GNU/Linux i skolan.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

GNU/Linux i skolan.

Post by Mig med »

Hej!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här, tyckte att det var mest passande, om den ligger fel så är det bara att flytta på det. :)

Jag ska prata om GNU/Linux i skolan i ren allmänhet. Från början had ejag inte en aning vad jag skulle säga om det, men har nu fått lite inspiration från Microsoft/Windows-gruppen. Dom pratade om dom "otroliga" grafiska effekterna, så jag tänkte att jag ska visa lite Dreamlinux och XGL med Beryl (Andra tips, någon?). Tänkte köra Debian och visa lite textläge med APT och allt sånt mysigt. Tänkte även passa på att visa KDE och Gnome då också. Ska även prata lite om vad storföretagen har gjort för utvecklingen av kärnan och dom olika distarna, både negativa och positiva (Såsom Novell, Microsoft, IBM osv.). Ska även prata om Open Office, GIMP och andra gratisprogram som ersätter icke-gratis program.

Något mer jag bör ta upp? Jag tänkte självklart ha lite pauser om någon (Tveksamt om någon skulle göra det) undrade något.

//Sebastian
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag hade ett föredrag om Linux förra året men då specifikt om Apache2 server, Debian och sådant. Dock så består ju typ klassen av 98% gamers så det var ju bara 2-4st elever i klassen som brydde sig plus läraren. Dom där 98% fattade ingenting ;D

Ett tips; Försök att inte grotta ner dig i massa tekniska detaljer för då kommer resten av klassen garanterat bli sömniga.

Ska du ta upp lite olika om paketsystemen också? Du får fan visa att Linux distarna generellt sätt har bättre paketsystem än Windows skräpet ;D

Äg den där jävla windoze gruppen!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Post Reply