Mac OS X är i min mening det bästa operativsystem för dagligt arbete som finns. Mycket enklare att hantere och mycket enklare att förstå än Windows och mycket mindre tidsödande pill än med linuxmiljöer. Lägg där till en hel flora av småprogram som många blir mer eller mindre oumbärliga efter en tids användande och du har en datormiljö som är långt konkurrenterna.
Trots denna hyllning till Mac OS X har jag i förra veckan sålt min Mac. Jag stod helt enkelt inte ut längre, och då ska ni veta att mitt tålamod med Apple hittils varit mycket stort men man kommer till en gräns när det inte längre är värt det. För mig var det när den femte MacBook Pro:n gick sönder för mig. Nedan följer min redogörelse för vad jag råkat ut för som applekund.
Problemen börjar i juni 2006
Det hela började med att jag var jättenöjd med min första MacBook Pro. Den fungerade jättebra, var snabb och operativsystemet fungerade precis så bra som jag kom ihåg det från tidigare macar.
Efter en vecka började problemen dock. Datorn började tjuta högfrekvent från någonstans under den övre vänstra delen av tangentbordet. Då ringde jag Apple och pratar med dem. Jag beskriver problemet och att datorn är ett arbetsredskap som jag tyvärr inte kan vara utan mer än max någon dag. Ganska snart blir jag kopplad till Apples tekniska support Tier 2, den avdelning med större befogenheter och kunnigare personal. Där fick jag prata med en tekniker. (Jag kommer kalla honom Erik, även om det inte är hans riktiga namn då jag inte frågat om han vill stå med namn här.) Efter att jag återigen fick förklarat läget; att datorn tjuter och att jag inte kan vara utan den längre perioder så kom vi överens om att jag åker till ett lokalt servicecenter i Göteborg för att få felet bekräftat. Detta var den nionde juni. Efter det att felet bekräftats av servicecentret pratade jag återigen med Erik. Då visade det sig att eftersom jag inte hade haft datorn i två veckor när felet rapporterades kan jag utan problem få den utbytt mot en helt ny.
Tyvärr har jag sedan tidigare haft dåliga erfarenheter med att byta ut Powerbook så jag sa till honom att jag ville hitta en alternativ lösning. Till exempel att vänta med bytet tills det att nästa revision kommer. Jag var helt enkelt rädd att hamna i sitsen att behöva byta dator flera gånger. Jag hade då läst på om felet på internet och förstått att det är ett vanligt fel.
Jag tror Erik förstod mig efter att ha tittat på mina gamla problem och han lovade att ringa tillbaka när han hört runt för att se om det var möjligt.
Jag såg ett svagt ljus i tunneln men var fortfarande tveksam till om det faktiskt skulle vara möjligt att genomföra. När han ringde tillbaka fick jag reda på att det tyvärr inte gick att göra så. Jag blev inte jätteförvånad. Eftersom den lösningen var omöjlig så ville jag i alla fall kunna behålla min dåvarande dator tills dess att jag fått den nya. Det gick att ordna, det jag behövde göra för det var att faxa ett underskrivet avtal till Apple After Sale om att de får debitera mig för den andra datorn om jag inte kontaktar dem för upphämtning av den gamla datorn inom fem dagar från att jag fått ersättningsdatorn. Jag var då mycket tydlig med att jag inte kommer acceptera några döda pixlar eller andra smådefekter då den första MacBook Pro var helt fri från sådant. Det tyckte Erik var en självklarhet.
Tyvärr strulade leveransen av ersättningsdatorn. Jag hade blivit erbjuden av TNT att de skulle leverera datorn till mitt jobb eftersom jag inte var hemma när de ringde och försökte leverera den hem till mig. Jag blev så förvånad över det erbjudandet att jag ringde till TNT för att få det bekräftat när jag kom hem. Svaret jag fick då var att, har de lovat det så får de ju stå för det. Det tyckte jag var rimligt men när stora delar av nästkommande dag gått och datorn inte levererats ringde jag upp TNT och frågade när den skulle levereras. Då fick jag prata med en av de mest otrevliga personer jag stött på hos något företag. Hon försökte inte ens hjälpa till och satt i ren protest tyst i över en halvminut efter ställda frågor och när hon väl svarade var svaret tyket och intetsägande. Till slut tröttnade jag och bad att få prata med hennes chef men självklart var ingen inne så jag bad att få hans direktnummer så jag kan ringa när han kom in igen. Då fick jag ett hånskratt i luren. Tack för det kundbemötandet TNT! Jag fick i alla fall reda på att datorn ligger kvar på Landvetter och de tänker inte köra ut den idag trots att jag blivit lovad detta. (Bör tilläggas att de chaufförer jag pratat med varit betydligt trevligare. Det verkar vara administrationen som inte fattat hur man beter sig.) Det hela slutade i alla fall med att jag ringde Apple och fick prata med trevlig representant hos Apple After Sales. Tyvärr var det så klart inget hon kunde göra heller men jag hoppas mitt klagomål mot TNT gick fram i alla fall. Till slut blev det så att jag själv fick åka till Landvetter och hämta datorn om jag ville ha den inom två dagar. Det var ju för sent på dagen för att ändra leveransadress till dagen efter. Hon på After Sale sa att jag så klart skulle få ersättning för besväret. Vi kom båda överens om att ta det när allt var avslutat. Jag åkte i alla fall till Landvetter och hämtade datorn, jag ville ju veta hur den fungerade.
När jag kom hem startade jag datorn och insåg då omedelbart att den har samma pipande ljud som den förra. (Precis som jag befarade, se ovan.) Dessutom blir den varmare än den förra datorn men det var inget jag tog upp med Erik då, det var fortfarande inom acceptabla gränser. Det jag däremot tog upp var att skärmen hade en död pixel och att tangentbordet var slarvigt monterat. Det övre högra hörnet (det med Mata ut skiva-knappen) var lägre monterat än de andra hörnen vilket gjorde att speciellt return, backspace och just mata ut kändes konstiga att skriva på och dessutom gnisslar spacetangenten.
På grund av pipljudet blev jag ombedd att åka in till servicecentret en gång till för att få felet bekräftat ytterligare en gång. Detta var inget problem den här gången heller men de sa också att felet inte var mycket värre än många andra MacBook Pro och då var det nog inte det heller. Det var dock illa nog för mig att ha svårt att använda den i ett tyst rum och nog för teknikern att vänta på en ny version av logikkortet till sin egen och då byta. Vid dessa tillfällen kring bekräftelsen av felet på den andra datorn pratade jag inte med Erik utan med Peter (inte heller hans riktiga namn). När servicecentrets rapport kommit in till Teknisk support passade han på att försöka ett fult trick som gick ut på att det är helt enkelt så att vissa MacBook Pro låter, så är det bra. Det är tyvärr ett rätt vanligt sätt att försöka slingra sig ur problem men då gäller det att vara lugn och sansad. Jag svarade att "Det betyder inte att det är ett riktigt beteende, det betyder bara att ni har ett systematiskt fel i datorn." (Vilket i min mening är värre än ett sporadiskt produktionsfel.) Han fattade vinken och övergav det spåret snabbt.
Detta var ett par dagar innan midsommar. Måndagen därefter var Erik tillbaka och jag kunde prata med honom igen. Först pratade vi någon gång vid 12-tiden. Då visste han inget mer men han skulle ringa upp så fort teknikerna han kontaktat hört av sig till honom. Han lovade att detta skulle ske innan midsommar. Redan kvart över fem samma dag rinde han upp mig igen och teknikerna hade då sagt att det inte fanns någon lösning på problemet och att allt jag kunde göra var att prata med Customer Relations om någon form av ersättning. De hade stängt för dagen. (Öppet till 17.) Så Erik lovar att ringa igen i morgon.
Mycket riktigt ringer han mig på förmiddagen dagen efter (den 26/6) men då har en en god nyhet! Teknikerna har hört av sig till honom igen och sagt att dem precis fått fram en ny revision av logikkortet som skall reducera pipljudet kraftigt. Det tar inte bort det helt utan reducerar kraftigt. Både Erik och jag tyckte det var värt att prova men för att vara säker på att få den senaste revisionen var datorn tvungen att vara en specialkonfigurerad, så att den byggs på beställning vilket inte min var så vi får vänta en vecka på att lagret av gamla logikkort med all säkerhet har försvunnit.
Två dagar senare blev jag dock tvungen att ringa tillbaka igen då datorn kvällen innan blivit kraftigt sämre. Pipljudet blev mycket högre och tydligare; mycket högfrekvent med strömmen inkopplad och med en lägre, fortfarande hög frekvens under batteridrift. Det var så att personer i andra änden av rummet kommenterade: "Vad den låter!" Dessutom kom det ett sprakande ljud från området runt MagSafe (kontakten för extern strömförsörjning): Inget jag trodde var direkt farligt men det var obehagligt. Dessa två saker gjorde som sagt att jag ringde upp Apple igen och pratade med Erik. Han tyckte inte alls det lät bra så han försökte hitta ett sätt att snabba upp det hela. Han försöker ändra en komponent så att den specialbyggs och därmed nyproduceras. Då kan datorn beställas direkt. Han ringer igen på torsdag (dagen efter) för att bekräfta det sista.
Runt 10:30 ringer Erik upp för att lösa de sista detaljerna kring den nya konfigurationen. Förändringen blir att datorn får 1 GB RAM istället för 512 MB. Det ska ta fem till sju dagar för datorn att produceras efter beställningen är lagd. Sedan ytterligare några dagar för leverans.
Dagen efter (fre 30/6) blir jag uppringd av ytterligare en person från Apple för att be mig skriva på ett papper som visar att jag godkänner förändringen av datorns specifikation. Här blev det en del strul då serienumret på dator nummer två sa att den har en glossy-skärm vilket den inte har så här blev det några mailturer mellan mig och han som ringde upp mig. Efter att det lösts så skriver jag på ett papper och faxar till Apple. Därmed var den nya datorn beställd och i slutet på nästkommande vecka fick jag den datorn. Jag behöll den defekta datorn tills den nya kom även denna gången.
Här tycker man att historien borde ta ett slut, jag ska ju fått det nya logikkortet och allt borde vara ur världen. Sån tur har jag inte. Nej, när jag packat upp den nya datorn inser jag direkt att även den lider av samma symptom. Dessutom blir datorn brännhet. Det går bokstavligt talat inte att lägga handen på metallen på datorns vänstra sida efter att den varit igång någon timme.
Jag ringer Erik ytterligare en gång. (Via det vanliga nummret 0771-199 519. Där får man alltid prata med någon person som inte är insatt i ärendet och trots att det skall skickas till Tier 2 direkt tar det ungefär fem minuter att kopplas vidare då dem vill läsa genom vad det handlar om. Det är något de inte ska göra.)
Nu om inte redan för länge sen börjar läget se mörkt ut. Erik börjar prata om att det pipljudet antagligen ligger inom specifikation och att datorerna blir varma och att det är helt normalt. Nu vill han dessutom att jag skall prata med någon annat servicecenter för att få felet bekräftat. Det hela låter som att Apple är på jakt efter en mindre noggrann tekniker som säger att det inte är något fel på den. Det går jag självklart inte med på då jag varje gång jag åker iväg måste åka iväg från jobbet under lunchen och de andra ställena ligger längre bort. Dessutom vill jag inte riskera att få en tekniker som säger att det är normalt beteende, för det är det inte.
Jag ringer till det vanliga servicecentret och de har bara öppet några timmar på eftermiddagarna någon dag i veckan under semestern så det går inte för mitt jobb. Jag ringer runt till de andra servicecentren också utan bättre resultat. Semesterstängt eller tekniker borta. Så jag ringer upp Apple igen och frågar om det verkligen är nödvändigt att få felet bekräftat ytterligare en gång. det går ju inte när servicecentren är stängda. Men med min tur finns det inga alternativ, felet måste bekräftas av en tekniker. Apple är alltså beroende av tredjepartsföretag för att bekräfta fel på en dator som är köpt direkt av Apple. USELT!
Senare på kvällen den 7:e juli ringer Erik upp mig igen och säger sig har hittat en lösning trots allt. Han hittade ett företag i Västra Frölunda som kan göra ett logikkortsbyte över dagen åt mig. Jag var lite tveksam till att lämna in datorn för reparation då jag fått tillbaka datorer i sämre skick än de skickades in i från andra serviceställen Apple hänvisat till. Jag gick i alla fall med på det och han ringer upp det företaget på måndagen och för att ordna med beställning av ett nytt logikkort. Senare samma dag ringer teknikern på det företaget upp mig och bekräftar allting och lovar att ringa upp mig när logikkortet kommer. Det kan ta två dagar eftersom det var sent när beställningen lades. Mycket riktigt, på onsdagen ringer han upp mig och säger att logikkortet kommit så på torsdagen den 13 juli åker jag och lämnar in datorn på lunch och vid 15-tiden ringer han och ber att få köra några test vilket jag självklart tycker är bra och en timme senare ringer han igen och säger att den är klar för upphämtning och en halvtimme senare har jag tillbaka datorn. Den helt klart bästa serviceupplevelsen jag varit med om! Långt över Apples egna krångliga, kundfientliga och oflexibla rutiner.
Tyvärr hjälpte inte logikkortsbytet det minsta, eller ja, datorn är svalare. Pipljudet blev tyvärr värre än tidigare. Det som dessutom har uppkommit är att spacetangenten även på denna dator gnisslar och gnäller när man skriver. Dessutom går fläkten för jämnan nu, även när datorn bara står i idle.
När jag ringde upp om pipljudet blev det tvärstopp! Nu helt plötsligt är felet inom specifikation och det säger dem utan att ha kollat på datorn och trots att felet har verifierats två gånger av certifierade tekniker!
Att fläktarna går tycktes vara avhjälpt efter att ha tagit ur batteriet och hållit inne startknappen men fläktarna kom tillbaka igen någon timme efter det.
Nu är tydligen allt som finns att göra att prata med Customer Relations om ersättning. Det här tycker jag är riktigt dåligt. De första gångerna var det självklart att det var ett fel och det var ju till och med bekräftat flera gånger av en tekniker. Bara för att felet dyker upp flera gånger skall felet nu alltså vara inom specifikation!?
Jag gillar fortfarande Apples produkter men nu är mitt förtroende för MacBook Pro 15" lika med noll och Erik som har varit jättebra genom det hela verkar ha tröttnat också men trots det anstränger han sig fortfarande. Det är beundransvärt men att det ska ta tvärstopp nu tycker jag är riktigt uselt. Felet finns där och att gömma sig bakom att ljudet är "inom specifikation" är riktigt lågt.
Nu slutade inte historien riktigt här trots allt. När teknisk support nu sagt att det inte finns mer de kan göra skulle jag få prata med Customer Relations för att få någon kompensation för allt strul. Samt här var felet inte eller avskrivet utan var ett högst verkligt problem. Det jag fick reda på då var att en rimlig kompesationsnivå var en iPod Nano eller någon skrivare men eftersom det inte ens täcker in mina telefonkostnader till supporten var jag mycket bestämd i att det inte var acceptabelt. I samband med detta begärde jag också att få ut alla anteckningar som hör till alla mina ärenden hos Apple. För att göra detta var jag tvungen att leta reda på alla gamla ärendenummer som jag haft genom tiderna. Det var inte det lättaste men med hjälp av både Customer Relations och Teknisk support (tier 2) fick jag till slut fram alla ärendenummer börjande med en PowerBook 12". Efter att ha faxat in en begäran att få ut dessa började min kontakt på Customer Relations arbetet med att förbereda och posta dessa ärenden till mig. Hon skulle fundera på någon alternativ väg för kompensation.
Detta var på fredagen och på grund av den stora mängd olika fall var det inte klart på tisdagen men då var jag nyfiken på om faxet kommit fram som det skulle så jag ringde och frågade hur det går. Då hade hon inte hunnit fundera på kompensation och mina ärenden var inte klara för att skickas iväg men hon lovade att ringa dagen efter.
Vid lunch ringde kontakten vid Customer Relations men då stod jag i matkö så hon erbjöd sig att ringa tillbaka senare vilket hon också gjorde. Då hade hon pratat med lite tekniker om en sak jag nämnde i förbifarten tidigare. Nämligen det att teknisk support sagt att MacBook Pro 17" inte skulle vara påverkad av problemet. Resultatet av det samtalet var att jag blev erbjuden en MacBook Pro 17" som ersättningsdator för den 15" jag har nu. På grund av 17 tummarens storlek var jag lite tveksam till att acceptera erbjudandet men jag insåg samtidigt att det med stor sannolikhet skulle innebära slutet för mina problem. Jag ville fundera lite så jag sa att jag ringer tillbaka med svar inom en timme. Efter att ha diskuterat det hemma så bestämde jag mig för att acceptera, det var ju en riktigt bra lösning jag blivit erbjuden och allt jag egentligen funderade på var någon centimeter åt varje håll men med bättre prestanda.
Jag fick tag på min kontakt igen på eftermiddagen och accepterade en MacBook Pro 17" med 2 GB RAM, 100 GB 7200 RPM hårddisk och en matt skärm. Det var helt klart något som fick mig att tänka om, jag var rejält besviken på Apple när jag fick reda på att det var inte mer de kunde göra åt saken men med den här lösningen tog de igen mycket och står nog på plus minus noll i min bok nu.
Macbook Pro 17" levererades men inte utan problem. Efter att ha spårat försändelsen på TNTs hemsida såg jag att den var ute på bil och skulle levereras hem till mig. TNT brukar alltid leverera saker före 11 när de kör hem till mig så när jag inte hade fått datorn runt lunch ringde jag och frågade vad som hände. Då påstod personen jag pratade med på TNT att chauffören hade försökt ringa mig men att jag inte svarat. Men eftersom jag hade haft min mobil påslagen och inom täckning sedan dagen innan och att jag hade valt att stanna hemma för att kunna ta emot datorn kan jag helt säkert säga att jag inte fått ett enda samtal från TNT.
Att de skulle leverera datorn någon annan dag kunde jag inte acceptera. Det var idag jag hade väntat hemma för att ta emot den. Då skulle de försöka ordna det och till slut ringde chauffören och sa att jag skulle köra ut till den stora vägen för att ta emot paketet. Det var självklar inte något jag skulle behöva göra men istället för att ta den fighten med honom ringde jag upp TNTs kundtjänst istället.
När jag pratade med kundtjänst fick jag höra många argument som att de redan har försökt leverera paketet och att de har andra paket som de måste hinna leverera. Men mitt hade de ju inte brytt sig om och efter en lång utskällning lovade de att höra av sig.
Några timmar senare ringde chauffören för att få vägbeskrivning hem till mig och äntligen fick jag datorn. Ännu en gång usel service från TNT!
När jag väl fått datorn var jag hoppfull. Detta var ju en annan modell som felet inte skulle finnas på. Tyvärr inte heller den felfri, trots den nya modellen. Pipljudet finns fortfarande kvar, men det är bara när laddaren är inkopplad som det stör. Tyvärr är detta inte det enda problemet. Skärmens bakgrundsbelysning är ojämn även efter de 7-8 minutrar den kan vara det utan att det är något fel. Till detta kan även läggas att spacetangenten gnisslar varje gång man använder den. Så nu är jag tillbaka igen, Apple ligger inte plus minus noll utan nu är det tillbaka i samma läge som tidigare. Dessa fel är inrapporterade till Apple men denna gång valde jag att bara rapportera in dem och sen vänta på en lösning
Ett tag senare vägrade samma dator att gå in i viloläge en gång. Detta uppmärksammande inte jag utan den låg i ett tunt fodral påslagen vilket gjorde att hela datorn blev brännhet. Självklart blev jag orolig och ringde därför Apples support och passade då även på att ta upp de andra felen och fick då reda på att jag av en slump råkat ringa ungefär 40 minuter efter att en uppdaterad variant av MacBook Pro släppts. Jag blev erbjuden denna dator då både personen jag pratade med och jag själv var överens om att sannolikheten att samma fel skulle uppstå på den nya modellen är minimala.
Eftersom modellen var helt ny kunde inte datorn levereras direkt den 25:e oktober (det datum allt pappersarbete slutfördes). Datorn var istället bokad för leverans den 7:e november. Den 7:e ringde jag Apple för att få en statusuppdatering och förhoppningsvis ett trackingnummer men då fick jag reda på att datorn blivit försenad till den 14:e. Självklart blev jag besviken men det är en ny modell så att det blir förseningar kunde jag fortfarande förstå och acceptera. När jag ringde den 14:e blev jag däremot besviken, då hade den blivit uppskjuten ännu en gång, om än bara två dagar; till den 16:e. Jag blev även rekommenderad att ringa tillbaka den 17:e för att få trackingnummer så jag kan spåra leveransen själv.
Den 17:e ringer jag Apple kundtjänst igen för att få trackingnummret men det jag fick till svar då, efter flera minuter på hold, var att "datorn är planerad att leveraras i slutet av november". Efter en del tjat blev jag äntligen kopplad till kundtjänst som jag bad om från början. (Det är ju dem som hanterar mitt case nu.) Där fick jag reda på att min "CTO-dator" av någon anledning inte har blivit byggd och att ärendet har eskalerats till högsta ort. Tydligen är min order inte den enda som glömts bort heller utan det skall tydligen hänt ett fåtal kunder till. 30:e november var det datum han såg att den skulle skickas nu.
Naturligtvis var jag inte speciellt glad över det beskedet och hade inga som helst planer på att vänta till den 30:e bara för att höra att den blivit försenad ännu en gång. Jag sade detta till personen i kundtjänst som lovade att ringa tillbaka på måndag med en uppdatering, även om det fanns något att berätta eller ej.
Jag fick den nya MacBooken utan några fler missöden och den var verkligen helt felfri. Äntligen hade jag fått en dator som fungera som den skall. Jag var verkligen jättenöjd nu och glad att det hela var över. Som kompensation för allt strul fick jag en iPod Nano, 8 GB varianten. Den dök upp runt jul och det var det sista jag skulle höra av det här, trodde jag.
Tyvärr var det inte så enkelt att ärendet var helt avslutat. I mars fick jag ett samtal från Apple där dem frågade om jag verkligen hade skickat in datorn jag hade fått ersatt. Självklart hade jag det sa jag och han jag pratade med visste inte med säkerhet vilken det handlade om men han trodde att det var en av de första, från sommaren före. Mycket förvånad över att det tagit dem så lång tid att komma på att en dator fattades scannade jag in och mailade kvittot till mailaddressen jag fick av personen jag pratade med. Jag hörde inte mer av honom så efter det trodde jag det var lungt.
I april fick jag dock återigen ett samtal från Apple, den här gången var det en av personerna jag pratat med tidigare som ringde och frågade samma sak, om jag verkligen hade skickat in datorn jag fått ersatt. Den här gången visste han vilken det handlade om, det visade sig vara den senaste. Den som jag skickat tillbaka fyra månader tidigare.
Jag mailade återigen in ett kvitto från TNT, den här gången det för den senaste upphämtningen. Ett par dagar senare ringde samma person upp mig igen. (Jag hade bett honom höra av sig och berätta vad som hänt.) Då fick jag reda på att datorn var funnen och att allt var i sin ordning. Fortfarande mycket förvånad över att det gick fyra månader innan dem insåg att en dator saknades lade jag på luren och trodde att nu var det väl ändå avklarat.
Inte långt efter det började min nya fina MBP visa oroväckande symptom. Gångjärnet var så löst att jag knappt kunde ha datorn lutande framåt utan att skärmen fällde ihop sig och spacetangeten reagerade inte på alla knapptryckningar. Trött som jag var på alla problem orkade jag inte bry mig om det. Men på kvällen den fjärde juni ringde Apple mig återigen för att säga att min garanti håller på att ta slut och då frågar dem mig om jag vill köpa till Apple Care vilket jag tackar nej till. Jag är inte det minsta intresserad av att betala för extra support efter alla problem jag haft. Jag beslutar mig istället för att ringa min kontaktperson på kundtjänst och höra vad som gäller och se till att få problemen jag har med datorn åtgärdade innan garantin går ut.
Jag fick då reda på att min garanti gäller fram till november och att han som ringde mig hade gammal information. Då orkade jag inte dra i felen mer utan sa helt enkelt att jag får vänta med dem och se vad som händer. I slutet på juni var det dock dags, tangentbordet hade blivit värre och gångjärnet var inte bättre så jag ringer Apple igen den 29:e juni och får då reda på att min kontaktperson är på semester och att han jag pratade med nu inte vågade ta hand om mitt ärende utan han satte mig istället i kontakt med Apples Executive Relations. De hörde av sig på eftermiddagen och då fick jag höra att jag skulle göra felsökning med en tekniker via telefon. Vilket jag gjorde på kvällen när jag kommit hem. Efter det att de konstaterat att felet ligger i skärmen och tangetbordet skulle personen på executive relations prata med personen som var högst ansvarig för ärendet och sedan höra av sig till mig på måndagen.
Mycket riktigt ringer han upp mig igen på måndagen och säger då att de kan reparera datorn med högsta prioritet. Eftersom datorn används dagligen av mig i mitt sidojobb så frågade jag varför de inte kunde göra som tidigare och skicka en ny och så skickar jag in den gamla när jag fått den. Det var han snabbt villig att ordna. Lite uppgivet kändes det då; allt för välbekant men jag hade fortfarande goda förhoppningar om att det skulle flyta smärtfritt.
Dagen efter skulle han ringa upp mig på förmiddagen, vilket han tydligen inte hann med. Eftersom jag var uppbokad senare på eftermiddagen kunde jag inte vänta utan efter lunch ringde jag och fick reda på att han jobbade med ärendet. (Jag pratade med någon annan eftersom han inte var inne just då.)
Ett par timmar senare ringde han upp mig igen, precis lagom för att jag skulle hinna med samtalet innan jag skulle iväg, så timingen var perfekt. Jag fick då reda på att de inte alls kunde låta mig behålla den nuvarande datorn tills dess att jag fått ersättningsdatorn utan jag skulle vara tvungen att vara utan dator en ospecificerad tid trots allt. Han trodde det skulle vara mindre än en vecka. Då ifrågasatte jag vitsen av att byta ut datorn. Skulle de inte kunna göra en snabbreparation av min dator istället då på kortare eller i alla fall lika lång tid? Svaret på den frågan var att det trots allt var säkrare att byta ut datorn då man aldrig kan veta om delarna som behövs för reparation finns inne och att det därför är ännu osäkrare att reparera. Jag accepterar mycket motvilligt detta besked och fick helt enkelt vänta in den nya datorn.
Flera gånger påpekade han att det här var sista gången de gör så här. Strular det en gång till ger de mig pengarna tillbaka. Det lät hela tiden som att Apple nu bestämt sig för att det är mitt fel att datorn strular. Detta trots att alla datorer utom just denna faktiskt har varit defekta från fabrik. Argumentationen gick vägarna kring att datorn kanske inte är lämpad till mitt arbete. Jag använder datorn till att administrera 64bits.se och till mina högskolestudier. Inte så fruktansvärt krävande på datorn skulle man kunna tro.
Datorn blev upphämtad på måndagen den 9:e juli och trots att jag fått besked om att jag skulle få en så snabb leverans som möjligt tog det över en vecka att få den nya datorn levererad till mig. Det var först på onsdagen veckan därefter som den nya datorn till slut dök upp hos mig. Det tog lite tid men både upphämtningen och lämnandet av daton gick smärtfritt. Jag fick båda gångerna ge chafförerna en vägbeskrivning och båda gångerna tog dem sig fram utan problem och inom deras utsatta tid.
Under denna väntan hade jag dock tagit ett beslut. Jag ska sälja ersättningsdatorn utan att öppna den. Anledningen till detta var det jag inte ville riskera att hamna i läget där Apple inte ville hjälpa mig med fler eventuella framtida problem. Jag var helt enkelt tvungen att offra Mac OS X, som är det bästa operativsystem jag använt.
Jag fick sålt datorn redan på onsdag kväll, några timmar efter att den levererats hem till mig och dagen efter beställde jag en Lenovo Thinkpad T61P och förhoppningsvis sätter det punkt för mina problem. Det sätter defintivt punkt för mina problem med Apples bärbara datorer. Det krävs mycket för att jag ska återvända till Apple igen.
Tidigare problem
De tidigare dåliga erfarenheterna jag nämnt några gånger ovan härrör till de PowerBook jag ägt. Den första var en 1 GHz PowerBook 12" med trasigt logikkort från fabrik. Denna köptes i december 2003. Datorn var i stort sett oanvändbar, prestandan var rent ut sagt usel. Eftersom felet var från fabrik och jag rapporterade det inom två veckor fick jag hela datorn utbytt och den nya datorn hade inte det problemet. Däremot var pekplattan som styr musen dålig istället. Den slutade helt enkelt att fungera sporadiskt och ibland åkte muspekaren iväg åt helt fel håll. Då detta var mitt första möte med Apple var jag inte lika tålmodig denna gång och jag sa helt enkelt att nu får det vara nog och tog pengarna tillbaka.
Det visade sig dock att jag gillade operativsystemet så pass mycket att jag köpte en ny PowerBook 15" inte långt efter det. Denna fungerade utmärkt i någon månad men efter det började det dyka upp ljusa fläckar på skärmen. Belysningen var helt enkelt ojämn, på flera ställen fanns det områden, upp till ungefär fem centimeter i diameter, där bakgrundsbelysningen var klart ljusare än på de övriga delarna av skärmen.
Efter samtal med Apples tekniska support fick jag reda på att detta självklart var ett fel och att jag skulle lämna in den till ett serivcecenter för reparation. Det gjorde jag och efter ungefär tre veckor fick jag tillbaka datorn, nu helt utan de ljusa fläckarna. Tyvärr verkade Macforum, som jag lämnade in datorn till, inte ha kontrollerat datorn alls efter skärmbytet, för när jag fick tillbaka datorn upptäckte jag direkt att magnetbrytaren som sätter datorn i vila när man fäller ner skärmen saknades. På grund av detta blev det nya samtal med Apple och jag fick återigen åka in till Macforum för att byta skärmen. Det går tydligen inte att montera in en magnetbrytare i efterhand, utan den sitter inbyggd i skärmen så hela skärmen måste bytas. Efter ytterligare några veckors väntan så fick jag äntligen tillbaka datorn från den andra reparationen. Då visade det sig återigen att Macforum inte kan ha kontrollerat sitt arbete över huvud taget, jag fick nämligen tillbaka datorn med en skärm som har ungefär 15 till 20 döda pixlar och ojämn bakgrundsbelysning!
Då hade jag verkligen tröttnat på Macforums så kallade service och krävde att jag skulle få en ersättningsdator av Apple och någon form av kompensation för att besvär och den rent ut sagt usla servicen. Det blev en hel del strul med att bevisa att jag faktiskt fått datorn reparerad så många gånger. Servicecentren rapporterar tydligen inte sådant till Apple.
När jag väl bevisat att den varit inlämnad på service så många gånger blev jag lovad en ersättningsdatorn från Apple. Eftersom det under tiden jag haft datorn kommit en snabbare modell skulle jag få denna. Det var självklart en lösning jag, efter allt strul, var nöjd med. Jag skickade in den gamla datorn och fick efter ett tag min nya dator och allt fungerade som det skulle. I någon vecka. Sedan började historien upprepa sig igen. Även den nya datorns skärm började uppvisa de ljusa fläckarna (den ojämna bakgrundsbelysningen) och då hade jag definitivt fått nog! Jag krävde att få pengarna tillbaka och kompensation för allt strul jag haft, men allt Apple erbjöd mig var köpesumman. Någon form av kompensation för allt strul och för mina telefonräkningar var det inte tal om, trots att jag krävde det och att lagen säger det. Vid det laget var jag så pass trött på det hela att jag helt enkelt gav upp och accepterade pengarna tillbaka. Jag var då övertygad om att jag aldrig kommer handla av Apple igen.
Tiden gick och jag började glömma av hur mycket problem Apple givit mig så jag köpte en iPod i januari 2005. Den fungerade utmärkt i ett halvår men efter det började den då och då hoppa över låtar och bara spela någon halvsekund av andra. Den hängde sig ibland och betedde sig allmänt opålitligt. Jag ringde Apples tekniska support. (Nu kan jag det numret utantill.) Där blev jag ombedd att lämna in den till ett servicecenter för reparation. Det betyder att jag återigen fick gå till Macforum med en appleprodukt och efter flera veckor får jag tillbaka iPoden. Då har den ett märke på "klickhjulet" som ser ut att komma från en kulspetspenna eller filtpenna! Det var så tydligt att det syntes direkt jag packade upp den. Jag fick samma dag gå tillbaka till Macforum och klaga. Bemötandet där var mycket otrevligt och personen jag pratade med svarade att:
"Jag kommer ihåg att den såg ut så när du lämnade in den" Självklart var det en ren lögn, iPoden hade inte ett enda märke när jag lämnade in den (bara massa repor). Jag sa det till dem och krävde att de löste det så dem tog fram något rengöringsmedel och fick bort fläcken medan jag stod och väntade. Kunde de inte gjort det innan jag hämtade ut den första gången?
Efter den här vändan var dock felet inte löst utan den hade exakt samma symptom som tidigare. Jag ringde då återigen Apple och blev återigen ombedd att gå till servicecentret och motvilligt gjorde jag också det, men då blev det tvärstopp. De har slutat ta hand om graverade iPod (min var graverad med mitt namn). Det tycker jag Apples tekniska support borde veta! De ska inte skicka mig till ställen som inte har hand om den produkten!
På grund av det skickade jag in iPoden direkt till Apple den gången och efter knappt två veckor fick jag tillbaka den, med precis samma fel som tidigare. Det leder till att jag ringer Apple ännu en gång och skickar in den ytterligare en gång för reparation. Inte heller denna gång åtgärdas felet.
Jag ringer Apple ytterligare en gång och krävde en ny iPod, den gamla verkade ju inte gå att laga. Men det gick inte! Apple påstod sig nämligen bara ha reparerat min iPod en enda gång trots att jag lämnat in den för samma fel tre gånger. De påstod alltså att de första två gångerna inte räknades eftersom de inte hittade felet de gångerna. På grund av detta skulle jag alltså, enligt Apple, inte vara berättigad en ersättningsipod. Detta var jag minst sagt skeptisk till och försökte både länge och väl förklara situationen för flera personer där.
I min mening hade jag lämnat in iPoden för samma fel tre gånger och ingen av gångerna har felet åtgärdats. Apple har alltså försökt laga den tre gånger utan att lyckas. Det enda rimliga att jag får pengarna tillbaka eller en ny iPod. Det är ju vad lagen säger. Eftersom jag gillar iPod ville jag ha en ny sådan. Men det gick alltså inte, de hade ju inte hittat felet de första gångerna. Bevisligen fanns ju ett fel då de lagade iPoden den tredje gången. Jag att det jag inte kommer längre med Apple så jag ringde konsumentverket för att få tag på någon konsumentrådgivare. Tyvärr hade min kommun ingen så jag blev rådd att helt enkelt anmäla Apple till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Efter det samtalet ringde jag återigen upp Apple för att göra klar för dem att jag tänker anmäla. Då blev det helt plötsligt en annan ton, då skulle det säkert gå att lösa och personen jag pratade med lovade att Apple skulle ringa tillbaka. Mycket riktigt, några timmar senare ringde de och berättade att jag visst kunde få en ny iPod. Återigen uselt beteende från Apples sida, jag ska inte behöva hota med ARN för att få mitt problem löst!
För att sammanfatta
- Slutet av 2003: PowerBook 12": Datorn är väldigt seg, problem härlett till trasigt logikkort.
- Början av 2004: PowerBook 12" nr 2: Trackpaden slutar fungera och lever ett eget liv ibland.
- Här fick jag pengarna tillbaka och jag köpte snart en ny PowerBook 15"
- Början av 2004: PowerBook 15": Flertalet skärmbyten. På grund av ljusa fläckar, icke existerande magnetbrytare och 20-talet döda pixlar.
- Andra halvan 2004: PowerBook 15" nr 2: Ljusa fläckar även på denna skärmen.
- Nu får jag pengarna tillbaka igen och det dröjer länge innan jag köper en bärbar Mac igen.
- Början av 2005: Köper iPod
- Mitten av 2005: iPoden börjar strula, hänga sig, spela upp nån halvsekund av slumpmässiga låtar i mellan två låtar, hoppa låtar osv. Alla felen är sporadiska. Tre inlämningar för reparationer, måste hota med ARN för att få den utbytt.
- Andra till tredje kvartalet 2006: Köper MacBook Pro 15". Pipljud i tre helt olika datorer och även efter logikkortsbyte i den tredje och diverse andra småfel.
- Tredje kvartalet 2006: MacBook Pro 15" byts ut mot en MacBook Pro 17"
- Tredje kvartalet 2006: MacBook Pro 17" ojämn skärmbelysning, pip och andra småfel.
- Fjärde kvartalet 2006: MacBook Pro 17" Byts efter strul till en Core 2 Duo variant.
- Andra kvartalet 2007: Macbook Pro 17" Bytas ut mot en ny 17" på grund av svagt gångjärn och utslitet tangetbord.
- Andra kvartalet 2007: Sålde den nya MacBook Pro 17” och beställde en ThinkPad.