt där...
Men det är ju lite smådyrt på Malta så kanske är det inget alternativ.

Nä, åk till Prag...det är dunder. Jag vill rentav emigrera och flytta dit, men just nu är det bara lite löst drömmande så där haha... ;)
ABIT Fatal1ty AN8 | AMD64 X2 4800+ | 4x512 PC3200 CL2.5 |
GeForce Calibre 8800GTS 320 | Tagan TG480-U01 (480w)
WD Raptor 36.7GB SATA + Maxtor 250GB SATA | Soundblaster Audigy 2 Platinum
Fujitsu Siemens Amilo Xi1546 - 2,0GHz
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Billigt flyg till Milano och sedan tåg till norditaliens alla pärlor. Är man det minsta intresserad av vin, mat eller kläder är det himmelriket.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mr. Hiort wrote:Köp två flygstolar tur och retur till förslagsvis Kreta+hyrbil.
Resten löser sig (möjligtvis boka hotell på internet, även många mindre hotell kör på det).

Om du vill ha ett specifikt resemål (ingen av er kanske har körkort?) kan jag rekommendera Plakias på Kreta, liten by på södra delen mot havet på Kreta.
Du slipper;
1: (I stort sett) Turister.
2: 14 anlagda stränder och pooler.

Det finns två mycket fina stränder (en större och en mindre, som är min favorit) med underbart vatten, och fina möjligheter för amatördykning.

Sedan erbjuds såklart annat som kultur (bäst om du har hyrbil), vandra i bergen (varning för uttorkning) men även uteställen med bra mat osv.

Liknande byar går att hitta överallt, även i många andra länder.
Våga vägra charterresor!
Plakias är mysigt, stannade förbi där med någon slags turistbuss när vi åkte runt i bergen och dampade. Önska att jag fick stanna där längre, asmysigt, vill tillbaka dit.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Post Reply