Kommer vi att skapa känslor till en robot?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

ShoGun wrote:För att fysik är en av de ämnena som kräver mest matematiska kunskaper.
Var inte så njegativ, blir deprimerad av dina inlägg.

Själv kan jag inte uttala mig huruvida fysiker är tillbörliga domare, men skeptiker är aldrig roliga att ha å göra med.

Blicka framåt och tänk positivt ;d
meh
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ShoGun wrote: Jag säger bara att de flesta av världens alla fysiker är överens om att det aldrig kommer att gå att skapa en robotar med känslor, självmedvetenhet och samvete.
Varför ska man överhuvudtaget lyssna på vad forskarna tror idag om framtiden?
Vad forskarna säger idag kan vara en värre klyscha Bill Gates anses ha sagt 1981, att "640 KB borde räcka för vem som helst".
I framtiden kommer många att GARVA ihjäl sig till filmer som I, Robot med Will Smith.
Inte för att den är rolig utan vad man då trodde om framtiden.
Och säkert är det robotarna som garvar ;D
Last edited by Mr Einstein on 2007-06-07 16:36:25, edited 1 time in total.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Mr Einstein wrote:Varför ska man överhuvudtaget lyssna på vad forskarna tror idag om framtiden?
Vad forskarna säger idag kan vara en värre klyscha Bill Gates anses ha sagt 1981, att "640 KB borde räcka för vem som helst".
I framtiden kommer många att GARVA ihjäl sig till filmer som I, Robot med Will Smith.
Inte för att den är rolig utan vad man då trodde om framtiden.
Jorden är platt.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Moonsky wrote:
Mr Einstein wrote:Varför ska man överhuvudtaget lyssna på vad forskarna tror idag om framtiden?
Vad forskarna säger idag kan vara en värre klyscha Bill Gates anses ha sagt 1981, att "640 KB borde räcka för vem som helst".
I framtiden kommer många att GARVA ihjäl sig till filmer som I, Robot med Will Smith.
Inte för att den är rolig utan vad man då trodde om framtiden.
Jorden är platt.
Ja det är helt rätt.
Det beror på vilka som betraktar den.
För mig är jorden platt men för en astronaut är den rund.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

ShoGun wrote:Min dator kan också "minnas" saker och räkna ut matematiska formler.
Det betyder inte att den är smart.

Jag säger bara att de flesta av världens alla fysiker är överens om att det aldrig kommer att gå att skapa en robotar med känslor, självmedvetenhet och samvete. Fan, min furbee som jag hade en vecka eller så kunde säga "oo clouds" när den såg moln, det betyder inte att den fattar att det var moln.
Det beror väl lite på hur man definerar känslor.
Människan har satt sin fot på månen. Åkt ut i rymden.
Första datorerna var så stora att de rymdes i stora lokaler, och var otrolig långsamma. Nu har vi datorer i varje hem, som är tusentals gånger så kraftfulla. Nu har vi miniräknare som är starkare än datorn som tog oss till månen.

Med neurala nätverk, så kan datorn "tränas upp". Tänk dig när vi har miniränkare kraftfullare än BlueGene/P. Tänk dig AI om några hundra år. Tänk dig en semantisk webb. Tänk dig en dator som förstår innebörden av vad den läser, och/eller kan lära sig saker av vad den läser. Tänk dig en dator som crawlar hela Internet, tänk dig en dator som läser hela Library of Congress, som läser tjocka uppslagsverk, stora bibliotek av böcker, tusentals år av historia och information...

Tänk dig perfekt TTS (Text-to-speech). Tänk dig en dator liten som mobiltelefon/MP3-spelare, du kan alltid ha den med dig. Du kan fråga den vad som helst, och den kan säga svaret till dig på nästan alla frågor. Den kan översätta till och från alla språk.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Moonsky wrote: Nu har vi miniräknare som är starkare än datorn som tog oss till månen.
Nej? Var inte "normal datorn" för några år sedan lika kraftfull som den som fanns på apollo? Right?
Dyslexi
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

"It's cycle time was 1 Mhz, 11 instructions. It had 1K of 16 bit words of erasable (RAM) core memory and 12K of read-only memory (ROM)."

Min gamla 486:a hade 100 Mhz och var normaldator för mer än några år sedan.

Min miniräknare har 8 Mhz cpu. :P
meh
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mr Einstein wrote:Varför ska man överhuvudtaget lyssna på vad forskarna tror idag om framtiden?
Vad forskarna säger idag kan vara en värre klyscha Bill Gates anses ha sagt 1981, att "640 KB borde räcka för vem som helst".
I framtiden kommer många att GARVA ihjäl sig till filmer som I, Robot med Will Smith.
Inte för att den är rolig utan vad man då trodde om framtiden.
Och säkert är det robotarna som garvar ;D
Fast all Science Fiction åldras inte dåligt, bara "dålig" SF. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men en sak är säker, det är att människan alltid kommer vara smartare än roboten. För vem uppfanna han? Jo roboten men bara att människan är så mycket segare.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Varför skulle vi inte vilja skapa något med högre intelligens än vi? Det är sjukt praktiskt att låta en dator räkna ut omöjligt svårförstådda ekvationer, tex.
meh
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Joel wrote:Varför skulle vi inte vilja skapa något med högre intelligens än vi? Det är sjukt praktiskt att låta en dator räkna ut omöjligt svårförstådda ekvationer, tex.

Bara för att jag med min dator tillsammans med matlab kan lösa differentialekvationer långt över mänsklig förmåga betyder det inte att min dator med matlab är särskilt klyftig. Redan idag låter man datorer göra så gott som alla beräkningar som inte är överslag
In cars several processors are connected by a bus
Leo
Posts: 271
Joined: 2007-02-24 23:00:27

Post by Leo »

för 12 år sen hade vi standard 400mhz CPU nu har vi skiten i mobilen, asså vilken jäkla teknik, om 10 år kanske vi har dualcore 3 ghz i våra ''handdatorer'' vem vet. Jag tror att vi är inte i en revolution och kommer ligga där tills vi når den bästa tekniken om den nu kan skapas!
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

übermensch wrote:Bara för att jag med min dator tillsammans med matlab kan lösa differentialekvationer långt över mänsklig förmåga betyder det inte att min dator med matlab är särskilt klyftig. Redan idag låter man datorer göra så gott som alla beräkningar som inte är överslag
Men säg att vi kommer på hur vi kan programmera datorer till att inom något område vara klipskare än vi, skulle vi inte utnyttja det då?
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky wrote:Tänk dig en dator liten som mobiltelefon/MP3-spelare, du kan alltid ha den med dig. Du kan fråga den vad som helst, och den kan säga svaret till dig på nästan alla frågor. Den kan översätta till och från alla språk.
Don't Panic.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Glöm inte handduken.
meh
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

HAHA DET DÄR PÅMINNER JU OM LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN, KAN VI INTE CITERA DEN LITE?!?!!?!!?? ;D ;D ;D ;D ;D
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Joel wrote:Men säg att vi kommer på hur vi kan programmera datorer till att inom något område vara klipskare än vi, skulle vi inte utnyttja det då?

Jo, men ditt exempel på tunga matematiska beräkningar håller inte, vi är där redan idag
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lillis wrote:HAHA DET DÄR PÅMINNER JU OM LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN, KAN VI INTE CITERA DEN LITE?!?!!?!!?? ;D ;D ;D ;D ;D
Vi har redan gjort det.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

kr1sse wrote:Vi har redan gjort det.
Jag hatar* dig, oberoende av ironihalt i ditt uttalande.


*hatar är ett hårt ord, förlåt.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

übermensch wrote:Jo, men ditt exempel på tunga matematiska beräkningar håller inte, vi är där redan idag
Hänger inte med dig riktigt, vad jag menar är att så fort vi finner ett sätt för datorer att göra något vi inte kan så utnyttjar vi det. Beräkningar är bara ett exempel.
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lillis wrote:Jag hatar* dig, oberoende av ironihalt i ditt uttalande.
Välkommen med i klubben.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Joel wrote:
übermensch wrote:Jo, men ditt exempel på tunga matematiska beräkningar håller inte, vi är där redan idag
Hänger inte med dig riktigt, vad jag menar är att så fort vi finner ett sätt för datorer att göra något vi inte kan så utnyttjar vi det. Beräkningar är bara ett exempel.
Du menar inte "göra något vi inte kan", du menar "göra något vi kan, men på väldigt mycket kortare tid". Den dagen en dator, utan hjälp och input från omvärlden, helt själv uppfinner ett helt nytt sätt att göra saker på blir jag paranoid på riktigt.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Du har helt rätt i det du säger, förlåt om jag var otydlig.

Tycker det skulle vara fett med en dator som tänker fritt, för sakens skull.
meh
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

lillis wrote:HAHA DET DÄR PÅMINNER JU OM LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN, KAN VI INTE CITERA DEN LITE?!?!!?!!?? ;D ;D ;D ;D ;D
42
Carpe Diem
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

:(
Post Reply