Får ej igång datorbygget

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Får ej igång datorbygget

Post by helgonet »

Har precis satt ihop en dator(Abit AV8, Amd 64 X2 3800+) men när jag trycker på startknappen så låter det lite från nätagget (CoolerMaster Extreme Power 430w) och lampan lyser på moderkortet samt felkoderna, inget mer händer inget går igång inga fläktar, ingenting. Har använt antistat armband självklart. Kopplat alla strömsladdar rätt. Har vänt och vridit på strömsladdarna (de små som går från chassi till moderkortet, dem andra från agget går ju inte att sätta fel, kan bara sitta på ett sätt. Behöver hjälp!! Nån som kan lösa detta mysterium??

ps om jag är i fel forumsdel
kan väl nån snäll moderator
flytta tråden. ;)
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
hall3000
Posts: 50
Joined: 2006-12-19 13:03:24

Post by hall3000 »

Hade ett liknande problem med ett datorbygge. då berodde det på att nätaggregatet var d.o.a...testa med ett annat om du har möjlighet.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Resetat/nollställt bios? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

hall3000 wrote:Hade ett liknande problem med ett datorbygge. då berodde det på att nätaggregatet var d.o.a...testa med ett annat om du har möjlighet.
Ska testa det idag. "Jalle64" Varför skulle jag reseta bios?? Har ju i princip bara flyttat över hela moderkakan till ett nytt chassi utan att plocka isär nåt.

Edit
Efter att sovit på saken, så bestämde jag mig för att prova ett annat agg. Tittade lite närmare på hur jag hade kopplat sladdarna från agget, då visade det sig att jag kopplat 4pins moderkortskopplingen till uttaget för strömmen till processorn ( där ska cpu +12v kopplingen sitta istället) dessa två kopplingar är så förvillande lika så jag tog fel på koppling, det var bara att skifta dem och nu funkar datorn. ;D
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

helgonet wrote:Ska testa det idag. "Jalle64" Varför skulle jag reseta bios?? Har ju i princip bara flyttat över hela moderkakan till ett nytt chassi utan att plocka isär nåt.

Edit
Efter att sovit på saken, så bestämde jag mig för att prova ett annat agg. Tittade lite närmare på hur jag hade kopplat sladdarna från agget, då visade det sig att jag kopplat 4pins moderkortskopplingen till uttaget för strömmen till processorn ( där ska cpu +12v kopplingen sitta istället) dessa två kopplingar är så förvillande lika så jag tog fel på koppling, det var bara att skifta dem och nu funkar datorn. ;D
Skönt att det var så enkelt, men ibland kan en resetning faktiskt lösa en del problem, dock inte här, men så hade jag ju inte alla fakta i sammanhanget, eller hur? ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Post by helgonet »

Jalle64 wrote:
helgonet wrote:Ska testa det idag. "Jalle64" Varför skulle jag reseta bios?? Har ju i princip bara flyttat över hela moderkakan till ett nytt chassi utan att plocka isär nåt.

Edit
Efter att sovit på saken, så bestämde jag mig för att prova ett annat agg. Tittade lite närmare på hur jag hade kopplat sladdarna från agget, då visade det sig att jag kopplat 4pins moderkortskopplingen till uttaget för strömmen till processorn ( där ska cpu +12v kopplingen sitta istället) dessa två kopplingar är så förvillande lika så jag tog fel på koppling, det var bara att skifta dem och nu funkar datorn. ;D
Skönt att det var så enkelt, men ibland kan en resetning faktiskt lösa en del problem, dock inte här, men så hade jag ju inte alla fakta i sammanhanget, eller hur? ;)
Du har så rätt, mea culpa ;)
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
Post Reply