Journalister är för roliga...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Journalister är för roliga...

Post by fisk »

Inte nog med att den grundlösa subjektivismen är överdrivet påträngande, utan det faktum att man låter en människas erfarenhet utgöra någon slags metonym för hur det är för alla... Aftonbladet är roligt att läsa:

Image
JOAR TIBERG läser Irak-desertörens skakande berättelse

Den senaste veckan har jag legat vaken på nätterna. Jag har undrat om jag egentligen klarar att skriva om den här boken:

”Då fienden förblev osynlig blev vi bara räddare och mer frustrerade. Men det fanns ju alltid civila att avreagera sig på.”

”Mordet på de fyra irakierna, lekarna de amerikanska soldaterna ägnade sig åt med deras huvuden, tystnaden från mina överordnade när vi kom till platsen ...”

”En gång tog Sayeed med sig en porrfilm med asiatiska barn i. Jag fick skräckslagen bevittna hur en tonårsflicka bands fast på en bår och blev våldtagen av två män. Mitt i en krigszon som jag var, dränkt i stridsvagnsmuller och jetplansvrål, stirrade jag bedövad på skärmen och undrade vart världen var på väg.”

Joshua Key är en typisk fotsoldat i Bushs rättsvidriga krig i Irak. Bondpojke från Oklahoma, uppvuxen i husvagn med mor och våldsam styvfar, jobbade på snabbmatskedja för minimilön, saknade sjukförsäkring och såg sig efter en mindre operation plötsligt i svår ekonomisk knipa, inga pengar till mat till de tre barnen och ”ett gäng” av arméns värvare som strök utanför husvagnen ...

Joshua var ett geni med sina händer, det var hans morfar på gården som hade lärt honom att meka med precis allt. Han drömde om att bli svetsare. Och rekryterarna lovade honom pengar till utbildning och att han aldrig skulle bli placerad utanför sitt hemland. Men de ljög, efter ett halvårs sadistisk drillning och hjärntvätt på en bas i USA satt han plötsligt på planet till krigszonen.

Helvetet kunde börja.

”Inte tog vi oss tid att fundera på om det fanns civila i vägen; vi lydde bara befälens order och beströk hela området med eldgivning.”

”Vår pluton fick order att stå vakt utanför det där huset i ungefär en timme. Kvinnorna började skrika och vråla. Männen var kvar därinne med dem bakom stängda dörrar. Det bara fortsatte och fortsatte och fortsatte.

Till slut kom de ut och sa åt oss att dunsta.”

”En dag dök det upp en överste i al-Habbaniyah för att peppa oss med ett tal. När vi skulle samlas för att lyssna varnade kapten Bower oss; vi skulle hålla tyst och inte ställa några frågor.”

Efter sju månader i detta våldssadistiska helvete på jorden drar Joshua Key sin slutsats: ”Vi amerikaner hade blivit terroristerna i Irak.”

Och en dag får han veta att han ska få åka hem på en kort permission. På återvägen händer något inuti honom, bokstavligt talat i gaten på flygplatsen. Han vänder och flyr. Han ska inte tillbaka. ”Jag tvingades vara en brottsling i Irak, men nu är jag ingen brottsling längre”, skriver han. I sina egna ögon vill säga. I sitt hemland är han paria, släkten fördömer honom, och i ett år gömmer han sig i källare och billiga hotellrum med familjen innan de lyckas ta sig över gränsen till Kanada.

En desertörs bekännelse är det mest naket uppriktiga jag hittills har läst om detta krig. Key döljer inte sina egna övergrepp, även om han tror att han aldrig dödade någon utförde han livrädd och i utmattningstillstånd flera svåra fall av misshandel av civila.

Det man hela tiden misstänkte under Abu Ghraib-skandalen, att dessa bilder bara var toppen av ett isberg, har Joshua Key nu visat fram svart på vitt för världen.

Eller med författarens egna ord:

”... alltsammans gjorde det frestande att stjäla, en baggis att misshandla och enkelt att döda. Vi var amerikaner i Irak och vi kunde göra precis vad vi ville.”

Han avslutar sin skakande och makalöst uppriktiga bok: ”En ursäkt är jag skyldig, och endast en: till Iraks folk.”
källa: http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrec ... e964861.ab

Jag är nu inte för kriget i Irak (som de flesta av forumets läsare sannolikt vet), och jag betvivlar inte att det sker en del tvivelaktigheter där nere. Det är bara den vettlösa femöresjournalistik som används för att förmedla information som är så oerhört vettlös. Att detta sedan är en recension vilket är mediet för de gränslöst inkompetenta, gör ju knappast innehållet mindre sanslöst.

Vad kommer det sig egentligen att stora delar av svensk media tagit på sig att vara motpunkten innehållsmässigt till FOX NEWS, men dess gelikar metodmässigt vad gäller nyhetsrapporteringen kring denna typ av händelser? Vad finns att tjäna på detta?
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Fyra barn? Upprörande.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
larsan
Posts: 507
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

"Journalister är för roliga..."
-roliga
+sorgliga
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det är talangfulla amatörjournalister som skriver ointressanta artiklarna, allt för ofta ogrundade och partiska. Det är inte professionella journalister som skriver intressanta artiklar från en objektiv synpunkt.

However, this is obviously what people want to read.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk, liten snabbkurs i journalistisk objektivitet:

Referat > Artikel > Ledare > Recension > Krönika

Dessa fem beståndsdelar av en tidning gör man bäst i att kunna skilja mellan.

Att du hyser förakt för recensioner är knappast någon hemlighet och helt och hållet din sak, men att du på ett grundlöst subjektivt sätt försöker använda en recension som en slags metonym för hur tidningar och journalister är... din post är rolig att läsa.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Biggie: Du menar att svensk media INTE ställt sig bakom idén att kriget i Irak är dåligt (av olika skäl)? Den Skl. nyhetsrapportering som sker är minst sagt vinklad (som jag redan påstått). Jag tar här upp ett exempel på det, förekomsten är icke enskild.

Personligen tycker jag sådana här massmediala trender (eg. "bandvagnseffekt") som illustrerar väldigt vinklade vyer av omvärlden är oerhört roande.

Vad sedan gäller det faktum att du skulle sedvanligt bli sur eftersom jag återigen uttrycker nedlåtenhet kring din profession som recensent hör inte frågeställningen till. Vill du diskutera det, så finns PM-funktionen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag tycker om att du använder svåra ord.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Biggie: Du menar att svensk media INTE ställt sig bakom idén att kriget i Irak är dåligt (av olika skäl)? Den Skl. nyhetsrapportering som sker är minst sagt vinklad (som jag redan påstått). Jag tar här upp ett exempel på det, förekomsten är icke enskild.

Personligen tycker jag sådana här massmediala trender (eg. "bandvagnseffekt") som illustrerar väldigt vinklade vyer av omvärlden är oerhört roande.

Vad sedan gäller det faktum att du skulle sedvanligt bli sur eftersom jag återigen uttrycker nedlåtenhet kring din profession som recensent hör inte frågeställningen till. Vill du diskutera det, så finns PM-funktionen.
Jag ger dig bara vad du skulle ge mig om jag var uppenbart ute och cyklade. Det finns ingen anledning till att resa ragg.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Jag ger dig bara vad du skulle ge mig om jag var uppenbart ute och cyklade. Det finns ingen anledning till att resa ragg.
Det är roande när du tror att din uppenbara "å vad jag är irriterad på fisk"-retorik faktiskt har någon tyngd i argumentation, men den hör inte hit.

Frågan är fortfarande vad svensk media kan ha att tjäna på att vinkla nyheterna åt det här hållet överlag. Hur kommer det sig att man tar upp och prisar likvärdigt riktad "journalistik" såsom Michael Moore's "dokumentärer", presenterar anti-amerikansk propaganda, etc.

Att medier såsom Fox News har ekonomiska vinstintressen samt finansieras av politiska samfund är ju inte helt obekant, men är dessa frågor (USA:s närvaro i Irak) verkligen en fråga med den relativa politiska eller ekonomiska tyngd i Sverige som den har i USA?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Longstock wrote:Jag tycker om att du använder svåra ord.
Metonym?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Fler frågor!
1. Tar ungen längst till vänster sig på skrevet?
2. Vad gör han längst till höger?
3. Har de ärvt sitt beteende från sin far/mor?
4. Kan man vara soldat om man är så tjock som pappan ser ut att vara? Eller har han lagt på sig det i efterhand? ?!? :-/
5. Varför läser fisk Aftonbladet?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

staretsen wrote:5. Varför läser fisk Aftonbladet?
Är inte detta sjuhundrafemtiotredje gången som fisk konstaterar det uppenbara gällande Aftonbladet här på 64bits?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
staretsen wrote:5. Varför läser fisk Aftonbladet?
Är inte detta sjuhundrafemtiotredje gången som fisk konstaterar det uppenbara gällande Aftonbladet här på 64bits?
Han är pålitligare än en klocka och mer hemmablind än en sverigedemokrat, men han är vår Fisk.

Fisk: Den enda argumentatoriska tyngd jag behöver i det här fallet är det absurda i enkelheten ditt inledande stycke kan appliceras på din egen post. Allt annat är utsmycknad.

Du vet bättre än att försvara något så uppenbart felaktigt.

Vad gäller Moore så tror jag inte jag läst en enda recension, krönika eller artikel sen Farenheit 911 hade premiär som inte nämnt det faktum att vad Moore ägnar sig åt är tendentiös, subjektiv och ofantligt hårt vinklad underhållning som får Janne Josefsson att framstå som Lars Adaktusson i jämförelse.

Men för all del, om du vill gå med i flocken som hävdar att svensk media ägnar sig åt oförbehållsam Moore-hyllning så var min gäst, de behövs för att skapa ett fungerande medielandskap.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

This is Kent Brockman reporting in to you from Channel 6.

Scott, things aren't as happy as they used to be down here at the Unemployment Office, joblessness is no longer just for philosophy majors... now at the risk of sounding unpopular, this reporter places the blame for all of this squarely on you (pointing at the camera) the viewers!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mja, mitt intresse för massmedia återspeglar mitt intresse för människor - och det finns en slags relation mellan samhället (människan) och samhällsuttrycken (media). Media i det här fallet illustrerar/skapar 'hur det är' för många, vi påverkas av medias innehåll och medias innehåll påverkas av oss.

Jag får för mig dock att media (det vill säga, inte bara Aftonbladet) har en agenda som kommer ur någon slags temporär altruistisk moral, det vill säga att fördömandet av händelser såsom de i Irak, till skillnad från dagarna närmare den 11:e Sep 2001 - då det inte var rumsrent att yppa någonting om "felaktigheterna" bakom USA:s handlande gentemot bl.a. Irak.

Personligen tycker jag att det här ger uttryck för någon slags feghet, och förundras över den mekanism som finns som förändrar "vad som är OK", gentemot vad som inte är det. Som bekant så begick man ju någon slags moralbrott när man uttryckte sin likgiltighet inför t.ex. "Tsunamikatastrofen", men nu plötsligt så är det lite av samma sarkastiska inställning och ointresse rörande detta som det är kring dra gamla judeskämt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tja... i en marknadsekonomi så kan ju knappast populism räknas som fult, eller hur?

Jag kan hålla med dig i att tidningarna, med det obegripligt populära tyckarskrået i spetsen, tenderar till att ägna allt för stort utrymme åt "dagens konsensus" ibland, men väljer att se det som en konsekvens av att räknenissarna koncentrerar sig på att "ge folk vad de vill ha". (Det vill säga fler tyckare, hårdare vinklar och allt mer socialporr samt kändisbilder.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote: Att medier såsom Fox News har ekonomiska vinstintressen samt finansieras av politiska samfund är ju inte helt obekant, men är dessa frågor (USA:s närvaro i Irak) verkligen en fråga med den relativa politiska eller ekonomiska tyngd i Sverige som den har i USA?
Menar du att aftonbladet är en statlig instution utan vinstintresse?

Aftonbladet tjänar pengar på vad massorna vill läsa.
Upprepning och självbekräftelse brukar gå hem hos de flesta.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

snigel wrote:Menar du att aftonbladet är en statlig instution utan vinstintresse?
Nej, vad får dig att tro det?
Aftonbladet tjänar pengar på vad massorna vill läsa.
Upprepning och självbekräftelse brukar gå hem hos de flesta.
Det låter lite väl presumtivt att dra så generaliserade slutsatser om befolkningen - snarare råder väl en slags symbios mellan läsarna och mediet, vid vissa fall vrider media folket, i vissa fall vrider folket media.

Den mening att Sverige på något enhetligt vis är emot USA i Irak är nog något som enskilda tyckare kan stå bakom - men är det faktiskt så generellt? Jag är tveksam. Jag tror att de flesta står bakom tanken att Saddam behövde avsättas och att de konsekvenser detta inneburit är en berättelse långt mer komplicerad än någon enskild desertör kan förtälja.

Att sedan arméer, precis som nationer har ekonomiska intressen för sina handlingar låter knappast obekant - detta är en reflektion av den kapitalism som västvärlden i betydande del är del av. Även om välmenande idealister vill tro att det handlar om någon slags kärlek till varandra vid änden av en pipmynning.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:
snigel wrote:Menar du att aftonbladet är en statlig instution utan vinstintresse?
Nej, vad får dig att tro det?
Du tar upp foxnews vinstintresse, utan att nämna något om aftonbladets vinstintresse.
Aftonbladet tjänar pengar på massorna, inte på att vara korrekta.
fisk wrote: Det låter lite väl presumtivt att dra så generaliserade slutsatser om befolkningen - snarare råder väl en slags symbios mellan läsarna och mediet, vid vissa fall vrider media folket, i vissa fall vrider folket media.
Visst kan folket vrida media och tvärtom, men aftonbladet är fortfarande mer intresserade av att många trycker på en länk och jag tror de vet vad de gör när de väljer att lägga ut en text med detta budskap.

Det är tvunget att generalisera större grupper, jag tror helt enkelt att aftonbladet tjänar mest pengar på att köra på samma spår.
Fler vill läsa något som bekräftar vad de redan läst än att lära sig något krångligt* och vända sin syn.
Skulle aftonbladet göra något högervridet här är det möjligtvis
USAs intrång i irak ledde till PARADISET!!!!11

*Med krånglig åsyftas allt som inte är precis samma som sagts på nyheterna på TV3.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

snigel wrote: Du tar upp foxnews vinstintresse, utan att nämna något om aftonbladets vinstintresse.
Aftonbladet tjänar pengar på massorna, inte på att vara korrekta.
Ja, men såväl Aftonbladet som FOX NEWS är enskilda medier, FOX NEWS förmedlar en väldigt högerriktad nyhetsförmedling, medan den bild som återges av Aftonbladet snarare är en samhällstrend. Skillnaden är markant. Visst har Aftonbladet ett vinstintresse, men det var inte det jag var intresserad av. FOX NEWS t.ex. har ju en politisk agenda, och traditionellt så har väl Aftonbladet varit Socialdemokraternas "näste". Men det verkar snarare vara en allmängiltig åsiktsbild Aftonbladet återger här.

Visst kan folket vrida media och tvärtom, men aftonbladet är fortfarande mer intresserade av att många trycker på en länk och jag tror de vet vad de gör när de väljer att lägga ut en text med detta budskap.

Det är tvunget att generalisera större grupper, jag tror helt enkelt att aftonbladet tjänar mest pengar på att köra på samma spår.
Fler vill läsa något som bekräftar vad de redan läst än att lära sig något krångligt* och vända sin syn.
Skulle aftonbladet göra något högervridet här är det möjligtvis
USAs intrång i irak ledde till PARADISET!!!!11

*Med krånglig åsyftas allt som inte är precis samma som sagts på nyheterna på TV3.
Tja, du utgår fortfarande ifrån att majoriteten i Sverige faktiskt har den åsikten. Jag är inte riktigt lika säker. Kan det finnas någon annan vinst med denna "nyhetsförmedling"?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag vet inte om ni någonsin brytt er om vem som suttit på den strömhoppsplint som kallats chefredaktörskap på Expressen, men för de som minns Christina Jutterströms korta inhopp och satsningen på "kvaloid" så kanske ni också minns att det var under Expressens satsning på seriösare nyheter och mindre snaskigt anslag som tidningen förlorade flest läsare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Aftonbladet är en vänstertidning. De som var/är för kriget mot Irak läser SvD eller DN.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Aftonbladet är en vänstertidning. De som var/är för kriget mot Irak läser SvD eller DN.
Har du läst Maaret Koskinens rosningar (om det är en korrekt böjning) av Michael Moores filmer?

Här är DN:s reflektion av Joshua Key:
Om någon utomstående, exempelvis en europeisk intellektuell, sade samma sak skulle det omedelbart avfärdas som smaklös "antiamerikanism". Styrkan med "En desertörs bekännelse" är att här talar en som från första stund haft patriotismen i blodet.
källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=702439

SvD uttrycker sig i mer neutrala ordalag om Michael Moore:
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_17223492.asp


Jag föredrar det sistnämnda, där läsaren själv får göra bedömningen, och där "journalisten" inte är någon slags recensent med "vetenskapliga" eller politiska agendor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

staretsen wrote:Aftonbladet är en vänstertidning. De som var/är för kriget mot Irak läser SvD eller DN.
Jag har aldrig varit för kriget i Irak men läser ändå hellre DN eller SvD.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ja, samma här, fast jag hatar DN. Jag menar att det är en så exotisk uppfattning att vara för kriget mot Irak att man troligtvis är (höger)intellektuell då, och därför inte läser Aftonbladet.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply