Skapa en torrenttracker.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Birkovic
Posts: 25
Joined: 2005-04-02 11:36:37
Location: Karlstad

Skapa en torrenttracker.

Post by Birkovic »

Jo...

För det första vill jag redan nu påpeka att jag hoppas att det här inte bryter mot några forumregler så fortsätt att läsa.

Inom min bekantskapskrets har vi länge använt oss av en dc++ hub för att dela (tro det eller ej) helt lagliga filer emd varandra. Det handlar då om kort, filmer och en hel del egentillverkade program, dokument och vad det nu kan vara. I alla fall. Hubben krashade fett för några veckor sedan och jag funderar nu istället på att sätta upp en torrenttracker.

Jag är hyfsat novis, men som sagt var jag har kört en hub förut, förstår nätverkande, har grundläggande programeringsskills och har framför allt möjlighet att läsa och lära. Givetvis har jag googlat och kryssat runt, men inte riktigt hittat något. Om det är någon som känner att ni kan ge mig lite pointers var man ska börja ta tag i saker så svara gärna här. Framför allt är jag intresserad av det interface som de flesta trackers verkar ha. Jag antar att det är en templet någonstans, eller så rippar folk bara varandras utseenden kraftigt. Vart fixar man det/hur fixar man det?

Jag har:

+ Fast ip.
+ En dator som kan dedikeras som server.
+ Snabb internetlina.

Fördelar som jag ser det med torrents jämfört med vår dc++ hub:

+ Snabbare hastigheter för de flesta. I och med att vi mest delar material som typ vår senaste fotbollsmatch inspelad med digitalvideokamera, eller bilder från den senaste festen mm så är filerna intressanta för användare under kort tid. Efter att folk fått dem laddas de inte särskilt mycket, vilket innebär attt torrentsena kommer att vara mycket levande i kanske ett dygn och alla kommer då att ladda på toppen av deras förmåga. Som det är nu är det snarare tvärt om i början är det segast för alla eftersom att alla måste ladda av den användare som har den inspelade matchen.

+ Användar vänlighet. De flesta användare tycker att torrents är "lättare" att förstå än dc++. Det är bara att surfa till en tracker och klicka på filen som man vill ha så kommer den hem om man har klienten installerad. Speciellt handlar det här om föräldrar, äldre släktingar osv.

+ Nyhetensbehag. Detta är så klart mest för mig och den andra killen som kommer att hantera skötandet av trackern. Vi är allmänt intresserade och skulle gärna vilja lära oss detta.

Så nu vet ni vad jag tycker och tänker så tråden kan med andra ord handla om hur jag ska göra för att fixa en egen tracker, inte om en massa andra saker och lösningar, eftersom att jag är mycket medveten om att det kan fortsätta att fungera bra med dc++. Det är bara det att jag vill testa något nytt.

Birkovic
Post Reply