Akvarium

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Akvarium

Post by XitArS »

Jag har blivit jättesugen på att införskaffa ett tropiskt havsakvarium (tempererat akvarium med exotiska fiskar, växter och koraller). Grejen är dock att jag aldrig tidigare haft något akvarium, men jag skulle vilja ha ett stort, kanske 500-800 liter med filter för "självrengöring" av vattnet.

Finns här någon som har erfarenhet av akvarium som kan ge lite tips? Dessutom undrar jag ifall det finns någon sida man kan läsa lite mer om detta, vart köper man fiskarna/grejerna. I mitt lokala zoo har dem i princip bara guldfiskar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag har haft akvarium. Hade sådan fina småfiskar med RGB-färger. Det var väl inte kanske det du var ute efter med tanke på att du skall ha ett stort akvarium. Men fiskar som fiskar. Jag hade en 250L, ett lagom tycker jag. Här i gävle vet jag att det är inte bara zoo-affärer som har sådana saker utan det finns även privatpersoner som odlar dessa i garaget och säljer, dvs inte "svart". Idag finns det allt möjlig till dessa rackare. Ett av de stora problemen är när man åker på semester. Vem skall mata fiskarna? Finns att köpa sådana tabletter som smälter. Dessa håller drykt en månad. Men nu finns det en uppsjö av automatiska matare med bestämda tider. Samma sak gäller för belysning till dem. Men skaffar man sig en enkel digital timer för 150kr så är det problemet löst. Jag gillar akvarium med sköna och fina växer och inte snåla med sådant. Fina stenar med ihåligheter osv. Hade en firre förr som enbart kom ut på natten. Annars var den gömd under en sten hela tiden.

När du skaffar fiskarna så skall du lära dig att se när honorna är dräktiga eller hur fan man säger för fiskar :D Det är nämligen så att när de små-jävlarna kommer till så är de mat för de övriga fiskarna. Man skall helst plocka ut dem och lägga dem i samma vatten som från akvariet, låta dem växa och sedan skicka tillbaka dem. De växer nämligen rätt så fort.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nej, problemen är inte ljus, temperatur eller mat. Som du själv sa så finns det lösningar till detta och de brukar hålla god kvalitet. Det som är problemet är att många som skaffar akvarium skaffar fiskar som de tycker är snygga utan att tänka på vad det är för fiskar. En analogi skulle kunna göras med Paris Hilton-hundfenomenet. Man skaffar en liten söt hund för att den är liten och söt. Vad man oftast inte vet är att oavsett storlek så är varje hundras unik i beteende mot människor och andra hundar. Deras söthet har inget med saken att göra.

Diskutera med en expert i närmaste djuraffär vilka fiskar som funkar bra tillsammans och snappa samtidigt upp allmäna råd. Vad händer om en fisk skadar sig? Hur beter sig de andra fiskarna i så fall? Frågor utöver de som alla borde ställa.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Bra att du är inne på ett stort akvarium. Ju större, desto lättare att sköta, helt enkelt för att det är enklare att uppnå en "ekologisk balans" i en större tank. 750 liter ser jag som ett minimum för ett vettigt akvarium. Har själv haft ett på 1050 liter, vilket var otroligt mycket enklare att sköta än det jag hade innan på blott 375 liter.

Sen gäller det som gäller för allt som har med djur att göra: läs, läs och läs.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag har MÅNGA akavarier nu, hämtade just idag ett 570-liters. Ska bli sötvatten för mina gäddciklider (Crenicichla saxatilis) och några andra lite fetare fiskar.

Sen har jag ett ställ på 6st 180liters med lite blandad fisksoppa, mestadels svärg/mellanstora ciklider.

Och ett antal mindre kar med diverse killis och skit :)

Att regga sig på Zoopet.com är en GOD idé, där finns många många kunniga människor på olika områden.

Sen så bor du ju i götet, där finns det ju faktiskt gott om bra akvariebutiker i närheten :)

Gnuet / Radioaktiva Räkor på Zoopet
iDon't care about your problems.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

ADiS wrote:Hade sådan fina småfiskar med RGB-färger.
:D
Bjurta123
Posts: 12
Joined: 2008-06-02 18:43:09
Location: Gävle
Contact:

Post by Bjurta123 »

När jag skulle köpa ett akvarium så tyckte jag det var enklast att besöka den lokala zooaffären. Fick grymt mycket hjälp på den vägen
Post Reply