Hjälp en gammal databyggare

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
mfr02
Posts: 3
Joined: 2007-12-04 22:22:10

Hjälp en gammal databyggare

Post by mfr02 »

Hej Alla!

Jag behöver lite åsikter och eventuellt några dunkar i ryggen innan jag ger mig i kast med ett nytt datorbygge. För 10 år sedan så höll jag i ett antal kurser på högskolan som fokuserade på konfigurering och felsökning av datorer. Inget speciellt avancerat men man skruvade en hel del i dator, BIOS etc. Nu behöver familjen en ny PC och jag kan bara konstatera att förra gången köpte vi en "Standard PC" och likt förbannat så blev det problem när vi skulle uppgradera den till mer internminne. Så denna gång har jag bestämt att vi ska plocka ihop ett custombygge.

Innan jag köper vill jag dock kolla med forumet om ni vet att följande komponenter fungerar tillsammans samt om ni tror att mitt skruvande i datorer för 10 år sedan är tillräkligt för att jag ska kunna bygga ihop en dator med gällande standards etc.

Följande komponenter hade jag tänkt:
  • AMD Athlon X2 6000+ Box AM2
    Arctic Cooling Alpine 64 AMD AM2
    Moderkort AMD NVIDIA 560 Gigabyte
    Microsoft Windows Vista Home Premium OEM
    Hårddisk 250GB 3,5" S-ATA 8MB 7200rpm
    DVD-RW S-ATA Svart Bulk Nero 20x Samsung
    Mus från Samsung Pleomax i svart
    Tangentbord Standard från Samsung Pleomax
    4xMinne DDR2 1024Mb 800MHz Samsung
    Grafikkort NVIDIA GeForce 8500GT 512MB
    Chassi Artic Cooling T2
    Högtalare "The Vase" från Samsung Pleomax i svart
    Skärm LG 20 tum L204WSSN
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jodå, visst ska allt fungera tillsammans. Vill bara tillägga att jag själv har en AMD Athlon X2 6000+, och vill du spara nån hundring kan du strunta i att köpa till en fläkt. Tycker att standardfläkten kyler alldeles utmärkt och ger knappt ifrån sig något ljud.

Ett tips vore att inkludera länkar till respektive del.

Får man fråga vad datorn kommer användas till mest?

EDIT: 64bits har en alldeles utmärkt datorbyggarguide om du känner dig osäker.
Carpe Diem
mfr02
Posts: 3
Joined: 2007-12-04 22:22:10

Post by mfr02 »

Hej Päsa_

Mest kommer nog MS Office, något spel, någon film rulla på burken. En del video redigering kommer nog också att ske!

Jag är bara så trött på min nuvarande AMD Duron 1,6 GhZ med hela 256 mb primärminne så jag tänkte försöka plocka ihop en bra burk under 9000 som fyller familjens behov.

Tack för informationen om fläkten. Satt den förinstallerad på processorn när du fick den eller kommer den vid sidan av?
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

God afton. :)

Låter som en god idé, lika bra att vara framtidssäker.

Processorn och fläkten är inte ihopsatta, nej. Det enda du behöver göra är att "lägga" processorn på moderkortet, dra i en spak så den sitter fast och sedan fästa fläkten över processorn. Samma sak där, bara att dra i en spak så sitter fläkten som med karlssons klister på processorn.
Carpe Diem
mfr02
Posts: 3
Joined: 2007-12-04 22:22:10

Post by mfr02 »

Stort tack då känner jag nog att jag klarar av det här! :D
Post Reply