3com Superstack 3 4226T administration

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

3com Superstack 3 4226T administration

Post by -SE- »

Jag undrar lite snabbt om hur man administrerar switchen. Har läst lite fort och det verkar osm man måste ha en nollmodemkabel mellan COM-port (datorn) och CONSOLE-ingång på switchen, men på komplett som säljer switchen står det följande:

Protokoll för administration på distans SNMP, RMON, HTTP

Japp, och då verkar det som att man skulle kunna administrera den via HTTP, dvs en webbläsare, men hur? För att kunna ansluta till den behövs en adress och hur hittar jag den? Jag har en MAC-adress till den, och då borde man kunna få fram ett IP som man i sin tur ansluter till i webbläsaren.

Ngn som antingen har erfarenhet eller åtminstone lite idéer om hur jag ska göra för att få fram någon form av administration? Med nollmodemkabeln verkar det bara vara olika kommandon man skriver i ett konsoll-program, men det borde vara annorlunda i HTTP-protokollet.

Länk till switchen på komplett.se
Länk till 3com
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Kan du ansluta datorn mot den via lan så skulle du kunna testa: kör -> cmd -> ipconfig, då borde du se vilket ip du har på gateway och den skulle isåfall gå att komma åt via internet explorer eller dyl. Annars är jag ganska säker på att det står i manualen men orka tanka från 3com..... ;)
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har sådana själv... Eftersom dom har en mac-adress så får de tilldelad IP. Denna ip kan du enkelt se genom din router vilken IP som den har fått.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Dannyboy: Omöjligt eftersom det är en SWITCH, inte router. Lär dig skillnaden.

ADiS: Haha, jag var nästan säker på att du skulle skriva i denna tråden :). Japp, jag kom på samma sak efter att jag packat ner den. Men om det nu är omöjligt så skulle det kännas onödigt att packa fram den igen. Anyways, routern tilldelade ett IP-nummer till någon konstig enhet såg jag när jag packade ner den. Det måste vara switchen då förmodligen. Har du själv testat att manövrera den?

EDIT: Jag har nu testat att koppla in den igen, ta fram IP som den MACen blivit tilldelad, skrivit in det i webbläsaren och VIPS! Tack för den snabba och lilla hjälpen.

En fråga till dig ADiS som har likadana: Har du gjort ngt för att få ner ljudnivån? Öppnade upp switchen, det verkar som man skulle kunna driva den på ett vanligt ATX-aggregat. Eller är det bättre att montera lite fler tystare 40mm-fläktar?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Dom där fläktarna ska du inte ta ut alls! Ljudnivån kan inte göra något åt och sänker du hastigheten på dem så skuter tempen upp i taket på switchen! Jag plockade bort båda fläktarna och satte tillbaka locket (lite pilligt att öppna den bara). Allt gick bra i typ 10min, efter det så funka inte internet och att kabeln inte var ikopplad, tänkte vad fan den sitter visst i ::) Kollade på switchen så var den avstängd. Råka lägga handen på den och den höll fan på smälta fast handen! Den var så varm att på golvet under den kunde man steka ägg, för hade man stekt direkt på switchen så hade man brännt äggen och det vill man inte :-[
Som tur så har de inbyggd avstängning för överhättning så den klara sig.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ok. Bra att dem har autoavstängning. Och ja du, den var lite pillig att öppna första gången, men sen när man vet är det rättså logiskt gjort imo.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

När du loggar in i den typ med admin och utan lösen eller sucurity security, manager manager, monitor monitor, kan du i inställningarna ställa in då att den inte ska ta emot någon IP? alltså stänga av webbinterfacet? Min router tilldelar inte dem ip fast jag kör med IP->MAC som static i routern ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Japp, det går att ställa in om den inte ska ta emot IP, om den ska ta imot eller om den redan har det inställt. Att stänga av webbinterfacet går dock inte vad jag sett. Borde man inte kunna spåra MAC-adressen på något vis i nätverket och använda sig av den för att ta sig in? Du kan göra IP-inställningen, som jag nämnde, via Telnet. Men då måste du fortfarande ha IP. Sen bara skriver du in som du själv sa, admin och inget lösen. Problemet är dock fortfarande IPt.

Du skulle kanske kunna återställa den till fabriks med CONSOLE-porten. Du skulle kanske också kunna öppna den och om det finns några pinnar man kan kortsluta som resetar minnet, använda dem. Men jag har för mig att huvudkortet inuti var rättså rent från sånt så det är nog dessvärre inte möjligt.

Har för mig det fanns mycket info. på länken till 3com jag skrev tidigare, du kanske hittar någon FAQ-punkt där?

Lycka till.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har ju manualen och allt, men som du skrev att det går att stänga av IP saken, det är nog det kuxet är hos mig. Eftersom den får ingen IP alls och när jag söker efter mac-adressen med 3Coms egna network software så hittar den heller inte. Sja, ska koppla in en kabel och konfa dem alla.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Har du flera switchar?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

5st, 4 med fiber kort i dem på baksidan och 1 med 5portar för specialkontakter för att brygga alla ihop.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Not bad. Vad fyller du upp alla dem med eller är det lite gubbsjuka bakom? ;)

Min switch verkar gilla att få IP 192.168.0.100. Kanske din också gärna får 100 sist? Testa det.

Hur har du anslutit fiberkorten?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Näe jag fick dem, ska inte säga av vem... Gratis är den bästa kryddan ;)

Japp stog om det angående ip i manualen. Ska testa det också.

Näe har inte anslutit den, anvädner dem inte hemma utan dom springer mäst på lan utan mig ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

ADiS wrote:Näe jag fick dem, ska inte säga av vem... Gratis är den bästa kryddan ;)

Japp stog om det angående ip i manualen. Ska testa det också.

Näe har inte anslutit den, anvädner dem inte hemma utan dom springer mäst på lan utan mig ;D
Hehe, lite gubbsjuka alltså ;)

Testat ännu?

Men hur ansluter du fiberkorten? Min switch har bara CONSOLE-port, strömingång och något annat konstigt uttag. Är det det konstiga uttaget som man ansluter fiberkorten till, eftersom du sa på baksidan? Annars är det väl en vanlig mediekonverter om du ansluter dem via TP.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nepp inte testat ännu, har inte orkat... :)

Bakom på switcharna så finns det antagligen en plåtbit som du kan skruva bort. Bakom denna finns det plats för instickskort, dessa kort finns i olika utföranden men mina är fiber samt en för att man ska brygga ihop dem med "super duper kabel".

Den andra "konstiga" kontakten menar du väl en fyrkantig svart kontakt i grovt utförande med hål i? Om det är den du menar så är den till för övervakningsbar ström.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Då har vi inte helt likadana switchar, väldigt lika dock.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nej nej, men alla är ju inte likadana, finns ju fler i serien ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply