tjutande dator

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
KaptenBeaver
Posts: 38
Joined: 2007-04-27 0:23:02

tjutande dator

Post by KaptenBeaver »

Hej hopp! har donat med en dator länge nu och tröttnar mer och mer :)

Här är problemena i korthet

dator död ---- felsökning *bang* chrash* *banka* *svordomar* *torka svett* ----- felet = nätagget hade brännt sönder moderkort ---- fixar ett annat moderkort + ett nytt nätagg --- kopplar i *ber till gud att det ska funka* -- startar upp *JIPPI* tänkte jag, 10 sekunder senare dör datorn + pc-speakern låter som pappa blå (polis signal) (( IIIIIII-AAAAA IIIIII-AAAA))

hmm hmmm funderar på vad det kan vara.. letar efter manual på nätet hittar en men står inget i den om vilket pip som är vilket *SMACK* slår mig i pannbenet. Tar ett break tänker jag och sätter mig på dass och skiter det är ju just där alla problem släpper.

Så frågan till er alla är vad tror ni ? jag har lite aningar om vad det kan vara.

1. fel volt till cpu och dylikt
2. eftersom jag har lossat och grejat mycket med ram-minne och grafikkort fram och till baka att det kanske kan vara glapp i bussningarna
3. Minnena som inte konfigueras rätt (sitter på fel port eller sätt)
4. Gud är emot mig och skrattar åt mig däruppe.


Cpu - athlon xp 1400mhz
moderkort- epox-8kmm3i
ramminne - ett 512 ddr twinmos och ett 256 ddr noname
hårddisk - 20 gigabyte seagate
dvd-rom
cd-brännare

edit-en annan sak när jag hinner att pilla lite i bios innan den dör och kör optimized defaults och ska spara dör den.

Sug på den godisbiten ni alla, jag hajar inget iaf!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

testa att ställa in minnet på cas 3.4.4.12 och se om datorn går bättre då
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Så lät min lillbrorsas dator när den överhettades, prova att montera om cpu-kylningen.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Den prollen är en av AMD:s varmaste någonsin, så det gäller att ha bra kylning på den :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Hej!
Jag har samma problem med att den tjuter, men jag gjorde såhär.
Jag skulle hjälpa morfar att få en ny dator så jag hittade en ny/gammal burk med en p3:a i. morfar ville ha kvar alla filer som han hade på hdd:n så jag bytte bara hårddisken och satte den gamla hdd:en i den "nya" datorn.
När jag startade den så började det att pipa som en siren, sen fick jag välja boot ordning i bios (eftersom jag tog ut batteriet) så jag valde hdd:n sen kom bootskärmen till win95 sen startade den, men ikonerna kom inte fram utan istället så kom det fram en installations guide för nya drivrutiner, och den hittade alla (tror jag) sen stod det att man skulle vara tvungen att starta om datorn, men när man då gör det så piper det fortfarande och efter några skärmar med text kommer det fram en helt svart skärm med en blinkande litet sträck (som när du skriver i word) sen händer ingenting.
Processor tempen är på 70celcisus när man just har startat den, det är väll lite varmt?
Vet ngn vad felet kan vara?

// simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Fel på kylningen låter det som, prova att blåsa insidan av datorn med tryckluft på burk, du kan ju också kolla så att prollekylaren sitter rätt :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jag fick till det med kylningen och prollen ligger nu på 31C.
Det andra problemet var att datorn inte hittar ett ljudkort och startar därför inte, så jag ska försöka starta den med ljudkortet i och se vad som händer.

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Post Reply