Macbook Air, vad tror ni?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Bananamoon wrote:Eftersom vi macanvändare ÄR mer intelligenta och sofistikerade människor än alla andra...

...kan vi inte bara komma överens om att ignorera alla machatares inlägg i sådana här trådar? Så kan vi få diskutera våra prylar istället för en gångs skull, istället för att återigen hamna i Mac vs PC-debatten?

:) ::) ;D 8)
Håller med dig, men oftast går det inte då det alltid ska komma någon PC idiot som ska hävda sig om att hans alternativ alltid ska vara bättre och att Apple blåser folk på pengar. Det är ju inte så konstigt att vi som vill diskutera Mac oftast får sitta och försvara plattformen varje gång :(
Det är ganska värdelöst att sitta och diskutera Mac på ett forum som är PC inriktat, Macrumors är ett trevligare ställe att diskutera på, där slipper man påhopp från fattiga 18åriga studenter som tycker att det är dåligt att Mac Pro inte kostar 8000kr.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

Nåväl, mina tankar om MBA så här långt:

Det är en superslick skapelse, ja. Men jag vet inte riktigt vem som egentligen har nytta av den, förutom de som vill ha den plattaste nyaste fränaste bärbara datorn.

Om jag skulle köpa något bärbart skulle jag välja mellan två vägar att gå: Antingen en riktigt kraftfull dator med separat grafik som i stort klarar av att göra det jag gör vid min stationära dator. Att arbeta med bra prestanda på resande fot helt enkelt. Då kan man ta att den kanske blir lite större. MBP känns aktuellt.

Annars skulle jag istället satsa på ultraportabelt. Att kunna ha datorn med sig överallt, till priset av lite sämre prestanda. Krävs egentligen inte så mycket mer än att kunna surfa på nätet osv. Och i det här fallet är ju MBA alldeles för stor. Hur platt den än är kan man inte ha den med sig över allt.
Då satstar jag hellre på en iPhone eller något liknande.

MBA fyller inte något av mina krav: den ger inte de funktioner jag behöver för att kunna använda den som en vanlig dator, och den är inte liten nog att kunna ha med sig överallt.

Men som sagt, snygg är den ju. Och har ett Äpple ;)
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

ADiS wrote:Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.
DU menar skit datorer med Celeron skräp!? ::)
GMA duger helt klart om man inte ska spela, men jag kan inte tänka mig en laptop utan Core2 Duo!
Sen är dessa "15 oftast tjocka och jävligt fula, klumpiga och väger mycket mer. Sen har vi upplösningen som oftast är 1280x800. 1280x800 ska det vara på "13.3 som MAX. Skärmar med sån upplösning som är över "13.3 är bara för synskadade människor.
Sen brukar en random PC tillverkare oftast köra då med Vista Home Basic (skräp!) och med en massa trial software. På en Mac får du en massa programvara som är full versioner. Vad ser jag det hos en random PC tillverkare som är "billigare"?

Om du nu tycker MBA är dyr så kan du väl köpa en vanlig MacBook som jag har, den duger gott och väl och slår de flesta PC laptops i hästlängder.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ADiS wrote:Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.
Fina?
För 3k styck?
Var köper du dina begagnade datorer? Chrilles import från bakluckan på en rostig volvo 240?

Kom med länkar som bekräftar dina prisuppgifter eller ge dig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

i de flesta fallen så är faktiskt Mac OSX bättre än Windows, på de flesta sätten.

även om Macs kostar mer så är de bättre, bätter operativsystem som utnyttjar mer av hårdvaran än en windows maskin.
det GÅR INTE att jämföra en Windows maskin med en Mac maskin, lägg på 25% bättre hårdvara på Windows maskinen (om inte ännu bättre) så har du en som är ungefär lika bra som en Mac som är dessa 25% sämre.
(nu kastar jag ur mig lite siffror som jag tycker är hyffsat rätta)

hade jag råd, skulle jag köpa en MBA, men just nu är det en Mac Pro som jag är mest lockad av. säljer min MBP (som fortfarande är en av de bästa laptopsen i sin prisklass som dessutom kör det bästa mångsidiga OS'et).
Jämför inte ens Mac med Windows PEEZEEZ med Window VESPA.

alla mac-hatare kan antingen hålla käften eller så borde ni arkebuseras. typ.

edit: sen var det ju någon skojjare som sade att hans laptops hade 10 timmar i batteritid, men tjohejjsanhoppsansakalopps! inte en chans! kanske om det var en gammal (notera GAMMAL) IBM Thinkpad, dagens laptops har dålig batteritid och bland de bättre ligger Apples laptops.
Last edited by ShoGun on 2008-01-17 12:39:07, edited 1 time in total.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

ADiS wrote:Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.

Jag antar att du bara larvar dig för att det är roligt att se responsen från Mactalibanerna, men hur som helst:

Du kan väl ge vettiga förslag på all hårdvara man kan köpa för de pengar en MBA kostar istället, om du vill visa på valuta för pengarna. Det är väl ingen som vill ha 7 laptops. För mig skulle det bli en laptop jag använder och sex som bara samlar damm. Dvs, jag utnyttjar bara 1/7-del av inköpt hårdvara. Inte vidare prisvärt.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

ShoGun wrote: alla mac-hatare kan antingen hålla käften eller så borde ni arkebuseras. typ.
För att vara rättvisa borde väl samma sak gälla alla 'PEEZE'-hatare likaså?

Ja, tråden är påväg att spåra ut, air är tunn ja. SSD är ju trevligt, men låsta uppgraderingsmöjligheter bådar inte gott tycker jag... Snygg design men en del fel i designen likaså enligt mig.

OS X är ett rätt reko OS, utan det vore apple inte mycket annat än hårdvara för de med mycket pengar. Dessutom har de totalt glömt oss i mellansegmentet vad gäller prestanda för pengarna.

Air är inget nytt förutom att den är tunn och begränsad, men visst, den har sin målgrupp.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

rokk wrote:
ShoGun wrote: alla mac-hatare kan antingen hålla käften eller så borde ni arkebuseras. typ.
För att vara rättvisa borde väl samma sak gälla alla 'PEEZE'-hatare likaså?
Verkligen.

Men när vi nu ändå håller på: någonting man får "på köpet" när man köper en Mac som jag tycker är värt lite extra pengar är att man får möjlighet att köra världens, enligt mig mest privärda kommersiella OS. Sen finns det ju gratis OS också, som onekligen är VÄLDIGT prisvärda.

Ponera att man tröttnar på OEM-licenser och Återställnings-skivor och vill köpa Retail-versioner av operativsystemet.

OS X finns ju inte i någon begränsad "Home" - version eller liknande, det är samma för alla, vilket jag tycker är mycket reko. Därför känns det mest rättvist att jämföra med Vista Ultimate. En uppgraderingslicens kostar ca 3000 kr, det är den billigaste licensen.

Om man då har 7 laptops för att ta ett exempel, får man punga ut 21000kr för OS-skivor till alla sina datorer.

Har man EN Mac, kostar det runt tusenlappen. Men om man ändå skulle vilja festa till det lite, eftersom det är så prisvärt, och köpa 10 st OS X licener, kan man ju köpa två Familypacks a ca 2000, summa 4000kr.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Big_Bird wrote:
ADiS wrote:Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.
Fina?
För 3k styck?
Var köper du dina begagnade datorer? Chrilles import från bakluckan på en rostig volvo 240?

Kom med länkar som bekräftar dina prisuppgifter eller ge dig.
haha detta är ju så kul!
Gå in på prisjakt och kolla själv. Visst så är det en celeron m.

De flästa datorer leverars med OS, vill du inte ha det så kan du installera ett annat eller helt enkelt köpa dator utan OS.

Den är snygg, den är liten och allt det är jävligt nice, vill ni betala så mycket pengar så gör det, bryr mig inte utan jag skrattar åt er.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

ADiS wrote:
Big_Bird wrote:
ADiS wrote:Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.
Fina?
För 3k styck?
Var köper du dina begagnade datorer? Chrilles import från bakluckan på en rostig volvo 240?

Kom med länkar som bekräftar dina prisuppgifter eller ge dig.
haha detta är ju så kul!
Gå in på prisjakt och kolla själv. Visst så är det en celeron m.

De flästa datorer leverars med OS, vill du inte ha det så kan du installera ett annat eller helt enkelt köpa dator utan OS.

Den är snygg, den är liten och allt det är jävligt nice, vill ni betala så mycket pengar så gör det, bryr mig inte utan jag skrattar åt er.
Men du är så jävla rolig, dör av skratt.
Du har fortfarande inte svarat på att de flesta laptops under 10k (som levereras med Vista eller Linux) är jävligt klumpiga och fula jämfört med Mac. Plus att det är oftast sämre batteritid och sämre prestanda.
Jag förstår heller inte logiken bakom att ha 7-8st lågbudget laptops framför EN som är både snygg, ultraportabel och alllmänt mysig.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

rokk wrote:
ShoGun wrote: alla mac-hatare kan antingen hålla käften eller så borde ni arkebuseras. typ.
För att vara rättvisa borde väl samma sak gälla alla 'PEEZE'-hatare likaså?
Har jag sagt att jag är en PEEZE-hatare?


Gud så många trångsynta kommentarer som regnar in.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

ShoGun wrote:
rokk wrote:
ShoGun wrote: alla mac-hatare kan antingen hålla käften eller så borde ni arkebuseras. typ.
För att vara rättvisa borde väl samma sak gälla alla 'PEEZE'-hatare likaså?
Har jag sagt att jag är en PEEZE-hatare?

Kanske inte uttryckligen, men att säga att folk ska hålla käften eller arkebuseras är väl inte det mest ödmjuka heller kanske.
adis wrote: De flästa datorer leverars med OS, vill du inte ha det så kan du installera ett annat eller helt enkelt köpa dator utan OS.
Jag vet. Min jämförelse gällde vad det kostar att byta sin OS-licens till en retail. Och att köpa en dator utan OS innebär ju fortfarande att du måste skaffa ett OS? I båda fallen anser jag att OS X är väldigt prisvärt, något att väga in när man vill jämföra hur prisvärd en dator är.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

enix wrote:
ADiS wrote:
Big_Bird wrote:
ADiS wrote:Grovt räknat får du 7-8st bärbar, så vi räknar med 7st.
Dessa datorer har 1Gb ram som naturligtvis går att uppgradera på alla sju. hddn ligger på 80-120Gb som är något i underkant men det går. Totalt får jag/du tot 7*80=560Gb eller 7*120=840Gb. Men jag kan fortfarande byta ut dessa hårddiskar efter mitt behov. Jag har en DVD-brännare i alla, visserligen så använder jag det extremt sällan, men det finns där, finns tillfällen då man säger 'fan jag skulle haft en cd-läsare nu'. Datorns storlek är i mellansegmentet, 15". Batteriet är enkelt att byta. Lika så kan jag byta wifi-kortet i den om en det är onödigt, men det går. Processorn ligger där på 1,78Ghz, helt ok för en bärbar, den är ju inte direkt för spel. Grafikkortet som finns med i sådana datorer är oftast ett GMA... från Intel. Inget värstingkort men den får heta duga. Så vad är det som tilltalar mig mest? Sju fina bärbara eller en dyr jävel och då ser vi direkt vart du får mest pengarna.
Fina?
För 3k styck?
Var köper du dina begagnade datorer? Chrilles import från bakluckan på en rostig volvo 240?

Kom med länkar som bekräftar dina prisuppgifter eller ge dig.
haha detta är ju så kul!
Gå in på prisjakt och kolla själv. Visst så är det en celeron m.

De flästa datorer leverars med OS, vill du inte ha det så kan du installera ett annat eller helt enkelt köpa dator utan OS.

Den är snygg, den är liten och allt det är jävligt nice, vill ni betala så mycket pengar så gör det, bryr mig inte utan jag skrattar åt er.
Men du är så jävla rolig, dör av skratt.
Du har fortfarande inte svarat på att de flesta laptops under 10k (som levereras med Vista eller Linux) är jävligt klumpiga och fula jämfört med Mac. Plus att det är oftast sämre batteritid och sämre prestanda.
Jag förstår heller inte logiken bakom att ha 7-8st lågbudget laptops framför EN som är både snygg, ultraportabel och alllmänt mysig.
Klumpiga och fula? Du är inne på ett annat spår nu. Måste jag tycka att det är fula för att du gör det? Acers datorer är läckra och jag tycker att dom är snygga. Det är som du säger, portabel, mysig och snygg som är en smaksak då, men inte för det priset.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Återgå gärna till trådens ursprungliga ämne (Macbook Air).

Istället för att försöka lösa den olösliga tvisten mellan apple VS icke apple-folk.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ADiS wrote:haha detta är ju så kul!
Gå in på prisjakt och kolla själv. Visst så är det en celeron m.

De flästa datorer leverars med OS, vill du inte ha det så kan du installera ett annat eller helt enkelt köpa dator utan OS.

Den är snygg, den är liten och allt det är jävligt nice, vill ni betala så mycket pengar så gör det, bryr mig inte utan jag skrattar åt er.
Länk eller så finns den inte. Har du inte lärt dig någonting av all den tid du hängt på nätet?

Var det den här?
http://prisjakt.nu/produkt.php?e=228111

4k styck. Det blir inga åtta stycken, eller ens sju stycken. Snarare fem.
Men det är av mindre betydelse... vad får vi för en femtedel av priset på en MBA?

Till att börja med får vi ingen DVI
Vi får en upplösning som redan konstaterats är pinsam på en 15" skärm
Den väger nära dubbelt så mycket som MBA
En single core celeron ingår också.
Samma grafikkort, lika utbytbart som i MBA
En fjärdedel av minnet till en femtedel av priset. (du kan bygga ut det visserligen, till lika mycket som MBA levereras med som standard, men då måste du slänga ditt befintliga minne och köpa två helt nya kretsar a 1200 - 2000 kr)

Nej, jag är ledsen, den övertygar inte.
Vill du ha något att komma med så presenterar du ett prisförslag på en dator med core2 duo och 2MB internt.
Annars kunde du lika gärna säga att en Original-XBox är ett bättre alternativ än en PS3 baserat på priset. Om priset är den enda faktorn har du rätt... men sett till vad du får för priset har du fel.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Och för att återgå till tråden. Om jag hade råd och behövde en liten lätt laptop, till exempel i TV-soffan och på resor, så hade jag lätt valt en Air. Men eftersom jag inte är i marknaden för VD-laptops så klarar jag mig nog.

men den är läcker.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

ShoGun wrote:i de flesta fallen så är faktiskt Mac OSX bättre än Windows, på de flesta sätten.
Suck... Jag har både Mac och Windows-pc, och inte fan är OS X "bättre" än Vista. Det är ungefär samma sak, vissa saker är bättre i OS X, andra är bättre i Vista. Båda drar fett med systemresurser, båda drar mer än gamla Windows XP. OS X är jättetrevligt att jobba med, men jag låter mina applikationer bestämma. Macen har fina ljud och videoredigeringsprogram, Windowsburkarna är allround och för spel. Fattar inte att något så trivialt som elektroniska prylar kan röra upp såna känslor - patetiskt.

MBA verkar riktigt fin för övrigt. Först tänkte jag "hur fan kan de göra en så tunn laptop utan att den brinner upp", men sen såg jag att Intel hade fixat en specialare åt Apple - klart imponerande samarbete. De som tror att Intel och Microsoft sitter i knät på varann kan ju ta sig en funderare. Verkar som om Intel tycker det är riktigt trevligt att få dras med i innovationsruset hos Apple.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag håller med ballkula här. Det är märkligt att windows vs mac kan röra upp så mycket känslor. Kanske framför allt från windowsanvändarnas sida, varför detta ständiga hävdelsebehov hos någon som sitter på en nittioprocentig marknadsandel? Är det någon form av jihadistiskt behov att omvända alla till varje pris?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Big_Bird wrote:...
Jag skrev ju tidigare grovt räknat. Och jag räknade med att en datorn kostade 4000kr. Vad är det en vanlig användare gör på en bärbar som är så krävande att en celeron inte skulle fungera? Jag vet att dessa CPU inte är bra saker men för vanliga användare i en bärbar räcker det. Sen är ju dessa CPU strömsnåla också. Jag säger att ja hellre köper fler pc än en mac. Köpte nyligen en HP tx1250eo för 9kkr och ska man köra vista aero så vill den gärna ha hög prestanda annrs flyter vista inte på riktigt. Kör man vanligt där kraft och grafik inte är prioritet så räcker en celeron mycket väl.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

http://macworld.idg.se/2.1038/1.140642
I lul'd
ADiS wrote:Jag skrev ju tidigare grovt räknat. Och jag räknade med att en datorn kostade 4000kr. Vad är det en vanlig användare gör på en bärbar som är så krävande att en celeron inte skulle fungera? Jag vet att dessa CPU inte är bra saker men för vanliga användare i en bärbar räcker det. Sen är ju dessa CPU strömsnåla också. Jag säger att ja hellre köper fler pc än en mac. Köpte nyligen en HP tx1250eo för 9kkr och ska man köra vista aero så vill den gärna ha hög prestanda annrs flyter vista inte på riktigt. Kör man vanligt där kraft och grafik inte är prioritet så räcker en celeron mycket väl.
Du gör bort dig själv. Celeron är inte strömsnål i en laptop eftersom den saknar strömsparfunktionerna. Om du känner till mac vet du kanske att de är nischade mot ljudredigering, videoredigering och bildhantering. Alla tre har professionella program som stödjer dualcore-processorer. Därför är inte celeronen jämförbar prestandamässigt heller.
Som jag har skrivit innan får du även hitta något som är jämförbart i hållbarhet, batteritid, vikt, storlek samt skärmupplösning, för en laptop är inte en stationär maskin, något som man måste ha med i beräkningen.
Du får gärna fortsätta fjanta runt som du gör nu om du håller dig till stationära maskiner.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ADiS wrote:
Big_Bird wrote:...
Jag skrev ju tidigare grovt räknat. Och jag räknade med att en datorn kostade 4000kr.
Du måste räknat jävligt grovt om du fick in 4 i 20 åtta gånger.
Kanske du behöver en ny matteprocessor istället för den billiga acerskiten som du tycks föredra ;)
Vad är det en vanlig användare gör på en bärbar som är så krävande att en celeron inte skulle fungera?
Kör det operativsystem som levererades med datorn?

Låt oss fundera lite på hur programvara har utvecklats de senaste femton till tjugo åren. Programvara blir inte snabbare. Programvara blir inte effektivare. Programvara blir inte minnessnålare.
Hårdvaran utvecklas, programvaran bloatas.
Att villigt köpa en dator som är så seg att den knappt klarar av att köra operativsystemet, en webbläsare och ett mailprogram samtidigt är kanske inte det bästa köpet.

Och hur som helst, om du bara ska surfa och kolla din mail. Varför köper du en släpbar? Surfa kan du göra på din stationära och kolla din mail kan du göra på din mobil. Vill du ha en dator som inte tar så stor plats hemma så köper du en mac mini och kopplar den till din TV.
Jag vet att dessa CPU inte är bra saker men för vanliga användare i en bärbar räcker det. Sen är ju dessa CPU strömsnåla också. Jag säger att ja hellre köper fler pc än en mac. Köpte nyligen en HP tx1250eo för 9kkr och ska man köra vista aero så vill den gärna ha hög prestanda annrs flyter vista inte på riktigt. Kör man vanligt där kraft och grafik inte är prioritet så räcker en celeron mycket väl.
Att generiskt utgå från "vanliga användare" är vanskligt. Särskilt i frågan om vad de vill ha eller vad de behöver. De flesta vanliga användare borde väl inte behöva mer än 640 KB heller? ;)

Men framför allt så borde du kunna se hur ditt argument här kommer och biter dig själv i ändan. För att kunna köra Mac OS X så behöver man en MacBook... så lika gärna som att du skulle köpa en Pavillion (har mest haft strul med dem måste jag erkänna) för att kunna köra Vista med Aero så skulle en macanvändare som vill ha en liten och lätt dator som kan köra OS X leopard med allt bling påkopplat köpa en MBA.

Den enda intressanta jämförelsen som du har pekat på i den här diskussionen är faktiskt din Pavillion mot en MBA.
Då ser vi snabbt:
Jämnbördiga processorer
2 centimeter mindre bredd, men en tum mindre skärm.
Väger dryga halvkilot mer
Dubbelt så stor hårddisk
Dubbelt så tjock
Hälften så stort minne (vill du uppgradera får du slänga bägge 512:orna och köpa två nya 1024:or (ca. en tusenlapp extra med HP-minnen)
Jämbördigt grafikkort
Saknar DVI

Mer en fråga om smaksak här med andra ord. (även om MBA vinner i mina ögon på större skärm och lägre vikt, men jag är beredd att låta det vara jämnt)
Varför började du inte med det här argumentet, som hade en viss överlevnadschans? 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

enix wrote:EDIT2:
Mr Einstein wrote:Men varför är den så jävla dyr?
SSD HÅRDDISK!!
Men enix, nej. Macbook Air har inte en SSD i sig by default. Dessutom är priset inte jämförbart med vad den kostar i USA. Vår moms förstör en hel del (den kostar motsvarande $1799 i USA (6,5 x 1799 = 11693,5).
ADiS wrote:Allt handlar inte om SSD HHD
Snyggaste tautologin.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
enix wrote:EDIT2:
Mr Einstein wrote:Men varför är den så jävla dyr?
SSD HÅRDDISK!!
Men enix, nej. Macbook Air har inte en SSD i sig by default. Dessutom är priset inte jämförbart med vad den kostar i USA. Vår moms förstör en hel del (den kostar motsvarande $1799 i USA (6,5 x 1799 = 11693,5).
iofs är man väl tvungen att köpa den i Oregon då för att slippa amerikansk sales tax som ju är som en lömsk ninja i jämförelse med momsen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote:
enix wrote:EDIT2:
Mr Einstein wrote:Men varför är den så jävla dyr?
SSD HÅRDDISK!!
Men enix, nej. Macbook Air har inte en SSD i sig by default. Dessutom är priset inte jämförbart med vad den kostar i USA. Vår moms förstör en hel del (den kostar motsvarande $1799 i USA (6,5 x 1799 = 11693,5).
iofs är man väl tvungen att köpa den i Oregon då för att slippa amerikansk sales tax som ju är som en lömsk ninja i jämförelse med momsen.
Menar du att Oregon är enda alternativet för oss svenskar? Det tror jag inte på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply