Förvunnet paket...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Förvunnet paket...

Post by _JesteR_ »

Som rubriken lyder så handlar det här om ett försvunnet paket, vars innehåll var en elbas värd 8000:- som jag sålde till en person i Norge. Efter lite strul med leveransen (paketet blev felsorterat och skickades till Malmö) anlände den till Norge. Nu är det så att ingen tycks kunna hitta paketet, heller vet ingen vad det beror på. För nuvarande verkar det som om jag blir utan mina pengar, och personen utan sin bas. Vad bör jag göra? Jag har redan skickat in en reklamation hos posten som tar högst en månad att behandla, och jag vill helst inte vänta så länge.

Så här ser det förresten ut när man spårar paketet hos Norges posthemsida:

Image
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag gissar att någon på posten stulit innehållet, att något "försvinner" låter minst sagt osannolikt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ja, det låter mest troligt. Var det rekomenderat brev?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Longstock wrote:Ja, det låter mest troligt. Var det rekomenderat brev?
Jag tror inte man skickar en bas i ett brev, och vanliga brev går inte att spåra.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det heter fortfarande rekomenderat brev.. ::)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Eftersom det är med kollinummer och grejer så borde det ju vara rekommenderat och då har väl posten nån försäkring, right?

Men sen brukar det vara mycket krabb med spårning när det skickas utomlands. En släkting fick vänta 2 månader på nån grej hon beställt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Svenska posten har väll försäkring på upp till 5000kr, vad norska posten har vet jag inte.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Longstock wrote:Det heter fortfarande rekomenderat brev.. ::)
Jag brukar iaf skicka postpaket.
Glossolalia coats my skin
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

fisk wrote:Jag gissar att någon på posten stulit innehållet, att något "försvinner" låter minst sagt osannolikt.
Det låter väldigt möjligt, speciellt med tanke på att jag klistrade fast en egen lapp med mottagarens namn och adress. Så även om posten gjorde ett "misstag", så borde det gå att hitta paketet med hjälp av lappen.
DeCaff wrote:Svenska posten har väll försäkring på upp till 5000kr, vad norska posten har vet jag inte.
Vad försäkringen ligger på är helt irrelevant. Att paket försvinner och att man sedan inte får full kompensation för den är helt oacceptabelt. När man väl har betalat en (visserligen delad) frakkostnad på nästan 400:-, så förväntar man sig att allt ska utföras proffessionelt, men icke. Så går det när man överlåter postärenden åt Konsumpersonal - jävla svin.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Paket stjäls ganska sällan i butikerna. När paketet kommit till butik har det spårats hela vägen och stölder är mycket lätta att upptäcka. Butikerna blir de som får ta all skit från kunderna, samt antagligen betala en rejäl självrisk för försäkringen.


Stölder sker (enligt uppgift från några olika företagare som skickar datorkomponenter med post) mestadels i postens sorteringsanläggningar, företagarna själva antar att det handlar om organiserade stölder och häleri, men posten håller självkart tyst om detta.

Jag pratade med en transportansvarig på en datorfirma straxt efter att posten ringt och sagt att de inte kunde hitta ett "paket" som skickats från firman, och undrade hur paketet såg ut, killen hade lugnt berättat att det var en 500kg transportbur på en halv kvadratmeter gånger 2 meter hög som hörde till det kollinummret och att den var ordentligt inlindad i firmans tejp för igenkännlighet. Han berättade även att detta hänt flera gånger innan och att när det gäller företagspaket står posten för hela förlusten, allt som drabbbar firman och kunden är några dagars fördröjning.

När jag berättat denna historie för andra som arbetat med liknande sysslor har jag fått höra många liknande berättelser, allt tyder på att det handlar om organiserade stölder på sorteringsterminalerna.


Jag vill även minnas ett granskande TV-program om stölder i posthanteringen där man från postens sidan sa att man försökte bättra sig...


Att posten inte kan betala ut full kompensation beror helt enkelt på att de är för inkompetenta för att förhindra stölder, och därför skulle det kosta dem för mycket att betala tillbaks hela beloppet på försvunna försändelser. Företagspaket och postpaket är dyra för att de är försäkrade, skickar man nåt dyrt med posten ska man se till att dokumentera det ordentligt och även se till att den transportmetod man väljer har en försäkring som täcker hela beloppet.

... Ouch, det där blev rätt mycket text...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

ulflaban wrote:Jag brukar iaf skicka postpaket.
Ja, det han skickade är ett paket, men det kallas rekomenderat brev om det är försäkrat.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Men man behöver väl inte försäkra postpaket? Man har väl redan en sorts försäkring på dom?
Glossolalia coats my skin
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Paketet har inte en försäkring om man inte väljer att ha det,
kolla här så ser ni längst ned en rullist där det står "välj uppskattat marknadsvärde" där kan man kan välja till försäkring. Så om paketet inte återfinns så ser det nog mörkt ut, tyvär.

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Så posten ersätter inte paket som dom slarvar bort/stjäl? Man måste betala extra för att dom ska betala för sina lagbrott? Jag fattar inte.
Glossolalia coats my skin
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Tack för infon Ghlargh. Jag vet också att det är inte personalen i butikerna som stjäl, utan att det troligtvis sker på vägen.

Om den blev stulen, så förklarar det också varför Norska posten inte kan hitta paketet, och varför det absolut inte finns någon info om paketets volym och massa. Någon måste ha på något sätt skrivit att den har skickats, men i själva verket stal man den.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Ulflablan; det kanske inte var posten som stal det, eller slarvade bort det. Och om ngn i personalen skulle ha stulit det så skulle ju inte den personen erkänna det. Så posten vet ju inte vad som har hänt med det.
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Vem förutom posten skulle ha stulit det?
Glossolalia coats my skin
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Dom som fraktar det, till Norge så kanske inte Svenska Posten fraktar det utan dom hyr in ngn annan, men som du säger så är det ju förmodligen posten och det håller jag med om. Men det lär vi ju aldrig få reda på.
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

-Update 071010-

Mottagaren skickade ett mail nyss och berättade att paketet har anlänt.

FOOK YEAH!
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Härligt! ;)
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

_JesteR_ wrote:-Update 071010-

Mottagaren skickade ett mail nyss och berättade att paketet har anlänt.

FOOK YEAH!
Gött, skönt att det redde ut sig så du slapp stå där utan bas och utan pengar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Att de aldrig mätte upp vikten på paketet när de kom fram kanske var för paketens storlek?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Den kan vara så att paketet hamnade hos tullen. Jag förstår dock inte varför det dröjde så länge....
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Skall man då inte blir informerad om det?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ADiS wrote:Skall man då inte blir informerad om det?
Kanske misstänktes paketet för terrorism, jag har hört att i sådana lägen får man ingen information förrän det är färdigt i Guantanamo.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply