Svensk statsskuld

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ståhl wrote:Vi säger såhär: Hade Sverige vart ett företag så hade det gått i konkurs. ;D
Njae, faktiskt inte. Det finns egentligen ingen teoretisk gräns för hur stor skuld ett företag (eller ett land för den delen) kan ha, så länge det kan betala sina räntor samt få nya lån beviljade ;). Se på USA som totalt troligen har omkring $40 biljoner eller mycket mer i utstående lån. Endast när det gäller handel med andra nationer så går usa back över $2 miljarder/dag. För varje 19$ som en amerikan tjänar så spenderar han 20$. USA har idag i princip inga som helst tillgångar, bara skulder. Trots detta så har USA ännu inte gått i konkurs ;).
Men det är väll heller ingen panik att betala av för om alla länder skulle göra detta skulle väll "världsbanken" inte få in lika mycket pengar? I vilket fall som helst bör vi nog inte oroa oss alltför mycket om våran skuld.
Va? Världsbanken? Vad gör det om världsbanken inte får in lika mycket pengar? Det är ungefär som att säga: "Vi borde inte betala tillbaka våra huslån till Nordea, för då får de inte in lika mycket pengar genom räntan på våra lån".

Om man är skuldsatt så är man inte fri.
och kanske skyller någon på judarna
Beror på hur man menar. Judarna som i de som bor i Israel och de otal andra miljoner judar som bor runtom i världen eller de finans och bankmän som äger ofantliga rikedomar?

Någonsin hört talas om familjen "Rothschild" (gammal judisk familj)? En del menar att de idag styr i princip hela världsekonomin och besitter 40-50% av all världens rikedom. Jag tänker inte gå in för djupt kring historien om dem men år 1850 så estimerades deras rikedom och baserat på ett antal utfall så kan deras förmögenhet se ut såhär idag:

$1.9 trillion US (@ 4%)
$7.8 trillion US (@ 5%)
$31.5 trillion US (@ 6%)
$125,189.1 trillion US (@ 7%)
$491,409.0 trillion US (@ 8%)

Procenttalen i slutet anger den procentuella ökningen/år. De högre siffrorna är i princip de mer sannolika. Och vid en procentuell ökning från 1850 om 8%/år så skulle alltså familjen Rothschild äga motsvarande
491 409 biljoner dollar, vilket kan jämföras med amerikanska statens skuld på 9 biljoner $. Tro vad du vill. Även om de bara haft osannolikt låga 4% värdeökning / år så är de ändå 30 gånger rikare än tex. Bill gates var då han ägde som mest.

Det är i detta som de så kallade illuminati baserar sig på. Och Rothschild är endast en av många finansfamiljer med otrolig makt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:"Rothschild"
Jag kan inte rå för det... men varje gång någon nämner det namnet så tänker jag antingen på det här eller det här.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Någonsin hört talas om familjen "Rothschild" (gammal judisk familj)? En del menar att de idag styr i princip hela världsekonomin och besitter 40-50% av all världens rikedom.
Jag har varit gäst i Villa de Rothschild och kan inte riktigt göra mig kvitt känslan av att, om det du hävdar vore sant, de då hade lagt en del av förmögenheten på en välbehövlig fasadmålning.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
XitArS wrote:Någonsin hört talas om familjen "Rothschild" (gammal judisk familj)? En del menar att de idag styr i princip hela världsekonomin och besitter 40-50% av all världens rikedom.
Jag har varit gäst i Villa de Rothschild och kan inte riktigt göra mig kvitt känslan av att, om det du hävdar vore sant, de då hade lagt en del av förmögenheten på en välbehövlig fasadmålning.
Nej nej nej... de måste uppehålla en fasad av att inte vara så rika som de egentligen är, annars skulle hela deras hemliga maktstruktur rasa.

Dessutom så om du har varit gäst i Villa de Rothschild så är du ju i ZOG:s lejd så varför ska någon lita på vad du säger?

Eh?

Eh?

8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

nem wrote:Jag har varit gäst i Villa de Rothschild och kan inte riktigt göra mig kvitt känslan av att, om det du hävdar vore sant, de då hade lagt en del av förmögenheten på en välbehövlig fasadmålning.
Det finns oerhört många liknande villor och slott som personer (av låg rang inom R) har skänkt till diverse institutioner osv. Bla. har familjen skänkt 50.000 konstverk till diverse museer runt om i hela världen för att bara nämna något. Just villan som du syftar på:
The Villa was built from 1888 to 1894 for the financier Wilhelm Carl von Rothschild (1828-1901) and his wife Hanna Mathilde, as a summer residence.
Byggdes alltså som en sommarstuga för en medlem av familjen i slutet på 1800-talet. Under 1920-talet så skäntes hela stället till Opel. 1955 köptes stället av staden Königstein. Sedan 2005 ägs det av "Villa Rothschild Hotel & Restaurant", som har precis lika mycket med familjen Rothschild att göra som det svenska byggföretaget "Byggnadsfirma Robert Rotschild" (http://www.rothschild.se/). Namnet Rothschild är inte ett skyddat namn...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:
nem wrote:Jag har varit gäst i Villa de Rothschild och kan inte riktigt göra mig kvitt känslan av att, om det du hävdar vore sant, de då hade lagt en del av förmögenheten på en välbehövlig fasadmålning.
Just villan som du syftar på:
The Villa was built from 1888 to 1894 for the financier Wilhelm Carl von Rothschild (1828-1901) and his wife Hanna Mathilde, as a summer residence.
Byggdes alltså som en sommarstuga för en medlem av familjen i slutet på 1800-talet. Under 1920-talet så skäntes hela stället till Opel. 1955 köptes stället av staden Königstein.
Jaså?

Jag kunde svära på att det var i Frankrike, tillhörande femte rakt nedstigande generationen från Mayer Amschel Rothschild (idag sannolikt sjätte).
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Nej nej nej... de måste uppehålla en fasad av att inte vara så rika som de egentligen är, annars skulle hela deras hemliga maktstruktur rasa.

Dessutom så om du har varit gäst i Villa de Rothschild så är du ju i ZOG:s lejd så varför ska någon lita på vad du säger?

Eh?

Eh?

8)
Jag är uppenbart inte så bra på det här med konspirationsteorier. Min vetenskapliga skolning har sannolikt förstört min förmåga att se världen som den verkligen är.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

nem wrote:Jaså?

Jag kunde svära på att det var i Frankrike, tillhörande femte rakt nedstigande generationen från Mayer Amschel Rothschild (idag sannolikt sjätte).
Finns som sagt många olika villor. om det var denna villan: http://www.villa-ephrussi.com/fr/ephrussi/ som du menar, ligger vid medelhavet, Saint-Jean-Cap-Ferrat så är det en villa som en medlem av R lät bygga omkring 1902. År 1934 skänktes den till "Académie des Beaux Arts" som är en subdivision till "Institut de France", http://en.wikipedia.org/wiki/Institut_de_France

Men, finns hur många villor som helst som har ägts eller ägs av nån medlem av R-familjen...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Finns som sagt många olika villor. om det var denna villan: http://www.villa-ephrussi.com/fr/ephrussi/ som du menar, ligger vid medelhavet, Saint-Jean-Cap-Ferrat så är det en villa som en medlem av R lät bygga omkring 1902. År 1934 skänktes den till "Académie des Beaux Arts" som är en subdivision till "Institut de France", http://en.wikipedia.org/wiki/Institut_de_France

Men, finns hur många villor som helst som har ägts eller ägs av nån medlem av R-familjen...
Saint-Jean-Cap-Ferrat är förvisso en av mina favoriter. Men exakt vad är det du försöker bevisa, förutom att Rothschilds donerat alla sina villor och därför inte längre låter måla sina fasader?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

nem wrote:Saint-Jean-Cap-Ferrat är förvisso en av mina favoriter. Men exakt vad är det du försöker bevisa, förutom att Rothschilds donerat alla sina villor och därför inte längre låter måla sina fasader?
Men hallå, om jag skänker en bil till någon så är det ju inte längre mitt ansvar att serva, tvätta och lacka om den om så behövs... Det enda jag ville säga är att anledningen till att du ansåg att stället var i behov av reparation är/var inte för att Rothschilds har en krasig ekonomi, utan för att de som äger stället kanske har det.

Och nej, de har inte donerat alla sina villor, men kanske de fulaste/minsta, som ingen inom R längre vill vistas i.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Det enda jag ville säga är att anledningen till att du ansåg att stället var i behov av reparation är/var inte för att Rothschilds har en krasig ekonomi, utan för att de som äger stället kanske har det.
Du verkar veta mycket om ställen jag besökt.
XitArS wrote:Och nej, de har inte donerat alla sina villor, men kanske de fulaste/minsta, som ingen inom R längre vill vistas i.
Lustigt att du nämner Villa Ephrussi som ett exempel på en villa som är för ful och liten för någon Rothschild att vistas i. Den är allmänt accepterad som en av de mest magnifika sekelskiftesvillor som existerar. Hade du någon gång varit i närheten hade du säkerligen förstått.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ja, den hetrogena, sammanhållna familjen Rothschild. Dessutom är dom djävulsdyrkande, varreptiler som dricker barnblod.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Lustigt att du nämner Villa Ephrussi som ett exempel på en villa som är för ful och liten för någon Rothschild att vistas i. Den är allmänt accepterad som en av de mest magnifika sekelskiftesvillor som existerar. Hade du någon gång varit i närheten hade du säkerligen förstått.
Om du hade sett deras magnifika guldpalats på månen så hade du förstått varför Villa E inte duger.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

nem wrote:Lustigt att du nämner Villa Ephrussi som ett exempel på en villa som är för ful och liten för någon Rothschild att vistas i. Den är allmänt accepterad som en av de mest magnifika sekelskiftesvillor som existerar. Hade du någon gång varit i närheten hade du säkerligen förstått.
Självklart är det en fantastisk villa med en helt otrolig trädgård, och ja, precis som du säger så anses den vara en av de mest magnifika sekelskiftesvillor som existerar. Att jag skrev som jag gjorde var för at provocera, vilket jag antog att du skulle förstå. Men att någon kan skänka en sådan sak som andra skänker 50-öringar till musikern nere i centrum tycker jag själv är ganska anmärkningsvärt. Det jag ville få fram var att familjen(erna) i Rothschilds knappast, som du tidigare antydde, inte skulle ha råd att måla sina fasader, samt belysa det faktum att det inte är familjen Rothschilds ansvar att måla fasader på byggnader som de skänkt till andra...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jeez... Dela med dig av vad du röker.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply