Allmänt nobelpriseri

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Allmänt nobelpriseri

Post by Big_Bird »

Jag är rätt överraskad måste jag erkänna. Jag hade räknat bort Margaret Atwood eftersom hon skrivit Science Fiction-romaner, vilket ju traditionellt sett är döden ur ett finkulturellt perspektiv. Så går Doris Lessing och vinner.
En författarinna som glatt erkänner att hon både skriver och gillar SF.

Fast man kan ju dock peka på det faktum att ingen av Lessings SF-böcker tycks finnas översatt till svenska. Så det var väl bara okunskap från akademin som släppte igenom henne. ;)

Hur som helst är jag glatt överraskad. Kanske är en uppluckring av västerlandets litterära värden på gång. Hög tid i så fall.
Last edited by Big_Bird on 2007-10-13 14:25:41, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag röstar för att vi låter denna tråd handla om Nobelpriset 2007 i största allmänhet, främst då det för mindre än 24 timmar sedan stod klart att Al Gore fick ta emot årets fredspris. Upprörda miner?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Al Gore? Baserat på vad?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

_JesteR_ wrote:Al Gore? Baserat på vad?
Det han och IPCC gjort sig kända för det senaste året.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

_JesteR_ wrote:Al Gore? Baserat på vad?
Upplysning och ett fasansfullt mycket åkande med hans privata jet.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Han upplyser om klimatförändringar, och vinner fredspriset. På vilket sätt har han då främjat fred? Enligt kriterierna krävs just det för att ens bli nominerad.
"Priset skall tilldelas den som har gjort mycket för den största välgörenhet för mänskligheten" och att en del tilldelas den person som "gjort det mesta eller bästa arbetet för gemenskap och brödraskap mellan nationerna, och för avskaffandet eller reduceringen av stående militära styrkor och för främjande av fredssammankomster".
Det gör heller inte saken bättre att han var vice president i Clinton-administrationen.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

_JesteR_ wrote:Han upplyser om klimatförändringar, och vinner fredspriset. På vilket sätt har han då främjat fred? Enligt kriterierna krävs just det för att ens bli nominerad.
För att klimatförändringar kan hämma freden i de länder som redan är instabila.
"Ett modernt fredspris"
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Han har med andra ord indirekt "bidragit" till någon slags fred.

Jag är dock fortfarande tveksam till det här, det finns andra som förtjänar priset mer än vad han gör.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

_JesteR_ wrote:Han har med andra ord indirekt "bidragit" till någon slags fred.

Jag är dock fortfarande tveksam till det här, det finns andra som förtjänar priset mer än vad han gör.
Du låter upplyst. Upplys mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Varför skulle någon som skriver science-fiction böcker vara sämre än någon annan?



Al Gore, fick ju dela priset med USA's någonting. USA har invaderat två länder, de senaste åren. Fred, jo visst! ::)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Moonsky wrote:Al Gore, fick ju dela priset med USA's någonting. USA har invaderat två länder, de senaste åren. Fred, jo visst! ::)
Men alltså, så alla presidenter, guvernörer samt alla som bor där etc är "emot fred" för att Bush valde att invardera 2 länder? Hallå eller.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:Al Gore, fick ju dela priset med USA's någonting. USA har invaderat två länder, de senaste åren. Fred, jo visst! ::)
Och Bush representerar samma parti som Gore? Din ignorans är skrämmande.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

lither wrote:
_JesteR_ wrote:Han har med andra ord indirekt "bidragit" till någon slags fred.

Jag är dock fortfarande tveksam till det här, det finns andra som förtjänar priset mer än vad han gör.
Du låter upplyst. Upplys mig.
Jag tänker inte på en specific person, jag menar bara att Al Gore är olämplig som vinnare mest p.g.a. följande två punkter.

-Han satt som vice president under Clinton-administrationen under bombningarna av Jugoslavien 1999.
-Föresråkare av NAFTA
.

Man skulle kunna tro att det är svårt i hans fall att inte framstå som en hycklare, men uppenbarligen lyckas han väldigt bra.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag förstår inte varför Al Gore får priset. Vad har han gjort? En propaganda dokumentär innehållande 30% felaktiga påståenden, 50% gissningar och resten sådant vi redan visste... TRAMS!

Allmänt om nobelpriset så förstår jag inte varför litteraturpriset är så hypat och anses som det mest prestigefyllda... Nej premiera RIKTIGA grejer istället. Uppfinningar, botemedel, tekniska lösningar och implementationer.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Eller riktiga författare. Jag tycker det är på tiden att Goethe fick priset.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tror inte att de som nominerar är riktigt så långsinta. Människor kan förändra sig, ändra åsikt och framför allt ändra meningen med sitt liv. Al Gore har gjort just detta.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

XitArS wrote:Jag förstår inte varför Al Gore får priset. Vad har han gjort? En propaganda dokumentär innehållande 30% felaktiga påståenden, 50% gissningar och resten sådant vi redan visste... TRAMS!
Word.
XitArS wrote:Allmänt om nobelpriset så förstår jag inte varför litteraturpriset är så hypat och anses som det mest prestigefyllda... Nej premiera RIKTIGA grejer istället. Uppfinningar, botemedel, tekniska lösningar och implementationer.
Skulle litteraturpriset vara ens prestigefyllt, för att inte tala om det mest sådanna? Jag har då alltid tyckt att det är trams att den finns med där.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Absolut. Det är bara specialintresserade som ens kommer ihåg vem som fick kemipriset förra året, med litteraturpriset är det helt annorlunda. Samtidigt måste det ha varit mer hedrande på den gamla tiden när det var män som Tagore, Churchill och Hemingway fick det och inte politiska medelmåttor som Dario Fo och Pamuk.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

En dag skall jag prata med Staretsen irl och då skall jag testa honom på all kunskap han visar här på 64bits.
Jag är säker på att det bara är googlat och wikipediat.

Anyway, Bob Dylan till litteraturpriset nästa år? All in favour.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:Eller riktiga författare. Jag tycker det är på tiden att Goethe fick priset.
Priset delas inte ut postumt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Men Doris Lessing är ju så gott som död ändå så det spelar ingen roll. Dessutom är det bara litterära meriter som ska räknas, om du hade följt med i mediaflödet lite mer så hade du också vetat det. ::)

lither: Mig eller Bob Dylan?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:Men Doris Lessing är ju så gott som död ändå så det spelar ingen roll. Dessutom är det bara litterära meriter som ska räknas, om du hade följt med i mediaflödet lite mer så hade du också vetat det. ::)

lither: Mig eller Bob Dylan?
Litterära meriter och det faktum att man fortfarande andas.
Kan inte se något fel med det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Moonsky wrote:Al Gore, fick ju dela priset med USA's någonting. USA har invaderat två länder, de senaste åren. Fred, jo visst! ::)
Va? Han delade priset med IPCC, ett oberoende FN-organ. Fredspriset kan för övrigt delas ut för enskilda insatser, om någon får priset för handling A är det helt irrelevant att de också har begått handling B.

Angående lämpligheten så tycker jag att det konstigaste är att IPCC får halva priset. De har ju bara fyllt sin funktion, vilken är att med jämna mellanrum sammanställa vetenskapliga fakta om klimatförändringar. Vad jag vet kan de inte styra sin aktivitet själva, de är helt beroende av konventioner och riktlinjer från WMO.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Rensat
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Dissident wrote:
Moonsky wrote:Al Gore, fick ju dela priset med USA's någonting. USA har invaderat två länder, de senaste åren. Fred, jo visst! ::)
De har ju bara fyllt sin funktion, vilken är att med jämna mellanrum sammanställa vetenskapliga fakta om klimatförändringar.
Det IPCC håller på med är inte vetenskapligt.

"The graph (http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/figspm-1.htm) purported to show that world temperatures had remained stable for almost a thousand years, but took a sudden turn upward in the last century (the blade of the hockey stick). It was the product of research into "proxy" temperature records, such as tree rings, ice cores, and coral reefs, by Michael Mann, the Joe Wilson of climate change.

The problem is that the world was almost certainly warmer than it is today during the "Medieval Warm Period" or "Medieval Climate Optimum" of the 9th through 14th Centuries, which was followed by the "Little Ice Age" of the 15th through 19th Centuries, whose end is the occasion for today's global warming hysteria."
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Post Reply