Virtual memory i vista.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

Virtual memory i vista.

Post by flaerp »

Hade lite roligt med mina pengar och inhandlade 8g RAM ;D
Det jag funderar på nu är om swap filen har någon större mening på mitt system i vista? kan jag stänga ner den och köra tills vista säger ifrån eller är det dömt att strula av anledningar jag inte känner till? ::)

Har läst och letat men hittar inget som säger att det är fel att stänga av den om man har så man klarar sig.
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Trevligt. :) Det är inga problem för systemet med att stänga av swapfilen, men det finns program som kan få krupp eller beklaga sig över att swapfil saknas. Du kan ju köra utan tills något kinkar sig men jag skulle sätta en liten swapfil med ett fast max och min värde på kanske 256 eller 512MB i ditt fall.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

Jag har "bara" 3GB (2x512 & 2x1024) och min swapfil har varit avstängd i nästan ett år nu och har aldrig stött på något problem. Dock så använder jag XP och inte Vista. Detta är även främsta anledningen till att jag bytte från 2000 till XP för ett år sedan då man inte kan stänga av den i 2000.

Nåja, det har krashat en gång. Jag bestämde mig för att använda mer än 3GB och startade en väldigt många program och laddade in en massa saker osv, och fick en blåskärm. Men då försökte jag ju faktisk åstadkomma något sådant.

Extremt sällan jag använder mer än 2GB så man har ju en hyfsad säkerhetsmarginal.
Last edited by Kazutoyo on 2007-11-24 14:50:22, edited 1 time in total.
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

Post by flaerp »

Tackar, ska genast testa lite :)
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Är det bara jag som inte förstår poängen med att stänga av swapfilen?
Så länge man har tillräckligt med minne används den ändå inte och när man inte har tillräckligt med minne behövs den.

Att sätta den till ett låst värde på 1GB eller mindre är något de flesta har råd med i diskutrymme. Är det inte värt det för att slippa den eventuella blåskärmen eller att något program stänger av sig?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

Post by flaerp »

Kör nu och. en hel del mindre HD surrande faktist.. de e la skönt ;)
Är inte så påläst som sagt men verkar iaf som att windows leker med swap filen även om det fins minne tillgängligt.
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

flaerp wrote:Kör nu och. en hel del mindre HD surrande faktist.. de e la skönt ;)
Är inte så påläst som sagt men verkar iaf som att windows leker med swap filen även om det fins minne tillgängligt.
Precis, det stämmer bra det. Onödig diskaktivitet vill jag inte ha, och det är störigt att se att 100MB av swapfilen används fast man har 2.5GB ledigt. Det är idiotiskt att det är så.

Genom att stänga av swapfilen så fick datorn ett bättre "flyt". Under året som gått så har inget program klagat, och jag har bara fått en blåskärm då jag försökte få en blåskärm.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Skilj på allokerad swapfil och aktiv swap. Har man 2GB ram, och programmen man kör drar 1GB så används ingen swap. Noll komma noll. Däremot så allokerar Windows swap ifall det skulle behövas. En del program är så kinkiga att de vill ha allokerad swap oavsett mängden ram. Men vad är problemet? Brist på hårddiskutrymme?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

Post by flaerp »

Problem med swap filen var det alldrig frågan om :) , nej inte brist på utrymme heller.
Om du läser från start handlar tråden bara om jag kan stänga av swap filen eller inte utan att får problem med win..
Tack för era svar, nu vet jag ;)
Håller med kazutoyo, käns som datorn har fått mer "flyt".
kanske inbillar mig, vad vet jag. Men jag ska köra så här iaf så länge jag inte stöter på problem. tack igen!
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

ballkula wrote:Skilj på allokerad swapfil och aktiv swap. Har man 2GB ram, och programmen man kör drar 1GB så används ingen swap.
Och du vet det genom egna erfarenheter eller gissar du bara?

Om man har swapfilen aktiverad (låt oss säga 1GB stor) så använder Windows den direkt. Du kommer använda runt 15MB, minst, när du bootar och gå upp till 30MB inom några minuter, för att sedan långsamt använda mer och mer tills den kommer upp till 60MB eller så. Iaf för mig. Men beroende på vad jag körde för program så kunde det bli märkbart mer.

I Windows 9x så kunde man ställa om detta så att swapfilen absolut inte användes förrän den behövdes. Men det går inte med nuvarande Windows. Har provat med olika registerinställningar och allt möjligt.

Här är ett litet VB skript som är lätt att använda för att se hur mycket av swapfilen som används. Bara dubbelklicka. Kan lova dig att den inte kommer säga 0MB.
ballkula wrote:En del program är så kinkiga att de vill ha allokerad swap oavsett mängden ram.
Jupp, men de flesta (alla?) är från Windows 3.x/Windows 9x tiden och inget man använder i dagsläget. Kan inte komma på något program jag använt de senaste åren som klagar över det.
ballkula wrote:Men vad är problemet? Brist på hårddiskutrymme?
Jo, det måste ju vara ett problem ::) Det kan ju inte vara så att vi helt enkelt inte vill använda något som inte behövs att använda. Swapfilen är ett söligt otyg som inte bör användas om den kan undvikas.

Under 90-talet så hade swapfilen ett nödvändigt ont då Windows ofta använde mer RAM vid boot än vad man hade. Idag så använder datorn mindre än 10% av ens RAM (som på gamla AmigaOS tiden), så den har spelat ut sitt syfte.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Du tror inte att de som utvecklar operativsystem, vet hur minneshanteringen ska skötas på bästa möjliga sätt? En allokering av 60MB tar hur mkt prestanda..? Tycker det låter som ett icke-problem.

Jag gissar nada, utan operativet använder självklart fysiskt ram först. Det finns utmärkta artiklar på nätet som beskriver detta. Men visst, stäng av swappen om det irriterar så mycket och inga problem uppstår.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

ballkula wrote:Du tror inte att de som utvecklar operativsystem, vet hur minneshanteringen ska skötas på bästa möjliga sätt?
Inte direkt, då det har varit en hel del klagomål om minneshanteringen i Windows. Och Vista gjorde ju inte det hela bättre precis, åtminstone inte av vad jag läst.
ballkula wrote:En allokering av 60MB tar hur mkt prestanda..? Tycker det låter som ett icke-problem.
Inte när det borde vara 0MB. Och som sagt, Windows flyter bättre när swapfilen inte används över huvudtaget. Speciellt noterbart efter några timmars använding när annars HDn laddar från swapfilen för att dra upp MSN fönstret eller något liknande som egentligen borde varit i RAM. Visst, skillnaden är kanske 0.3 sekunder, eller något sådant, men det märks.
ballkula wrote:Jag gissar nada, utan operativet använder självklart fysiskt ram först.
Isåfall skulle det inte använda 60MB, vilket det gör.
ballkula wrote:Men visst, stäng av swappen om det irriterar så mycket och inga problem uppstår.
Det är ju det jag gör.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Min växlingsfil är typ uppe i ~500 MB trots att mitt RAM inte utnyttjas helt.
meh
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ballkula wrote:Du tror inte att de som utvecklar operativsystem, vet hur minneshanteringen ska skötas på bästa möjliga sätt? En allokering av 60MB tar hur mkt prestanda..? Tycker det låter som ett icke-problem.

Jag gissar nada, utan operativet använder självklart fysiskt ram först. Det finns utmärkta artiklar på nätet som beskriver detta. Men visst, stäng av swappen om det irriterar så mycket och inga problem uppstår.
Det är inte så enkelt. Om du har en win-maskin med 2G ram (varav 512 M används)
så kommer OSet ofta låta duplicera lite av de 512 meggen i swapfilen, ifall
du senare skulle vilja allokera 1.9G, då vet OSet att vissa av sidorna redan
finns på två platser och kan kasta ut dem direkt från minnet, istället för att
då ta smällen av att skicka ut 400M till swap.

Å andra sidan gör man det ju bara med sidor som är väldigt statiska, så jag
ser inte heller något problem med det, det tar ingen prestanda iom att det enbart
görs då datorn inte har annat för sig, så det är nog mest att det sticker i ögonen på folk
och inte "rationella" argument som gäller huruvida man ska ha en liten symbolisk
swap eller inte om man har nog med ram.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply