köp av electronisk kopia?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

köp av electronisk kopia?

Post by Mitra »

Hej jag undrar lite vad som anses om detta:

- att köpa software av en vän eller liknande
- men köparen behöver software ASAP
- så säljaren gör en disk image / iso
- skickar den till köparen efter att pengar gått igenom
- sedan eftersänder cd/dvd eller förstör cd/dvd

jag kan själv se mig behöva köpa software ibland och vissa grejer säljs fortf bara på skiva och dvd. Jag bryr mig inte speciellt om att äga just cd/dvd:n men vill ha en image av den (om det funkar, vet att spel och grejer brukar ha kopiering skydd eller nåt sånt)

om man kan försäkra sig på att cd/dvd blir förstörd eller tillkommer senare hur skulle ni se legalt på att man överför en image? (och inte hur lagen skulle se legat på det...)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Mina Adobe-licenser tankar jag bara ner varenda gång, tror inte jag fick CS2 i CD-form. Man loggar in på sitt konto, vips har man CD-nyckel och så är det bara att ladda ner en iso eller separata program.

Ogillar konceptet av CD-skivor, inte använt det på hur länge som helst nu.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: köp av electronisk kopia?

Post by Dissident »

Rent moraliskt skulle jag inte bry mig. Vad det gäller lagen är det inte tillåtet (URL 11a§, 12§, 26g§). Jag tror inte ens att du kan sälja ett datorprogram som t.ex. Photoshop, det handlar ju om licenser. Du äger aldrig själva programmet.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Nångång runt 2000 när vi hade köpt våran dell så lyckades jag ha sönder xp skivan, jag ringde till dell och frågade om dom kunde skicka en ny. Killen i supporten sa att jag kunde tanka hem det via dc då dom inte skickade ut nya oem skivor.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: köp av electronisk kopia?

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Rent moraliskt skulle jag inte bry mig. Vad det gäller lagen är det inte tillåtet (URL 11a§, 12§, 26g§). Jag tror inte ens att du kan sälja ett datorprogram som t.ex. Photoshop, det handlar ju om licenser. Du äger aldrig själva programmet.
Får man inte ens sälja programmet, licensen följer ju med?
Inte kan det vara så att man köper ett program för tusentals kronor och inte ens kan sälja det vidare.
rubik
Posts: 130
Joined: 2007-10-25 14:37:58

Post by rubik »

Man måste ju få sälja ett datorprogram. Det är är ju en produkt som precis vad som helst.

Jag ser inga större problem med lagen i det exempel som du beskriver. Om du har betalat för programmet så äger du det och då får du göra en kopia av det och använda den istället för originalet om du vill. Och om det nu är så att det är din "kompis" (som du köpte programmet av) som gör själva kopieringen och sedan har originalet liggande hemma hos sig utan att använda det så kan det ju inte finnas några invändningar lagmässigt emot detta. Du har ju rätt att förvara ditt program vart du vill.

Så det är bara att handla! ;D
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: köp av electronisk kopia?

Post by Dissident »

Mr Einstein wrote:
Dissident wrote:Rent moraliskt skulle jag inte bry mig. Vad det gäller lagen är det inte tillåtet (URL 11a§, 12§, 26g§). Jag tror inte ens att du kan sälja ett datorprogram som t.ex. Photoshop, det handlar ju om licenser. Du äger aldrig själva programmet.
Får man inte ens sälja programmet, licensen följer ju med?
Inte kan det vara så att man köper ett program för tusentals kronor och inte ens kan sälja det vidare.
Det beror på programvaran och står i licensavtalet. Folk verkar inte greppa att du inte köper programmet, du köper rättigheter att använda det. Hur skulle det ens fungera att "köpa" ett program? Det existerar inte fysiskt; det är en idé. Här är ett exempel från Adobe:
http://www.adobe.com/products/eulas/ wrote:Adobe products are not sold; rather, copies of Adobe products, including Macromedia branded products, are licensed all the way through the distribution channel to the end user.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

rubik wrote:Man måste ju få sälja ett datorprogram. Det är är ju en produkt som precis vad som helst.

Jag ser inga större problem med lagen i det exempel som du beskriver. Om du har betalat för programmet så äger du det och då får du göra en kopia av det och använda den istället för originalet om du vill. Och om det nu är så att det är din "kompis" (som du köpte programmet av) som gör själva kopieringen och sedan har originalet liggande hemma hos sig utan att använda det så kan det ju inte finnas några invändningar lagmässigt emot detta. Du har ju rätt att förvara ditt program vart du vill.

Så det är bara att handla! ;D
Grattis. Allt fetmarkerat i ditt inlägg är fel.
rubik
Posts: 130
Joined: 2007-10-25 14:37:58

Post by rubik »

Dissident wrote:
rubik wrote:Man måste ju få sälja ett datorprogram. Det är är ju en produkt som precis vad som helst.

Jag ser inga större problem med lagen i det exempel som du beskriver. Om du har betalat för programmet så äger du det och då får du göra en kopia av det och använda den istället för originalet om du vill. Och om det nu är så att det är din "kompis" (som du köpte programmet av) som gör själva kopieringen och sedan har originalet liggande hemma hos sig utan att använda det så kan det ju inte finnas några invändningar lagmässigt emot detta. Du har ju rätt att förvara ditt program vart du vill.

Så det är bara att handla! ;D
Grattis. Allt fetmarkerat i ditt inlägg är fel.
Om du går till en affär och köper ett program, t.ex windows xp. Så får du en kopia av programmet i handen och dessutom en license för att använda det samma. Då måste du ju kunna sälja denna kopia och licens? Den är ju inte knyten till dig personligen.

Och varför skulle man inte få göra en kopia för eget bruk av den kopian man har betalat för?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dissident wrote:
rubik wrote:Man måste ju få sälja ett datorprogram. Det är är ju en produkt som precis vad som helst.

Jag ser inga större problem med lagen i det exempel som du beskriver. Om du har betalat för programmet så äger du det och då får du göra en kopia av det och använda den istället för originalet om du vill. Och om det nu är så att det är din "kompis" (som du köpte programmet av) som gör själva kopieringen och sedan har originalet liggande hemma hos sig utan att använda det så kan det ju inte finnas några invändningar lagmässigt emot detta. Du har ju rätt att förvara ditt program vart du vill.

Så det är bara att handla! ;D
Grattis. Allt fetmarkerat i ditt inlägg är fel.
Hahaha, vilket jävla garv jag fick mig haha :D
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Haha jag också. :)

rubik wrote:Om du går till en affär och köper ett program, t.ex windows xp. Så får du en kopia av programmet i handen och dessutom en license för att använda det samma. Då måste du ju kunna sälja denna kopia och licens? Den är ju inte knyten till dig personligen.

Och varför skulle man inte få göra en kopia för eget bruk av den kopian man har betalat för?
1. Licensen är personlig.
2. För _eget_ bruk är en sak, nu var det inte det det handlade om.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

rubik wrote:
Dissident wrote:
rubik wrote:Man måste ju få sälja ett datorprogram. Det är är ju en produkt som precis vad som helst.

Jag ser inga större problem med lagen i det exempel som du beskriver. Om du har betalat för programmet så äger du det och då får du göra en kopia av det och använda den istället för originalet om du vill. Och om det nu är så att det är din "kompis" (som du köpte programmet av) som gör själva kopieringen och sedan har originalet liggande hemma hos sig utan att använda det så kan det ju inte finnas några invändningar lagmässigt emot detta. Du har ju rätt att förvara ditt program vart du vill.

Så det är bara att handla! ;D
Grattis. Allt fetmarkerat i ditt inlägg är fel.
Om du går till en affär och köper ett program, t.ex windows xp. Så får du en kopia av programmet i handen och dessutom en license för att använda det samma. Då måste du ju kunna sälja denna kopia och licens? Den är ju inte knyten till dig personligen.
Jo, den är absolut knuten till dig personligen. Det är det som menas med licens. Huruvida du får överlåta licensen beror på licensavtalet.
Och varför skulle man inte få göra en kopia för eget bruk av den kopian man har betalat för?
För att det står i upphovsrättslagen. Framställning för privat bruk gäller inte datorprogram.
rubik
Posts: 130
Joined: 2007-10-25 14:37:58

Post by rubik »

kr1sse wrote:Haha jag också. :)

rubik wrote:Om du går till en affär och köper ett program, t.ex windows xp. Så får du en kopia av programmet i handen och dessutom en license för att använda det samma. Då måste du ju kunna sälja denna kopia och licens? Den är ju inte knyten till dig personligen.

Och varför skulle man inte få göra en kopia för eget bruk av den kopian man har betalat för?
1. Licensen är personlig.
2. För _eget_ bruk är en sak, nu var det inte det det handlade om.
För eget bruk var precis vad det handlade om. Han köper programet+licensen och får först en kopia av sitt köpta program och sedan förstörs originalet. Alltså har han en kopia av programmet som han äger därmed är det för eget bruk. Att det inte är han som har själva kopian är bara en petitess. Dessutom kan man ju se det som att han som säljer programmet har gjort kopian för eget bruk först och när han sedan säljer program och licens måste han således lämna med kopian.

Dissident*'
är du säker på att det står i upphovsrättslagen att man inte får göra en kopia av sitt eget program om man endast gör det för eget bruk?
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

2. framställa exemplar av datorprogram, eller
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Licenser kan i sverige överlåtas, detta har vi sett t.ex. i fallet Windows. Microsofts idé om att t.ex. windowslicensen upphör att gälla om en dator med windows säljs gäller inte i sverige, ej heller att licensen skulle vara personlig.

Jag skulle tro att försäljningen av licensen är fullt tillåten nästan oavsett vad avtalet säger.

Det som gäller är att man har licenspappret, inte nödvändigtvis orginalskivan.

Det är inte tillåtet att använda ett program du inte har licens att använda, så att få en kopia av programmet skickad till sig är precis lika illa som, men dyrare än, att bara tanka skiten på TPB.

Problem kan uppstå vid elektroniskt inköpta licenser då det inte är helt lätt att överlåta dessa, de är nästan alltid låsta till ett visst kreditkort, en viss adress eller ett personligt konto med namn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

rubik wrote:Dissident*'
är du säker på att det står i upphovsrättslagen att man inte får göra en kopia av sitt eget program om man endast gör det för eget bruk?
Det står att upphovsrättslagen inte ger den rättigheten. Hypotetiskt kan du få den av licensavtalet.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Kolla om det finns något gratis alternativ som inte ställer drakoniska krav på vad du får och inte får göra.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

trevligt att se folk lite engagerade i en tråd jag skapat för en gångs skull.

Så det ser ut som det rent legalt är olagligt men principen verkar godtagas av många av er.. eller välkomnas.

Tjapp, hade varit trevligt om man kunde utföra sådana här köp eftersom det med snabbt internet hade medfört att man kan få programvaran inom loppet av en timme. jämfört med 1 dag kurir.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Post Reply