Ingen bild på skärmen

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Ingen bild på skärmen

Post by w0mbat »

Hade strömavbrott för ungefär 2 timmar sedan, och när jag sedan försökte starta min dator så står det självklart "no signal" på min skärm.

Testade med en ny skärm, med det funkade fortfarande inte, har dessutom testat med en såkallad "norsk restart" (dra ut misstänkta sladdar och trycka i dem igen) :(

Så jag antar att det är antingen grafikkortet eller mitt moderkort som är bränt. Frågan e ju bara vilket.!


När jag startar datorn funkar samtliga fläktar, även den på grafik-kortet.

Får dessutom ett felmeddelande i form av pip...
Först 1 långt pip följt av två korta.

Eftersom hdd lampan lyser + att dvd-spelaren iaf kan skjuta ut skivor så tror jag att det e graffe kortet...

Om ni e säkra på vad det är så e jag jätteglad för svar :)
och vill dessutom att ni ifall det e grafik kortet kan tipsa om ett bra nytt kort under 2500kr iaf... Ska köpa i en affär dock, eftersom det bara är en "singeldel".
User avatar
GuaranA
Posts: 47
Joined: 2002-03-08 15:24:22
Contact:

Post by GuaranA »

en kompis hade samma problem, fast hos honom var de moderkortet som rök... testa din prolle å graffe på en annan dator, funkar dom där, tror ja att de e moderkortet, e inte säker, men så var de hos honom... ::)
p4 northwwod 2,0@2,2 | abit th7 2 raid | ati radeon 8500 | acer 56x | acer 24x10.40 | 320 gig än så länge ;) | creative 5.1 | creative inspire 5.1 | fjärr |
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

fan vad sjukt, jag har i princip samma problem!

jag kom hem i helgen från min semester.. och har haft datorn avstängd under hela veckan. hade bara haft den igång ett kort tag då skärmen blir svart framför mina ögon (satt och läste på 64bits). sen dess står det bara "check signal cable", precis som om jag inte har skärmen ikopplad.
jag får aldrig ok-signalen (ett pip), men inte hellre något felmeddelande från datorn.

jag köpte grafikkortet begagnat för någon månad sen bara, har inget kvitto... ett Asus Geforce 3 ti500 pure. vill inte köpa nytt, har inte råd till det.

stoppade i ett annat grafikkort nu, och då funkar datorn... med andra ord verkar det som om grafikkortet har lagt av.. men är det möjligt!?!? hoppas ni har någon lösning.. men det känns ju inte så positivt. ;(
"Just because you are unique does not mean you are useful."
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Men som sagt undrar vad felmeddelandet betyder...kunde inte hitta i manualen till mitt moderkort... Moderkortet är förresten ett ABIT KG7...
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

Abit KG7
Länk till manual och ev. drivers...
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Vet iaf nu att det är kortet som är utbränt...tror att det blev en såkallad "El Spik" eller vad det nu heter, så jag får väll inte ut nått på Garantin då eller?? (datorn var avstängd men med kontakt i sen blev det strömavbrott, efter uppstod problemen)
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Du kan ju alltid pröva att lämna in moderkortet som bara i allmänhet "trasigt" och se om du får ut något för det.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

ska skicka in det till datorbutiken.com (där jag köpte det såklart), sa bara att det var dött när jag skulle starta datorn, så vi får väll se hur det blir...
Får väll returneringsnummer nån gång snart hoppas jag.

ska se till att det e väl packat iaf, nått packningsförslag någon?
vill ju inte att det ska bli transport skadat eller något liknande.
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

w0mbat wrote:Vet iaf nu att det är kortet som är utbränt...tror att det blev en såkallad "El Spik" eller vad det nu heter, så jag får väll inte ut nått på Garantin då eller?? (datorn var avstängd men med kontakt i sen blev det strömavbrott, efter uppstod problemen)
För alla som inte redan vet det.
Dagens ATX-nätaggregat spänningssätter ALLTID moderkortet,
förutsatt att du inte lossar nätsladden till agget eller slår av ev. strömställare på agget
.

Det räcker allstå inte att stänga av den på 'powerknappen' på fronten.

NOT: Vill man skydda sig mot ev. EL-spikar och ojämnheter från elnätet så bör man skaffa ett överspänningsskydd+jordfelsbrytare och tänka på att dra ur sladden då åskan går.

NOT: Har du internt modem så dra ur jacket/sladden.

Ps. Gå tillbaka till butiken och spela dum.
Har du garanti, är det nog inga problem.
(Du behöver ju inte säga något om elspiken)
User avatar
L4dan
Posts: 329
Joined: 2002-04-06 23:52:35
Location: betongen ;)
Contact:

Post by L4dan »

Gorf wrote: Ps. Gå tillbaka till butiken och spela dum.
Har du garanti, är det nog inga problem.
(Du behöver ju inte säga något om elspiken)
spela dum funkar _alltid_
Smeka eller smekas... svårt val...
Post Reply