Vista och RAM

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Gnolen
Posts: 44
Joined: 2004-07-18 21:56:42

Vista och RAM

Post by Gnolen »

Hejsan!

Jag har lite RAM problem..Kör med Vista Ultimate 32bits med en Dual Core 6600 2.4Ghz och med 4GB minne(vilket det står 3078mb i windows eftersom det verkar vara max tyvärr)

Men jag tycker att RAM användningen är väldigt hög, även om jag inte har några tunga program igång..När jag går in i Task Manager så har jag Physical Memory 53%(1.68GB) med 63 processes igång där den största är firefox på 136mb och när jag räknar ihop dessa processers så blir det faktiskt inte mer än cirka 385MB allt som allt..vilket då skulle vara 12% av 3078mb..Förstår inte riktigt var de tar vägen..

Och i Performance tab så har jag Physical Memory total:3069mb, Cached: 1924m, Free 2mb!!!???

Samtidigt så har jag en Readyboost stick på 2 GB men den spelar väl ingen roll i detta sammanhanget..

Någon som vet vad som kan vara fel och vad kan jag göra för att förbättra det?

Mvh - H
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Vista i ett nötskal ::)
Är det ett nyinstallerat system? Isf håller systemet på att lära sig vilka resurser du har och det kräver en hel del av hårdvaran, men efter ett tag skall den "sätta" sig och bli mer "normal" :P den kommer iofs alltid att behöva mer än dubbelt jämfört med XP, men har man råd med extra hårdvara så skall det väl inte vara problem ;)
Hur känns systemet annars, flyter det, eller känns det mer segt än XP? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Gnolen
Posts: 44
Joined: 2004-07-18 21:56:42

Post by Gnolen »

Hej Jalle,

Känns väl så där..inte direkt segt men jag skulle vilja ha lite mer krut i burken måste jag ju säga..Tycker ända att det ska hända saker lite fortare när man har ok med ram och snabb processor..

Har nu haft i ca 1 och en halv månad och älskar det mesta med det, förutom det där med ram minnet..Har inte heller vågat göra något med det i BIOS som man kanske ska göra..

Har ett Windows Experience Index på 5.0 och Memory scoren likadan och detta ökade inte något efter det jag satte i 2GB extra RAM vilket jag tycker är lite konstigt..

Tror nog att jag har för många 'services' igång..Finns det något program som kan se vad dessa används till?

Mvh / H
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jag själv brukar googla när det gäller aktivitetshanterarlistan, men det kan ju finnas något prog som gör detta också, kanske någon annan känner till det :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Vad har du minnet till..? Det ska ju användas till nåt, och Vista är duktig på att se till att ditt minne faktiskt används t.ex. för att cacha vanliga applikationer som den lär sig att du ofta startar. Så länge inte systemet swappar så har du inget att oroa dig för.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Gnolen wrote:Tror nog att jag har för många 'services' igång..Finns det något program som kan se vad dessa används till?
En skaplig lista med info finns på http://www.speedyvista.com. Det finns säkert ett antal tjänster som du inte behöver, men läs igenom beskrivningar och beroende-relationer noga. En förstakandidat kunde vara Windows Search vilken drar relativt mycket resurser utan att vara till större nytta för den som inte brukar göra sökning efter filer flera gånger om dagen.

I fältet Physical Memory i Task Manager där det står Free så hade det varit tydligare om det stått Unused. Det är alltså mängden minne som inte används till något. Mängden faktiskt ledigt minne som ett program omedelbart kan ta i anspråk är ungefär lika med Cached + Free.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

4 gigs minne och 32bits vista.. vad är meningen?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Fenix wrote:4 gigs minne och 32bits vista.. vad är meningen?
core 2 duo och 32 bits vista.. =/
finns väl inga nackdelar med 64 vista, eller?
Dyslexi
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

Vista drar mycket RAM, det är lite det som är grejen. RAM-minne är till för att utnyttjas, inte ligga och vara tomt. Kan tänka mig att Superfetch ligger bakom en del, men kan detta verkligen ses som ett problem? Själv gillar jag Vista just på grund av att det kan utnyttja så mycket minne. Till skillnad från XP så försöker ju Vista använda RAM-minnet, vilket i sin tur gör systemet mer responsivt. Superfetch försöker "lära sig" dina datorvanor (grovt förenklat, om jag förstått det rätt) och laddar in dessa saker som du använder mest i RAM-minnet under uppstart för att dessa ska starta snabbare, prestera bättre, och så vidare. Så fort du drar igång ett spel, och om detta händelsevis skulle vilja ha så mycket som 3.5 GB minne så kommer det andra minnet att frigöras, så du har ändå tillgång till allt RAM-minne, även om det inte verkar så.

Sen går Superfetch, och en mängd andra processer faktiskt att stänga av. Personligen älskar jag att Vista har denna nya typen av minneshantering. Även om du skaffade 16 GB RAM så skulle Vista säkert vilja försöka ta upp hälften. ;) Förstår du min poäng?

EDIT: Om man har 4 GB minne eller mer går väl en del av RAM-minnet åt till PCI-enheter och liknande, om man kör 32-bitarsversionen? För att få använda allt tillgängligt RAM-minne så behöver du nog 64-bitarsversionen av Vista för att utnyttja dessa fullt ut.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

MooDHooDs wrote:core 2 duo och 32 bits vista.. =/
finns väl inga nackdelar med 64 vista, eller?
Skulle gissa på att det är samma skit som med 32bits vista ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

vad var problemet med att ha 4 gig nudå?
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

Visst kan det stämma att Windows Vista utnyttjar RAM minnet bättre igenom att lagra så mycket data som möjligt i minnet, istället för att skyffla delar av data till och från virtuella minnet dvs hårddisken. Ett plus är att Windows Vista har också stöd för Externa minnesenheter (ex. USB-minnen) för att stödja RAM minnet vid behov.

Men är det något nytt ? Inte direkt.
Det handlar om några klick i Windows XP så kan man göra samma sak.

Vem har sagt att virtuella minnet skall enbart användas på hårddiskar.

Här kommer Super Hubba-dubba-tricket :P

Exempel på inställning för virtuella minnet:
C: [HDD] Egen storlek: 40-80MB (ev. inget)
H: [USB] "Storleken bestäms av Windows" (USB-minne ~1GB)

;D Nu vart det andra bullar, snabbare respons i program osv och stöd för externt minne som avlastar RAM minnet.

Att SuperFetch gör datorn snabbare, vem vet.

Gnolen:
Vid normala förhållanden om firefox tar 136mb, beror ju det på hur många sidor/objekt man besöker under en session, om man stänger ner alla Firefox fönster och startar igen skall det vara betydligt mindre mängd RAM minne som används (>30MB). Dom senaste besökta sidorna/objekt är cachad på håddisken. (vanligtvis ~50MB) Som gör att nästa session kan utnyttja cachad data dvs om man snubblar över samma sida/objekt igen.

Om firefox tar upp 136mb vid start så är något fel.
Läs mer här

PS: är inte imot Windows Vista eller så, men nytt är alltid inte bäst.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

triton242 wrote:vad var problemet med att ha 4 gig nudå?
4 gig i 32bits os md 64bit cpu? :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

ja men fortfarande inget problem.
Post Reply