Eldragning

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Eldragning

Post by MrSandman »

Jag vet mycket väl att jag inte får dra el själv
men det struntar jag i.
Jag behöver bara ell litet tips eller två.

Hur mycket kan/får man belasta ett uttag?

Jag ämnar att dra ström vidare ifrån ett uttag.
Vad är att föredra?
Att dra

[++]=======[++]====osv

eller

[++]====[++]====[++]====[++]====[++] ?

[++] = uttaget jag drar ifrån
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hur mycket beror på. Kör du ett uttag direkt till en säkring på 30A så är det självklart 30A som du kan belasta den med. Sen spelar det även roll vilken kabel du kör med. Använder du FK-kablage 1,5mm2 så är det inga problem alls.

Dina skisser är ju båda samma bara att du flyttade uttaget...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

ADiS wrote:Hur mycket beror på. Kör du ett uttag direkt till en säkring på 30A så är det självklart 30A som du kan belasta den med. Sen spelar det även roll vilken kabel du kör med. Använder du FK-kablage 1,5mm2 så är det inga problem alls.

Dina skisser är ju båda samma bara att du flyttade uttaget...
Nä tanken var att jag antingen skulle seriekoppla från uttaget åt ETT håll eller åt TVÅ.
Två håll skulle gagna mig då uttaget sitter längst in i rummet i ett tokigt hörn. :/
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Som Adis sa, spelar ingen roll.
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du behöver ställa dessa frågor har du inte tillräckliga kunskaper för att göra arbetet säkert, leta upp nån som kan mer än dig för att minska risken att nån dör.

Jag menar inte att du måste hyra en elektriker och få kvitto på jobbet etc, utan att du ska gräva fram en kompis som inte riskerar att ta livet av folk genom att göra en felaktig dragning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Om du behöver ställa dessa frågor har du inte tillräckliga kunskaper för att göra arbetet säkert, leta upp nån som kan mer än dig för att minska risken att nån dör.

Jag menar inte att du måste hyra en elektriker och få kvitto på jobbet etc, utan att du ska gräva fram en kompis som inte riskerar att ta livet av folk genom att göra en felaktig dragning.
Det kan ju inte bli värre än att proppen går om han belastar uttaget för mycket.
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

Ghlargh wrote:Om du behöver ställa dessa frågor har du inte tillräckliga kunskaper för att göra arbetet säkert, leta upp nån som kan mer än dig för att minska risken att nån dör.

Jag menar inte att du måste hyra en elektriker och få kvitto på jobbet etc, utan att du ska gräva fram en kompis som inte riskerar att ta livet av folk genom att göra en felaktig dragning.
Du har en sund inställning och det ska du ha cred för men iallafall...
Hur skulle DU ha gjort om du gjorde det själv?
*envis*

Kan tillägga att jag egentligen inte ska belasta mer än vad jag gör nu.
Det träliga är bara jag som nu inte vill ha en massa sladdar kors å tvärs i rummet.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har aldrig sätt en installatör serie koppla vägguttag :S
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

ADiS wrote:Har aldrig sätt en installatör serie koppla vägguttag :S
Vad har du SETT han göra då?
Var lite konstruktiv om du ska svara.

Ska jag gissa mig till att du bara har sett dom paralellkoppla?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag var konstruktiv...

Du svarade på din egen fråga också. Har du tänkt på varför du inte ska seriekoppla? ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag är utbildad elektriker, så jag kulle gjort dragningen enligt elsäkehetsbestämmelserna...

Hade jag haft mina nuvarande säkerhetstankar och dina elkunskaper hade jag skaffat en skarvdosa och lagt längs väggen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply