En larmande dator och en svart skärm efter nytt grafikkort!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
sandung
Posts: 11
Joined: 2006-12-19 18:10:41

En larmande dator och en svart skärm efter nytt grafikkort!

Post by sandung »

Hejsan!

Min dator ser ut såhär:

AMD64 3200+
1,5 GB RAM

Jag har tidigare haft ett GeForce GeForce 6800 (AGP) (128 MB) men idag fick jag ett nytt grafikkort hemlevererat. Ett X1950Pro som jag efter lite pillandes lyckades få in i burken efter att ha tagit ut det gamla.

Nu till mitt problem. När jag startade datorn för första gången med det nya kortet så uppförde den sig som vanligt fram tills windows XP startskärmen, då skärmen slocknade.
Jag prövade att starta om två-tre gånger men fick samma resultat. Den sista gången jag startade så fick jag ingen bild alls. Skärmen står hela tiden i standby-mode. Jag fick även en larmsignal ifrån datorn som närmast kan beskrivas som en liten ambulanssiren eller någonting.......

nu sitter jag här, livrädd att starta datorn igen................ buhuuuu!


Tacksam för hjälp!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Avinstallerade du druvrutinerna för grafikkortet innan du byte?
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Eftersom du bytte tillverkare från nVidia till ATi/AMD så måste du ta bort de gamla drivisarna för nVidia:t innan du sätter in det andra kortet :P
Det allra bästa är att du/man nyinstallerar windows efter en sådan uppgradering ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Installera om Windows är nog lite att ta i för ett gfx-byte. Testa först att få igång Windows i felsäkert läge. Fungerar det så kan du avinstallera de befintliga grafikdrivrutinerna därifrån. Sedan borde maskinen komma igång som vanligt, dock med 16-färgers 800 x 600 (eller något liknande). Ladda ner de senaste ATI-drivarna och installera - voila, du kan börja spela igen...

PS. Har du kollat att allt kablage till grafikkortet sitter som det skall?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply