Vista

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
spit64
Posts: 93
Joined: 2004-08-21 9:10:18

Vista

Post by spit64 »

När man installerar nya program i Vista så installeras det i Program files i stället för Program ska det vara så.
Svensk version.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Du brukar väl få välja var programmen ska installeras.
I vissa fall installerar den på standardplatsen (Program Files) om inte annat specificeras när man kör typ... vad heter det? 'Avancerad' installation eller något där man får välja mycket mer själv.
spit64
Posts: 93
Joined: 2004-08-21 9:10:18

Post by spit64 »

Jag provade att välja men det verkar ändå installera i program files det var ett internet spel det kanske är konfiguerat för det.
Grabbens dator ny på Vista har inte haft tid att sätta mig in i Vista enda programet jag har installerat.
Det kanske fungerar bättre när jag har mer tid lite ovan med Vista.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

många spel installeras på program eller program files vista brukar oftast slänga in dem i en och samma mapp vad dig anbelangar iaf. Annars brukar det gå att fiffla ihop själv. Har du engelskt windows så blir det i programfiles om inget annat är sagt.
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

%PROGRAMFILES% är standardplatsen för program, dvs i mappen "Program" på svenska Windows och "Program files" på engelska versionen. Problemet är att installationsprogrammet struntar i %PROGRAMFILES% och skapar en fast mapp med namnet "Program files" och utgår att man kör med engelska versionen av Windows.

Nu vet jag inte om man kan påverka detta men jag tror inte så iaf.
Miljövariabler
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

brukar vara så att vista låter dig se mappen i program även fast den försöker installera till ngt annat
Post Reply