Extremt missnöjd med apples service och min Macbook

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Det enda "problemet" jag haft hitills är pipandet från processorns strömsparläge. Men så gör alla datorer mer eller mindre.

Jag har en MacBook version 2,1
#mac.se @ EFnet
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

snigel wrote:Macbook är skräpkvalite. Min flickväns macbook startade inte ens när den var ny, fick byta logikkort. Sen krånglade dvd-spelaren så den fick bytas. Batteriet var ett av de dåliga som tappade laddning mycket fort.
Även musknappen gick sönder. Som tur var fick hon en ny som har varit problemfri.

Min macbook fick jag byta logikkort på av diverse anledningar, sen det bytet har följande problem uppstått:

*random shutdowns i viloläge
*problem att gå i/ur viloläge - dator hänger sig
*Datorn är väldigt varm, processor throttlar till 1GHz vid belastning
*Vilolägesindikatorn lyser inte längre
*Skärmen flimrar
*laddningen av datorn krånglar ibland
*wlanet tappar anslutning och går inte att återansluta förrän man stängt av och satt igång datorn.
*skärmen kom sned från fabrik, något de inte vill fixa på apple
*Datorn tappar datum/tid-inställningar
*dator piper

Nu är den inne på reparation och jag tror verkligen inte att de kommer lösa mina problem, jag skulle helst av allt få pengarna tillbaka och handla något annat.
Jag gillar osx, men frågan är hur mycket jag skall utstå för att kunna använda operativet.

Personligen tycker jag inte det stora problemet med datorerna är bara deras kvalite, utan även den service apples servicecenter utfärdar. Många gånger är den undermålig och man får springa tillbaka för att de anslutit något fel inuti datorn. Jag går till macforum i göteborg för övrigt.
Det är roligt att de har fått diplom för bästa service etc, de har inte utfört bästa service på min maskin, min flickväns maskin, min gamla maskin eller andra personer som jag känner. Det går inte heller fort där borta.
Apple vill heller inte ta något som helst ansvar för att deras servicecenter gör dåliga jobb, det är inte deras fel, är det man brukar höra i telefon.
Trots att personalen är certifierad och skall kunna utföra jobbet korrekt hänvisar de än mer än gärna till ett annat ställe istället för att ta tag i att det finns problem på ett annat.
jäklar, trodde att jag var den ända som hade problem av denna omfattning men hade tydligen fel. Asså, när det gäller mina ärenden så har apple skött sig galant. De har beviljat reparation på allt och aldrig ifrågasatt mig. Men det räckte inte långt om min dator gick sönder hela tiden. Undra om jag borde sälja den här nya jag får....och kanske köpa en Macbook Pro? fast egentligen vill jag inte ha en Pro modell..Jag trivs med min Macbook....så länge fanskapet funkar.

MVH
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

AngryTino wrote:jäklar, trodde att jag var den ända som hade problem av denna omfattning men hade tydligen fel. Asså, när det gäller mina ärenden så har apple skött sig galant. De har beviljat reparation på allt och aldrig ifrågasatt mig. Men det räckte inte långt om min dator gick sönder hela tiden. Undra om jag borde sälja den här nya jag får....och kanske köpa en Macbook Pro? fast egentligen vill jag inte ha en Pro modell..Jag trivs med min Macbook....så länge fanskapet funkar.

MVH
Det är där jag också känner att mitt problem ligger, vill inte ha en macbook pro eller en pc, vill ha en fungerande macbook. Men det går uppenbarligen inte att lösa, så vad gör man?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

snigel wrote:
AngryTino wrote:jäklar, trodde att jag var den ända som hade problem av denna omfattning men hade tydligen fel. Asså, när det gäller mina ärenden så har apple skött sig galant. De har beviljat reparation på allt och aldrig ifrågasatt mig. Men det räckte inte långt om min dator gick sönder hela tiden. Undra om jag borde sälja den här nya jag får....och kanske köpa en Macbook Pro? fast egentligen vill jag inte ha en Pro modell..Jag trivs med min Macbook....så länge fanskapet funkar.

MVH
Det är där jag också känner att mitt problem ligger, vill inte ha en macbook pro eller en pc, vill ha en fungerande macbook. Men det går uppenbarligen inte att lösa, så vad gör man?
har du 2.16 Ghz version...dvs. de nya? de måste ha åtgärdat diverse buggfixar? hoppas på det ivf.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

AngryTino wrote:har du 2.16 Ghz version...dvs. de nya? de måste ha åtgärdat diverse buggfixar? hoppas på det ivf.
Nej, jag har 2.0GHz, mittenmodell, förra revisionen. Men de har inte ändrat någonting, bara stoppat i nyare processorer.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

snigel wrote:
AngryTino wrote:har du 2.16 Ghz version...dvs. de nya? de måste ha åtgärdat diverse buggfixar? hoppas på det ivf.
Nej, jag har 2.0GHz, mittenmodell, förra revisionen. Men de har inte ändrat någonting, bara stoppat i nyare processorer.
samma här....jaja, då är det väl bara att be till äppelgudarna att jag inte får några problem med den nya ::)
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Jag har inte haft några problem med min och då har jag har släpat med mig den överallt och kört den som musikspelare på studentvagnen, då hade vi spillt champange och skit och på den när vi var klara.

Skillnaden är kanske att jag köpte till allt jag ville ha ifrån början och låtit det vara. Men en dator ska ändå inte gå sönder för att man sätter i minne själv.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Man får ju även tänka på att man bara hör de som klagar i princip :)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Xmel wrote:Man får ju även tänka på att man bara hör de som klagar i princip :)
Precis, jag känner flera stycken med Macbook som är väldigt nöjda med sina datorer så det finns allt två läger.

Jag har haft min beskärda del av problem med macar så jag vet hur frustrerande det kan vara. Men det är som sagt bara ena delen av historien, den andra är att jag är väldigt nöjd när datorn fungerar som den ska.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

När är man någonsinn inte nöjd med sin dator när den fungerar som den skall? Förutom om man har krav som datorn inte längre kan tillgodose förståss.

Någon som vet om det finns samma risker på pro serien btw? Är ute efter något som jag kan köra mina simuleringar på som inte får minnesproblem, varför bland annat MacBook pron hamnade som tänkbar.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Vill bara poängtera (ifall inget gjort det) att vid garantiärenden ska apple stå för dina kostnader (förlorad arbetstid/bensinpengar/frakt/whatever). Iofs brukar det bli enklast att bli betalt om kommer överäns innan hur transport från dig till apple ska ske.
Dyslexi
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

HLC wrote:När är man någonsinn inte nöjd med sin dator när den fungerar som den skall? Förutom om man har krav som datorn inte längre kan tillgodose förståss.
Jag menade så klart att det känns som fördelarna med datorn överväger nakdelarna, trots problemen.
HLC wrote:Någon som vet om det finns samma risker på pro serien btw? Är ute efter något som jag kan köra mina simuleringar på som inte får minnesproblem, varför bland annat MacBook pron hamnade som tänkbar.
Vilka risker är det du syftar på? Jag har haft problem med Macbook Pro flera gånger, men sedan C2D-versionen verkar Apple ha förbättrat kvalitetskontrollen märkbart. Visst finns det fortfarande dom som har problem (mig inkluderat) men det mesta jag läst om C2D MBP:s kvalité är positivt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag syftade på "procentchansen att vad man får är måndagsexemplar samt dålig/långsam service", det spelar ingen roll om datorn är enastående egentligen, finns det en betydande risk att man får något som är subpar, alternativt att man måste gråta av frustration efter varje service så är det inte värt det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det känns som en omöjlig fråga att svara på utan tillförlitlig data. Trots det känns det som risken är större om du köper en Macbook Pro jämfört med om du köper en Thinkpad.

Är supporten viktigast verkar det vara HP man skall ha nu för tiden. (Enligt kompisar med HP laptops.)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Problemet med att gämföra tex Apple MacBook mot en Lenovo 1337 är att även fast många med Lenovo klagar kanske att man inte upplever det på samma sätt. Då deras modeller oftast heter helt olika saker medans Apples modeller heter samma sak oavsett specifikationerna.
#mac.se @ EFnet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jonas Lundh wrote:Det känns som en omöjlig fråga att svara på utan tillförlitlig data. Trots det känns det som risken är större om du köper en Macbook Pro jämfört med om du köper en Thinkpad.

Är supporten viktigast verkar det vara HP man skall ha nu för tiden. (Enligt kompisar med HP laptops.)
Jaaa för HP är så bra, den HP laptop vi fick av skolan suger balle.
Den gick sönder efter några månader med varsamt användande. ::)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Jonas Lundh wrote:Är supporten viktigast verkar det vara HP man skall ha nu för tiden.
Dell.
Dyslexi
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

MooDHooDs wrote:Vill bara poängtera (ifall inget gjort det) att vid garantiärenden ska apple stå för dina kostnader (förlorad arbetstid/bensinpengar/frakt/whatever). Iofs brukar det bli enklast att bli betalt om kommer överäns innan hur transport från dig till apple ska ske.
hmm...tack för tipset. Det visste jag verkligen inte.

MVH
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Nu har jag fått tillbaka min mac.
De bytte batteri, moderkort, och hela skalet.

Fast min skärm är fortfarande inte helt rak, bara mindre sned. De lyckades dessutom skicka med fel laddare, en av äldre typ som lättare går sönder, så det var ju bara att springa tillbaka.

Börjar bli riktigt tröttsamt att ha det på detta sättet. Jag menar, visst nu är skärmen så pass rak att man inte lämnar in den för det kanske, men att inte ha en skärm som är perfekt efter två reparationer börjar kännas förbaskat tråkigt. Då jag är utan laddare för tillfället har jag inte hunnit testa om datorn fungerar som den ska, men processorn var svalare kunde jag se.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Tänkte uppdatera med att jag nu använt min dator lite mer.
Den inre mörkare plasten är bucklad och entertangenten låter konstigt och mycket högre än alla andra tangenter.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Hur otur kan man ha? Finns det inga andra alternativa serviceställen i närheten som har lite bättre rep?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

HLC wrote:Hur otur kan man ha? Finns det inga andra alternativa serviceställen i närheten som har lite bättre rep?
Fråga Lundh ;)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Xmel wrote:Fråga Lundh ;)
;(
(men han har rätt)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

HLC wrote:Hur otur kan man ha? Finns det inga andra alternativa serviceställen i närheten som har lite bättre rep?
Jag vet inte, vet att andra stället jag ringde och kollade med tidigare, ville ha exakta instruktioner för att man skulle kunna återskapa alla fel, samt att jag skulle ringa apple och få alla fel bekräftade som "kända fel".
Dit var det ju ingen idé att gå med sporadiska fel precis.

Som det ser ut nu skulle de nog bara skratta åt mig om jag gick någon annanstans, inga fel är särskilt grova. Man kan se att plasten är bucklig, skärmen är lite sned och entertangenten låter lite konstigt, men det är inga extrema problem heller precis.
Mest jag som är utled på att aldrig få det ordentligt. Men det är okej, snart går nog något annat sönder så jag kan reklamera den. Det är åtminstone så det känns.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Har du bild på de två synliga felen du pratar om? Jag förstår inte riktigt hur du menar med sned skärm.

Jag tycker inte du ska låta dem slippa undan med att göra en så slarvig service. Gå tillbaka och kräv att dom fixar till bucklan och stör du dig på tangetbordet så säg åt dem att fixa det med.

Att dom ens vågar lämna tillbaka en dator med så tydliga fel är helt sjukt. Jag är dock inte förvånad. Macforum riktigt usla på service. Jag har lämnat in saker hos dem flera gånger och har i bästa fall fått tillbaka sakerna i samma skick, oftast i värre skick.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply