Nytt grafikkort behövs

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Nytt grafikkort behövs

Post by IsseBisse »

Jag laddade nyligen ner demot till Colin Mcrae DiRT. När jag försökte starta det så blev skärmen svart i några sekunder sen så kom windows "standard-felmedelande" upp, "det har uppstått ett fel vill du skicka en felrapport...". Jag försökte ett flertal gånger men det fungerade inte. När jag sedan kollade upp systemkraven verkade det som om mitt grafikkort ställde till det.

Så jag funderar nu på att köpa ett nytt grafikkort och undrar lite vilket jag borde köpa och om jag borde uppgradera ngt annat när jag ändå är igång.
Just nu så ser min dator ut såhär:

Intel P4 3,40 GHz
1024 MB Ram
PowerColor Radeon X850XT

Kan ge exaktare fakta om det behövs.

Enda kravet på nya grafikkortet är att det ska klara Colin Mcrae DiRT och inte vara jättedyrt, <700kr helst. Men som sagt, säg till om det är ngt annat som också borde uppgraderas.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Är det agp eller pci-e?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Testa med att uppdatera drivrutinerna. Låter som om det är de som ställer till det.
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

milohenke wrote:Testa med att uppdatera drivrutinerna. Låter som om det är de som ställer till det.
Har för mig att jag läst att Shader 3.0 krävs för att köra spelet vilket X8x0-serien saknar.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Är det agp eller pci-e?
PCI-E
Testa med att uppdatera drivrutinerna. Låter som om det är de som ställer till det.
Var hittar jag nya drivrutiner, ATI:s hemsida?
Har för mig att jag läst att Shader 3.0 krävs för att köra spelet vilket X8x0-serien saknar.
Ska ge drivrutinerna en chans, men om dom inte fungerar så vill jag hänvisa till min fråga. Vilket grafikkort borde jag köpa och borde ngt annat uppgraderas samtidigt.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ska du köpa nytt grafikkort för spel så bör du köpa helt nya komponenter också. Visst blir det en uppgradering om du köper nytt grafikkort, men allt annat i burken blir en flaskhals.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Joo, men jag vill egentligen inte uppgradera allt. Det får inte kosta så mkt. Jag vill bara ha ett grafikkort som stödjer Colin Mcrae DiRT och jag ville veta om ngn annan komponent absolut behövde uppgraderas.
Post Reply