PCI-E nätverkskort & Linux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
clnr
Posts: 7
Joined: 2005-02-24 19:34:49

PCI-E nätverkskort & Linux

Post by clnr »

Hej!
Jag tänkte sätta upp en server hemma och funderar lite på hur linuxstödet är för nätverkskort på PCI-e. Har inte hittat nå't på nätet så jag tänkte kolla här. Nån som provat med PCI-e NIC (gärna gigabitvarianter) med nån linuxdist? För min del kommer det antingen bli Suse eller Ubuntu.
"Trying is the first step towards failure"
-- H.Simpson
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jag tror det är enklare att ta reda på om din fråga behandlar ett specifikt kort eller chipset. Stödet i olika distar borde inte skilja sig åt så mycket - inte alls om du inte är rädd för att bygga din egen kärna.
clnr
Posts: 7
Joined: 2005-02-24 19:34:49

Post by clnr »

Det glömde jag ju helt bort att skriva. Det gäller Intels gigabit pci-expresskort. Eventuellt 100 Mbit-varianten.

T ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318319

Jag är inte helt nybörjare på Linux men slipper jag kompilera kärnan är jag glad!
"Trying is the first step towards failure"
-- H.Simpson
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

Linux har generellt väldigt bra stöd för nätverkskort och kort från intel är inget undantag. Jag tror inte att det kommer vara några problem.

Edit: Det står ju till och med att linux stöds under din länk, bara du har en 2.4-kärna eller senare så ska det inte vara några problem.
clnr
Posts: 7
Joined: 2005-02-24 19:34:49

Post by clnr »

dR slIzer wrote:Linux har generellt väldigt bra stöd för nätverkskort och kort från intel är inget undantag. Jag tror inte att det kommer vara några problem.

Edit: Det står ju till och med att linux stöds under din länk, bara du har en 2.4-kärna eller senare så ska det inte vara några problem.
Doh! Ibland måste man lära sig att läsa allt... Jo, jag har tänkt att köra på en modernare kärna än 2.4! Tack i alla fall!
"Trying is the first step towards failure"
-- H.Simpson
Post Reply