Ovanligt många flygolyckor i år?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Xmel wrote:
Ramza wrote:Jag glömde nämna en sak.

De flesta plan som flyger idag är gammalt skrot från 70-80 talet då Boeing (som hade monopol på marknaden) började bygga sina populära 737/777.

Inom ett par år kommer dessa plan att bytas ut förhoppningsvis.
777 introducerades 1995, och 737 finns i flera olika utföranden och har uppgraderats med åren.
Dementerar du att flygbolagen har problem med gamla skrotplan?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Jag hade ingen aning om att de landade automagiskt. Senast jag såg en video på autolandning hamnade planet i en skog. Men efter att kikat på youtube och läst lite är jag nu upplyst.

Fast det verkar ju som piloter måste göra lite iaf.
Pilots have to configure flaps, landing gear, spoilers and autobrake manually.
youtube
我思う、ゆえに我あり
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Vad jag har läst, eller kommer ihåg, så är det nästan omöljligt att tillverka ett plan som landar 100% automatiskt, eftersom det behövs bedömningar angående väder, vindhastigheter och mycket annat..
Här var det tomt...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ramza wrote:Dementerar du att flygbolagen har problem med gamla skrotplan?
Absolut inte, men bara för att det var länge sedan en flygplansmodell introducerades betyder inte det automatiskt att den har problem.
#mac.se @ EFnet
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

walliski wrote:Vad jag har läst, eller kommer ihåg, så är det nästan omöljligt att tillverka ett plan som landar 100% automatiskt, eftersom det behövs bedömningar angående väder, vindhastigheter och mycket annat..
Med sensorer/instrument för detta går det. Jag menar en vindmätare mäter ju vinden bättre än en människa?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Xmel wrote:
Ramza wrote:Dementerar du att flygbolagen har problem med gamla skrotplan?
Absolut inte, men bara för att det var länge sedan en flygplansmodell introducerades betyder inte det automatiskt att den har problem.
Jag tror att det finns ett klart samband mellan gammal elektronik/mekanik och flygolyckor. De incidenter som inträffar är lyckligtvis väldigt ofta dödliga. Tillförlitligheten på flygplansmoterer är otrolig måste jag säga.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ramza wrote:Jag tror att det finns ett klart samband mellan gammal elektronik/mekanik och flygolyckor. De incidenter som inträffar är lyckligtvis väldigt ofta dödliga. Tillförlitligheten på flygplansmoterer är otrolig måste jag säga.
Tekniken kommer uppenbarligen att rädda oss alla.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Mikael_nilsson
Posts: 8
Joined: 2006-12-27 6:07:57

Post by Mikael_nilsson »

walliski wrote:Vad jag har läst, eller kommer ihåg, så är det nästan omöljligt att tillverka ett plan som landar 100% automatiskt, eftersom det behövs bedömningar angående väder, vindhastigheter och mycket annat..
Alltså ett flygplan landar ju inte automatiskt på så sätt att det via telepati räknar ut vad piloterna tänker . Piloten måste ju föra in informationen i datorn. Det är ju som med alla datorer. Ett OS startar ju "automatiskt" när du trycker på knappen och låter OS:et boota, men det är ju för att du programmerat den att göra det.

Men gällande autolandningar, motvind, medvind och sådant sköts dessutom mycket fint av autopiloten. Autopiloten har sensorer som korrigerar sidvindar vid landning.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Du verkar kunna sådant här, är du pilot?
Life's a joke, yuk it up.
Mikael_nilsson
Posts: 8
Joined: 2006-12-27 6:07:57

Post by Mikael_nilsson »

staretsen wrote:Du verkar kunna sådant här, är du pilot?
Tyvärr inte. Förhoppningsvis är jag dock det inom en inte alltför avlägsen framtid :)
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

staretsen wrote:Du verkar kunna sådant här, är du pilot?
Han flyger varje helg med sina polare.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Ramza wrote:
Xmel wrote:
Ramza wrote:Dementerar du att flygbolagen har problem med gamla skrotplan?
Absolut inte, men bara för att det var länge sedan en flygplansmodell introducerades betyder inte det automatiskt att den har problem.
Jag tror att det finns ett klart samband mellan gammal elektronik/mekanik och flygolyckor. De incidenter som inträffar är lyckligtvis väldigt ofta dödliga. Tillförlitligheten på flygplansmoterer är otrolig måste jag säga.
No, I do not hate people. I just write funny.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Mikael_nilsson wrote:
walliski wrote:Vad jag har läst, eller kommer ihåg, så är det nästan omöljligt att tillverka ett plan som landar 100% automatiskt, eftersom det behövs bedömningar angående väder, vindhastigheter och mycket annat..
Alltså ett flygplan landar ju inte automatiskt på så sätt att det via telepati räknar ut vad piloterna tänker . Piloten måste ju föra in informationen i datorn. Det är ju som med alla datorer. Ett OS startar ju "automatiskt" när du trycker på knappen och låter OS:et boota, men det är ju för att du programmerat den att göra det.

Men gällande autolandningar, motvind, medvind och sådant sköts dessutom mycket fint av autopiloten. Autopiloten har sensorer som korrigerar sidvindar vid landning.
Inget snack om saken att planet, med de sensorer som krävs, hade kunnat göra detta med 'intelligentare' datorer ombord. Korsvind-landningarna måste väl vara automagiskt på något sätt? Jag skulle aldrig tro att en pilot kan räkna ut position, hastighet, roder, etcetera, (endast genom att läsa av riktvärden) vid landing i extremt väder.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Mikael_nilsson
Posts: 8
Joined: 2006-12-27 6:07:57

Post by Mikael_nilsson »

Ramza wrote:
Mikael_nilsson wrote:
walliski wrote:Vad jag har läst, eller kommer ihåg, så är det nästan omöljligt att tillverka ett plan som landar 100% automatiskt, eftersom det behövs bedömningar angående väder, vindhastigheter och mycket annat..
Alltså ett flygplan landar ju inte automatiskt på så sätt att det via telepati räknar ut vad piloterna tänker . Piloten måste ju föra in informationen i datorn. Det är ju som med alla datorer. Ett OS startar ju "automatiskt" när du trycker på knappen och låter OS:et boota, men det är ju för att du programmerat den att göra det.

Men gällande autolandningar, motvind, medvind och sådant sköts dessutom mycket fint av autopiloten. Autopiloten har sensorer som korrigerar sidvindar vid landning.
Inget snack om saken att planet, med de sensorer som krävs, hade kunnat göra detta med 'intelligentare' datorer ombord. Korsvind-landningarna måste väl vara automagiskt på något sätt? Jag skulle aldrig tro att en pilot kan räkna ut position, hastighet, roder, etcetera, (endast genom att läsa av riktvärden) vid landing i extremt väder.
Jodå. Många piloters motto är i princip: "fly the plane, don't let the plane fly you", vilket alltså innebär att du ska kunna styra planet helt själv, utan autopilot, vilket i sin tur är mycket möjligt - dock inte alls vanligt och jävligt jobbigt. Så en pilot kan alltså med rätt NAVAIDS (ILS, VOR etc.) landa ett plan utan någon sikt alls, och utan dator.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Inte ens Fly-by-wire? :)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Mikael_nilsson
Posts: 8
Joined: 2006-12-27 6:07:57

Post by Mikael_nilsson »

Ramza wrote:Inte ens Fly-by-wire? :)
What about Fly-by-wire?
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9379_6 wrote:Många funktioner i ett modernt flygplan sköts automatiskt, men vid en landning finns det en del uppgifter som måste göras manuellt. Bland annat skall datorn programmeras till den valda flygplatsen och man skall koda in väderinformation. Dessutom skall flygplanets klaffar justeras så att hastigheten sänks före landning och hjulen skall fällas ned. Själva landningen sker till stor del automatiskt, men passageraren måste fortfarande dra tillbaka gashandtagen och se till att planet bromsar.
De var det som jag kom ihåg... Alltså lite fel :D...


http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=8430_9 wrote:Det största problemet är landningen. Planet måste träffa landningsbanan exakt, och samtidigt påverkar klaffarnas lyftkraft och hjulens luftmotstånd både höjden och farten. Det kommer att vara svårt för en dator att hantera detta. Slutligen kan missöden naturligtvis inträffa. Till exempel kan ett tvåmotorigt flygplan lyfta även om den ena motorn slutar fungera, bara piloten korrigerar kraftigt med sidorodret. Den operationen skulle dock antagligen vara omöjlig för dagens datorer.
...
Här var det tomt...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Mikael_nilsson wrote:
Ramza wrote:Inte ens Fly-by-wire? :)
What about Fly-by-wire?
Ska piloten kunna flyga utan det. ;)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tekniskt sett är det fullt möjligt att helt ta bort alla piloter i flygplanen.
Problemen är att:
1) Det är MYCKET dyrt att genomföra total automatisation i planen
2) En central databas som förser flygplanen med realtidsinformation och kommandon måste vara 100% driftsäkrad
3) Vid ett eventuellt datorhaveri finns det ingen som kan köra planet
4) Tänk om en utomstående skulle hacka sig in i kontrollsystemen...
5) Väldigt många människor skulle inte våga sätta sig i ett obemannat flygplan
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Big_Bird wrote:Notera att bara JAL 123 ensamt skulle placera 1985 (för er som inte orkade kolla mina länkar) i snittet för "onboard accidents". 520 döda vilket räknas som den värsta flygolyckan i historien.
Teneriffakatastrofen är väl värsta flygolyckan i historien?
Där dog 583 st.
Två jumbojetar som krockade för er som inte vet, typiskt dåligt..

Tror nog det kommer helt datorstyrda flygplan förr eller senare. De kommer inte att vara perfekta men det kommer ju inte pilotstyrda kunna bli heller.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Diemon! wrote:
Big_Bird wrote:Notera att bara JAL 123 ensamt skulle placera 1985 (för er som inte orkade kolla mina länkar) i snittet för "onboard accidents". 520 döda vilket räknas som den värsta flygolyckan i historien.
Teneriffakatastrofen är väl värsta flygolyckan i historien?
Där dog 583 st.
Två jumbojetar som krockade för er som inte vet, typiskt dåligt..

Tror nog det kommer helt datorstyrda flygplan förr eller senare. De kommer inte att vara perfekta men det kommer ju inte pilotstyrda kunna bli heller.
Eventuellt var då JAL 123 den värsta singelolyckan eller så var det bara gamla uppgifter jag hade.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

walliski wrote:
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9379_6 wrote:Många funktioner i ett modernt flygplan sköts automatiskt, men vid en landning finns det en del uppgifter som måste göras manuellt. Bland annat skall datorn programmeras till den valda flygplatsen och man skall koda in väderinformation. Dessutom skall flygplanets klaffar justeras så att hastigheten sänks före landning och hjulen skall fällas ned. Själva landningen sker till stor del automatiskt, men passageraren måste fortfarande dra tillbaka gashandtagen och se till att planet bromsar.
De var det som jag kom ihåg... Alltså lite fel :D...


http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=8430_9 wrote:Det största problemet är landningen. Planet måste träffa landningsbanan exakt, och samtidigt påverkar klaffarnas lyftkraft och hjulens luftmotstånd både höjden och farten. Det kommer att vara svårt för en dator att hantera detta. Slutligen kan missöden naturligtvis inträffa. Till exempel kan ett tvåmotorigt flygplan lyfta även om den ena motorn slutar fungera, bara piloten korrigerar kraftigt med sidorodret. Den operationen skulle dock antagligen vara omöjlig för dagens datorer.
...
B777 kompenserar automatiskt med rodret vid motorbortfall, så den där länken snackar goja.
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Smäller det en gång och det finns svenskar med på planet så kan ju sensationspressen köra på det i ett par dagar. Händer det sedan igen inom relativt kort tid så förstorar ju de gärna upp det och försöker härleda det till krasch 1, mer tidningar sålda alltså. Är det lugnt ett bra tag och ett plan trillar ner i Långtbortistan så blir det ju bara en liten notis.

Har ju varit en del skriverier om div. SAS-plan den senaste tiden. Gick illa en gång, sedan så hittar man liknande fel på fler plan efter hand och då måste man ju skriva om det. Nu tror jag att liknande fel upptäcks och fixas hela tiden, men nu så gick det ju som sagt var illa en gång och då ska man försöka skrämma folk in i oändligheten bara för det.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det kallas för svensk mentalitet. Så fort något händer så är det uppmärksammat till 110% av media. Sedan ebbar det ut väldigt snabbt efter ett par veckor, och till slut är det helt glömt.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Ramza wrote:Det kallas för svensk mentalitet. Så fort något händer så är det uppmärksammat till 110% av media. Sedan ebbar det ut väldigt snabbt efter ett par veckor, och till slut är det helt glömt.
Svensk? Det är så i de flesta länder ska du veta.
Post Reply