Grafikkortsuppgradering i bärbar?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Grafikkortsuppgradering i bärbar?

Post by Ijey »

Tjena!
Har en IBM Thinkpad T60 (8741-W8Y för att vara exakt :P) och har blivit lite sugen på att uppgradera processor och grafikkort på den.. Nu sitter det Intel Core Duo T2300E 1,66Ghz och Ati Mobility Radeon X1400 128Mb i den... Har gjort lite research och kollat igenom massa pdf'er och filmer på lenovos hemsida och kommit fram till att ett processorbyte inte är något särskilt problem, dock står det inget om ett möjligt byte av grafikkort, betyder det att det inte går eller? Har hört om andra som bytt grafikkort i sin laptop.. Frågan är om kretsen är integrerad eller inte och var jag kan få tag på ett bättre grafikkort, man kanske ska vända sig till någon affär som för lenovo bärbara?

Angående processorn också, är det värt att uppgradera till bara Core 2 Duo T5500 1,66GHz eller måste man gå högre upp i klockfrekvenser för att tjäna något? kanske Core Duo T2400 1,83 GHz kan vara något? ska man satsa på core duo eller core 2 duo? verkar ju ligga ganska lika i pris...
Last edited by Ijey on 2008-01-04 3:09:20, edited 1 time in total.
Tidigare calle909
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Jag har en T40 och så långt jag vet går det inte att byta grafikkortet i dem, det är integrerat i moderkortet.


Angående Core duo och Core 2 duo så är Core 2 en nyare processortyp och att byta till "Core" vore att gå ett steg bakåt. Alltså är T5500 snabbare än T2400.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply