Nätagg, fullt utbytbara eller?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Nitrox_Diver
Posts: 20
Joined: 2007-08-13 15:45:15

Nätagg, fullt utbytbara eller?

Post by Nitrox_Diver »

Om man vill byta nätagg, hur vet man vilket som passar min dator då? Tänkte på infästningar, antal kontakter och rätt sorts kontakter?
Är nätagg:en fullt utbytbara mellan varandra eller hur gör man för att byta?
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Om du vet att ditt chassi kör efter ATX-standard så har du inga problem med att hitta ett nätagg som passar. De flesta ingår i denna standard. Det brukar även stå i specifikationerna om det är ATX eller inte.

Kontakter är samma överallt. Dock ska du vara uppmärksam gällande SATA-kontakter (har du sata-diskar är det speciella ström-kablar till dessa) lika så PCI-e strömkabel. Dvs till grafikkortet.

Vad har du för grafikkort och hårddisk?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Nitrox_Diver
Posts: 20
Joined: 2007-08-13 15:45:15

Post by Nitrox_Diver »

Jag har ett PCI-E kort och en SATA-disk.
Har försökt hitta någon form av effekt-märkning på befintligt agg men inte hittat något, kan man via windows eller motsv få fram det?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Nitrox_Diver wrote:Jag har ett PCI-E kort och en SATA-disk.
Har försökt hitta någon form av effekt-märkning på befintligt agg men inte hittat något, kan man via windows eller motsv få fram det?
Går inte att se med mjukvara. Men av de nätagg jag sett(vilket är ett par stycken...) har det alltid funnits en klisterlapp på nätagget där effekt står angivet. Oftast står även maxström på de olika spänningarna angivet med. Du kan behöva montera ur nätagget och titta.


Varför ska du byta?
In cars several processors are connected by a bus
Nitrox_Diver
Posts: 20
Joined: 2007-08-13 15:45:15

Post by Nitrox_Diver »

Jag får kolla noggrannare då.
Jag ska inte byta nu, jag rekar bara om jag måste byta om jag ska gå upp i prestanda med grafikkort o dyl, men jag kanske oroar mig i onödan?
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Har haft en del nätagg där det inte stått ngn märkning. Men för att vara på den säkra sidan; när du köper nytt grafikkort så släng med ett 500W+ (el. vad som nu skulle kunna krävas) agg så har du så du klarar dig ett tag :)

Vet inte vad som händer med datorn om man har ett för klent nätagg i. Antar att det inte händer någonting. Gör det itne det kan man ju alltid testa. Funkar det så funkar det, funkar det itne så får man väl köpa ett kraftigare agg.
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

mnus: Datorn startar inte alls, det händer ingenting dvs (När det är överbelastat från start).
Post Reply