videokamera, tips tack

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
IceZpider
Posts: 83
Joined: 2002-05-29 19:03:55
Location: Fagersta

videokamera, tips tack

Post by IceZpider »

tja, vi ska ha barn om två veckor och kommer nu på att det vore ju asbra med en videokamera för att dokumentera det mesta som händer :)

nu är jag helt novis på videokameror, men jag letar efter någon kamera för max 3500:-, sen vet jag inget mer... men det känns mer seriöst och fråga här om råd än inne på el giganten... så om det ska vara mini-dv eller dvd 8cm vet jag ej...hdd kameror är för dyra för tillfället.

Vore kanon med lite råd och tips på modeller och vad man ska ha och vad man ska se upp för, ska in å handla en om ett par dagar är det tänkt.

tacksam för svar :)
Det som inte dödar mig gör mig bara starkare
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Kan inte ge några tips på konkreta modeller men jag har testat en del och tycker att Sony gör bäst kameror, deras nightvision är överlägsen canon och panasonic. Vilket gör att du kan få bra bild även vid lite dunkelt ljus.
Brorsans canon kamera är helt värdelös på detta, bilden blir kornig och släpar efter.
Nu är jag inte uppdaterad på marknaden för senast jag kollade på detta var för drygt 2-3 år sedan.

Men kika in på http://www.cyberphoto.se/ och läs deras tester och topplista.
Kolla även på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s ... =prod_rank

Canon, Sony och panasonic är väl de märken som gäller iallafall, sedan tycker jag du ska välja mini-dv framför DVD-r, dock skulle jag personligen välja hårddisk-kamera men då spräcks din budget.
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Här borde det väl finnas lite matnyttig info (om du nu mot förmodan skulle ha missat prisjakt).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

3500 är ju inte så mycket pengar

men kolla in panasonics 3ccd modeller, tror att en av de billigare kanske rör sig kring 3500 kr i dag läge, men är ej säker.

Dom är iaf mycket mer prisvärd en de flesta modellera du kan hitta för samma pris med tanke på att de ofta använder sig av 1/6 ccd och liknande...

tror dom heter nåt med gs300 400 eller 500 nåt.. lycka till.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Post Reply